PK-35 Vantaa emännöi HJK:ta kotiyleisön edessä

2.8.2021

Myyrmäen kotiyleisön pitkä odotus päättyy tiistai-iltana, kun PK-35 Vantaa pelaa kauden ensimmäisen kotipelinsä yleisön edessä. Yleisöpelit alkavat heti herkullisella kohtaamisella, kun Punamustien vieraaksi saapuu monivuotinen kilpakumppani Helsingin Jalkapalloklubi. Ottelu pelataan huomenna tiistaina 3.8. klo 19.00 Myyrmäen stadionilla.

Sen lisäksi, että yleisö pääsee vihdoin palaamaan Myyrmäen stadionille, samalla vihitään käyttöön myös stadionin uusi keinonurmi. Tuliterän alustan viimeistelytöitä tehdään vielä maanantai-iltana ja tiistain aikana, joten pelikenttä on käytännössä niin uunituore kuin mahdollista.

PK-35 Vantaa on kolmentoista ottelukierroksen jälkeen sarjassa kuudentena. Punamustien pistetili näyttää 14 pistettä, jotka ovat kertyneet kolmesta voitosta ja viidestä tasapelistä. Jälkimmäinen lukema oikeuttaa sarjan tasapeliherkimmän joukkueen titteliin. Tappioita Punamustilla on tilillään viisi.

Lauantaina PK-35 Vantaa kärsi 2-0-tappion Tikkurilan Palloseuran vieraana. Vantaan derbyn avausjakso eteni kotijoukkueen komennossa, mutta toinen jakso oli Punamustien hallintaa. Maaliin asti palloa ei kuitenkaan saatu, joten PK-35 Vantaa joutui lyhyelle kotimatkalle ilman sarjapisteitä. Tiistaina kotiyleisön edessä joukkueen selkeänä tavoitteena on paluu voittojen tielle.

Vierailija HJK sen sijaan majailee sarjataulukossa yhden pykälän ja kolme pistettä Punamustia edellä. Sarjassa viidentenä olevat helsinkiläiset ovat keränneet 17 pistettä viidellä voitolla ja kahdella tasapelillä. Tappioita HJK on kärsinyt kuusi.

Etenkin helsinkiläisjoukkueen kesä on ollut vaikea, sillä joukkue saapuu Myyrmäkeen kolmen peräkkäisen tappion rasittamana. Viidestä viimeisimmästä liigaottelustaan HJK on hävinnyt peräti neljä, joten kesäkuukaudet eivät ole menneet lainkaan joukkueen toiveiden mukaisesti. Perjantaina HJK joutui taipumaanPallokerho-35:n vieraana lukemin 2-1. Töölöläisten ainokaisesta vastasi Pihlajamäessä Linda Sällström.

PK-35 Vantaan tämän kauden liigapelien tehokkain maalintekijä on ollut kuusi maalia viimeistellyt Oona Sevenius. Taustatukea hän on saanut etenkin viidesti osuneelta Roosa Bröijeriltä. HJK:n riveissä tehoista on vastannut etenkin Ria Karjalainen, jolla on tilillään kuusi liigaosumaa.

Punamustien kokoonpanosta puuttuvat HJK-kotiottelussa varmuudella Aurora Troberg ja Reetta Suomela. Toukokuun lopulta lähtien sivussa ollut Tia-Maria Jaakonsaari sen sijaan palaa vihdoin kokoonpanoon.

Tiukka pelitahti

– Pelasimme lauantaina tiukan ja rankan pelin, joten tärkeintä on nyt tietysti pelaajien palautuminen. Tänään olemme vähän availleet ja aktivoineet kroppaa sekä siirtäneet ajatuksia huomiseen otteluun. Olemme myös käyneet HJK:n pelaamista läpi ja keskustelleet asioista, joita meidän pitää parantaa edellisiin otteluihin nähden, Väisänen totesi.

– Vaikka hävisimme lauantaina, pystyimme kuitenkin toisella jaksolla hallitsemaan peliä ja luomaan hyviä maalintekopaikkoja. Toivottavasti pystymme jatkamaan siitä nyt HJK:ta vastaan.

Tiistai-illan vastustajan pelaajaryhmä on elänyt jonkin verran kesän aikana. Muutaman uuden hankinnan lisäksi HJK on saanut pelaajia takaisin sairastuvalta. Väisäsen mukaan muutokset ovat näkyneet selvästi HJK:n pelaamisessa ja kokoonpanovalinnoissa.

– Vastaan asettuu hieman erilainen HJK kuin edellisessä kohtaamisessa. Muutama loukkaantunut pelaaja on palannut kokoonpanoon ja lisäksi he ovat saaneet riveihinsä pari uutta vahvistusta. Tuuli Enkkilä on hyvä lisä HJK:n keskikentälle ja Essi Sainio on tuonut kentälle lisää juoksuvoimaisuutta, Väisänen arvioi.

– HJK:lla on perjantailta alla katkera tappio. Tuolla nimilistalla heidän tavoitteensa ovat tietysti paljon nykyistä sijoitusta korkeammalla.

PK-35 Vantaa luottaa kotiyleisön edessä tuttuun pallolliseen pelaamiseensa, mutta myös vastustajan vahvuudet huomioidaan pelisuunnitelmassa.

– Meidän pitää pystyä estämään Linda Sällströmin juoksut linjan taakse. Lisäksi on tärkeää, että pystymme häiritsemään HJK:n pelin avaamista ja rakentelua, jotta he eivät pääse pelaamaan palloja puolustuslinjan selustaan.

PK-35 Vantaa – HJK pelataan tiistaina 3.8. klo 19.00 Myyrmäen stadionilla.

Liput otteluun maksavat aikuisille 12 euroa ja lapsille (12-17v) sekä alennusryhmäläisille (opiskelijat, eläkeläiset, varusmiehet, työttömät) 7 euroa. Alle 12-vuotiailla lapsilla on otteluun vapaa pääsy.