Heidi Kollanen Punamustiin

28.11.2017

PK-35 Vantaa on solminut hyökkääjä Heidi Kollasen kanssa kauden 2018 kattavan pelaajasopimuksen. Kaudella 2015 Naisten Liigan maalipörssin voittanut Kollanen saapuu Punamustiin Yhdysvaltojen yliopistosarjasta.

20-vuotias Kollanen on viettänyt kuluneet puolitoista vuotta Yhdysvalloissa Florida State Universityn riveissä.  Tehokkaana maalintekijänä tunnetun Kollasen yliopistosarjassa viettämä ajanjakso jäi rikkonaiseksi, mutta nyt hän ottaa urallaan uuden askeleen liittyy vahvistamaan PK-35 Vantaan hyökkäysosastoa.

Kotimaassa Kollanen edusti viimeksi Tampereen Ilvestä kausilla 2012 – 2016. Viiden kauden aikana hän heilutti maaliverkkoa vakuuttavaan tahtiin tamperelaisseuran sarjatasosta riippumatta. Naisten Liigassa hän on pelannut yhteensä 46 ottelua ja viimeistellyt niissä 36 maalia. Ykkösessä Kollasella on tilillään 30 ottelua, joissa on syntynyt peräti 57 maalia. Uransa tehokkaimman liigakauden Kollanen pelasi vuonna 2015, jolloin hänet kruunattiin 24 maalillaan Naisten Liigan maalikuningattareksi.

Kollanen on esiintynyt myös Suomen eri nuorisomaajoukkueissa. Alle 19-vuotiaiden tyttöjen maajoukkuessa hän on pelannut yhteensä kuusi EM-karsintaottelua ja tehnyt niissä kahdeksan maalia.

Kollanen kärsi alkuvuodesta pahan polvivamman, joka piti hänet pitkään poissa pelikentiltä. Nyt hän on kuitenkin jälleen toipunut pelikuntoon ja oli mukana jo yliopistojoukkueensa kauden päätöspeleissä. Kollanen palaa Suomeen joulukuun puolivälissä ja liittyy heti Punamustien harjoitusvahvuuteen.

Lisää ratkaisuvoimaa hyökkäyspäähän

PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisäsen mielestä Kollanen tuo hyvän lisän joukkueen pelaamiseen. Hän tuo lisää ratkaisuvoimaa ja erilaisia vaihtoehtoja Punamustien hyökkäyspelaamiseen. Väisäsen mukaan ensimmäinen askel on kuitenkin se, että Kollanen pääsee pitkän loukkaantumisensa jäljiltä jälleen täyteen pelikuntoon.

– Näen Heidin vahvana hyökkäyspään pelaajana, jolla on hyvät ajoitukset prässäämiseen, hyökkäämiseen ja 1v1-haastoihin. Hän viimeistelee hyvin, ja tuo leveyttä hyökkäys- ja laitapelaamiseemme. Hän on niillä osa-alueilla meille hyvä lisä, Väisänen sanoi.

– Toivottavasti saamme Heidin nopeasti hyvään pelikuntoon ja pääsemme ajamaan häntä sisään joukkueemme pelitapaan. Haluamme hoitaa hänen kuntoutuksensa ohjeiden mukaisesti kerralla kuntoon.

Väisäsen mukaan Kollasen kaltainen tavoitteellinen pelaaja istuu Punamustien toimintamalliin hyvin. Hänen mukaansa on tärkeää, että joukkueen lisäksi myös yksittäiset pelaajat pyrkivät jatkuvasti kehittymään.

– Heidi lukeutuu pelaajiin, joiden tavoitteet ovat ulkomaisissa sarjoissa. Se on meidän näkökulmastamme aina hyvä asia, sillä silloin pelaaja yleensä panostaa ja sitoutuu harjoitteluun. Hänellä on hyviä, vahvoja näkemyksiä, mikä on hyvä asia, kun pyrimme viemään peliämme eteenpäin

Kollanen uskoo PK-35 Vantaan tarjoavan hänelle sopivan paikan ottaa seuraavat kehitysaskeleet jalkapalloilija. Punamustien riveissä pelaa muutamia Kollasen nuorisomaajoukkuevuosien pelikavereita, joten joukkueesta löytyy jo tuttuja kasvoja.

– Odotan innolla uuteen joukkueeseen tulemista sekä pelaamista niin uusien kuin vanhojen tuttujen pelaajien kanssa. Ensi kaudella odotan joukkueelta menestystä ja henkilökohtaisesti uskon, että pystyn kehittymään pelaajana tässä ympäristössä, Kollanen  sanoi.

PK-35 Vantaalla on nyt 15 julkaistua pelaajasopimusta kaudelle 2018: Velma Oikarinen, Emma Immonen, Tiia Peltonen, Filippa Kilponen, Ida Raustola, Eva Nyström, Vilma Väisänen, Roosa Bröijer, Elli-Noora Kainulainen, Ashley Riefner, Jasmin Leppioja, Mette Barck, Netta Koso, Heidi Kollanen ja Kaisa Collin.