Punamustille vierastasapeli Turusta

11.8.2016

PK-35 Vantaa pelasi keskiviikkoiltana putoamistaiston kannalta tärkeässä ottelussa 2-2-tasapelin FC Interin vieraana. FC Inter meni ottelussa kahdesti johtoon Punamustille tutun pelaajan osumilla, mutta latautunut vierasjoukkue nousi kummallakin kerralla tasoihin.

Veritas-stadionilla pelattu ottelu alkoi tasaisissa merkeissä. Molemmilla joukkueilla oli jo ottelun alussa puolittaiset maalintekopaikat, mutta maaliin asti palloa ei saatu. Avausjakson edetessä kotijoukkue FC Inter otti pelistä vahvemman otteen ja onnistui luomaan hyviä maalintekopaikkoja.

Ottelun avausmaali nähtiin 16. peliminuutilla, kun FC Inter sai kulmapotkun. Vaaralliseksi tiedetty Njazi Kuqi oli tilanteessa valppaimpana ja puski pallon lähietäisyydeltä maaliin. Samalla FC Inter katkaisi pitkän maalittoman putkensa.

1-0-osuman jälkeen Mnwas Awari pääsi toisessa päässä puskemaan Ilari Äijälän keskityksestä, mutta pusku suuntautui ohi maalin. Turkulaisten pelaajista Henri Lehtonen ja Kuqi pääsivät yrittämään maalintekoa läheltä, mutta Punamustien maalivahti Daniel Kollar onnistui torjumaan yritykset. Myös Erfan Zenelin hyvä vapaapotku pysähtyi Kollarin torjuntaan. Lucas Garcia sen sijaan laukoi läheltä ohi maalin.

Kollarin hyvien torjuntojen ansiosta FC Inter pääsi tauolle vain yhden maalin johdossa. PK-35 Vantaa suoritti jo tauolla kaksi pelaajavaihtoa. Vaihtoon tulivat Awari ja Riku Heinonen, joiden tilalle astelivat Omar Khary ja usean vuoden tauon jälkeen paluun Punamustiin tehnyt Olembe Olatuga.

Punamustien tasoitus syntyi heti toisen jakson alussa. Tauolla kentälle vaihdettu Omar Khary antoi hyvän läpisyötön ja Aleksi Ristola karkasi nokikkain turkulaismaalivahti Jukka Lehtovaaran kanssa. Ristola ei kyennyt vangitsemaan ensimmäistä sijoitusyritystä ja Ristola pääsi siirtämään irtopallon tyhjään maaliin.

Tasoitusmaalin jälkeen vierasjoukkue sai lisää virtaa ja pääsi paremmin peliin mukaan. PK-35 Vantaa kykeni pitämään palloa avausjaksoa enemmän kotijoukkueen kenttäpuoliskolla ja onnistui rakentamaan myös vaarallisia hyökkäyksiä.

Vaikka vieraat pääsivät paremmin peliin mukaan, FC Inter siirtyi 69. minuutilla uudelleen johtoon. Kuqi ehti ensimmäisenä irtopalloon rangaistusalueella ja laukoi pallon läheltä taka-alakulmaan.

Vieraat nousivat kuitenkin jälleen tasoihin 78. peliminuutilla. Ilari Äijälä nousi rangaistusalueelle ja antoi päätyrajalta hyvän syötön takaviistoon. Syöttö tavoitti lopulta Lucas Kaufmannin, joka laukoi pallon rangaistusalueen rajan tuntumasti voimalla maaliin.

Ottelun viimeisen kymmenen minuutin ajan ottelu aaltoili vahvasti päästä päähän. Vieraille avautui muutamia hyviä vastaiskumahdollisuuksia, mutta vaarallisimmat tilanteet nähtiin toisessa päädyssä.

Punamustien uhrautuva puolustuspeli ja Kollarin viime hetkien tärkeä torjunta pitivät kuitenkin lukemat ennallaan. Ottelu päättyi numeroihin 2-2, joten sarjan häntäpään asetelmat pysyivät ennallaan. Henkisesti tasapelipisteellä oli kuitenkin tällä kertaa tavallista suurempi merkitys.

”Joukkue osoitti vahvaa luonnetta”

PK-35 Vantaan päävalmentaja Pasi Pihamaa oli lopulta tasapelipisteeseen tyytyväinen. FC Interillä oli ottelussa enemmän maalintekopaikkoja, mutta hyvän ottelun pelannut Kollar piti Punamustia vaikeina hetkinä pystyssä.

– Olen tyytyväinen siihen, että nousimme kahdesti tappioasemasta tasoihin. Avausjaksolla meille olisi voinut käydä huonomminkin. Toisella jaksolla olimme kokonaisuudessaan vahvoja ja meillä oli hyvä ote pelistä, mutta silti meinasi käydä kylmät. Onneksi Kollar teki ihan lopussa tärkeän torjunnan.

– Se on osoitus joukkueen vahvasta luonteesta, että emme suostu häviämään pelejä ihan helpolla, Pihamaa totesi.

Vastapuolella oli tänään tutun valmentajan lisäksi myös kaksi tuttua pelaajaa. Pihamaa ei osannut arvioida, miten paljon lisälatausta asetelma toi pelaajille.

– Se näkyi varmaan ylimääräisenä tsemppinä, näyttämisenhaluna ja periksiantamattomuutena. En tiedä, menikö lataus yli vai johtuiko se jostain muusta, mutta olimme alussa koko ajan vähän jäljessä. Toisella jaksolla olimme kuin eri joukkue. Toki teimme tauolla myös muutamia muutoksia.

PK-35 Vantaa veti hihastaan yllätyskortin, kun toppari Ojembe Olatuga palasi tositoimiin lähes neljän vuoden tauon jälkeen. Pihamaan mukaan toisen jakson pelannut Olatuga hoiti tehtävänsä kunnialla.

– ”Jimbi” suoriutui olosuhteisiin nähden loistavasti. Tämä oli hänelle ensimmäinen peli yli kolmeen vuoteen. Hän harjoitteli pitkään mukanamme kesäkuussa, mutta nyt hän ei ole ollut kolmeen viikkoon edes joukkuetreeneissä. Hän pisti Kuqille ihan hyvin kampoihin, vaikka kyseessä ei ole mikään helppo vartioitava.

Punamustien pistejahti jatkuu viikonloppuna FC Lahtea vastaan. Silloin joukkue saa pelikieltonsa kärsineet Kim Raimin ja Marcus Heimosen jälleen mukaan.

– Onneksi nyt ei tullut uusia pelikieltoja tai lisää loukkaantumisia. Saamme jälleen joukkueen kasaan seuraavaan peliin ja lähdemme hakemaan voittoa FC Lahtea vastaan, Pihamaa sanoi.

PK-35 Vantaa pelaa seuraavan kotiottelunsa lauantaina 13.8. klo 16.00, kun FC Lahti vierailee Myyrmäessä.

FC Inter – PK-35 Vantaa 2-2 (1-0)

”Se on osoitus joukkueen vahvasta luonteesta, että emme suostu häviämään pelejä ihan helpolla.”

PK-35 Vantaan avauskokoonpano:

1 Daniel Kollar

5 Riku Heinonen (46´ Olumbe Olutuga)

8 Mnwas Awari (46´ Omar Khary)

10 Ymer Xhaferi

11 Ilari Äijälä

15 Lucas Kaufmann

16 Konsta Rasimus

17 Kevin Mombilo

19 Aleksi Ristola

58 Reza Heidari (79´ Masar Ömer)

80 Ahmed Said Ahmed