Jari Väisäsen mietteitä alkukaudesta

27.5.2015

PK-35 Vantaan naisten joukkueen päävalmentaja Jari Väisänen on tyytyväinen joukkueensa alkukauteen. Punamustat on voittanut kaikki kauden kuusi sarjapeliään ja jatkaa Naisten Liigassa ainoana pistemenetyksiltä välttyneenä joukkueena. Tällä hetkellä maaliero pitää Punamustat sarjataulukon toisella sijalla, mutta kärkipaikkaa hallussaan pitävä Pallokissat on pelannut yhden ottelun enemmän.

– Totta kai täytyy olla tyytyväinen, kun meillä on näin paljon pisteitä ja olemme tehneet aika paljon maaleja. Toki meillä olisi ollut mahdollisuudet tehdä vieläkin enemmän maaleja. Pelimme on ollut rohkeaa. Olemme uskaltaneet pelata sitä omaa peliämme, jota olemme nyt hakeneet, Väisänen tuumi.

Punamustat on muuttanut pelaamistaan hieman viime kauteen nähden. Osittain muutoksissa on kyse tietoisista valinnoista, mutta osa on myös hieman pakon sanelemia. Väisäsen mukaan moni vastustaja vetäytyy alas puolustamaan, joten puolustuslinjan taakse on vaikeaa pelata nopeita palloja.

– Viime kaudella vastustajien linjojen takana oli enemmän tilaa kuin tällä kaudella. Nyt olemme hakeneet paikkoja enemmän myös pallonhallinnan kautta ja panostaneet enemmän rakentamiseen. Jos verrataan viime kauteen, tekemämme maalit ovat olleet aika erilaisia. Esimerkiksi läpiajomaaleja on tullut todella vähän.

Painopiste pallollisessa pelissä

PK-35 Vantaa juhli viime kauden päätteeksi Suomen mestaruutta. Joukkue ei ole kuitenkaan tuudittautunut siihen, että mestaruus voitetaan tänäkin vuonna samalla pelillä. Punamustien valmennusryhmä on halunnut kehittää joukkueen pelaamista entisestään ja viedä sitä yhä enemmän pallollisempaan suuntaan. Pääpainopiste onkin ollut pallollisessa pelaamisessa.

– Olemme hakeneet vielä vähän lisää rohkeutta pelaamiseemme. Kun pelaajilla on rohkeutta tehdä asioita kentällä, alkaa jossain vaiheessa tulla myös tuloksia. Toivon sen näkyneen myös katsomoon, että teemme harvoin mitään hätiköityjä ratkaisuja etenkään puolustuspäässä. Tyhmänrohkea ei tietenkään tarvitse olla, mutta rohkea pitää olla.

Vaikka Punamustat pyrkii luonnollisesti välttämään turhia riskejä, ei pelaajien tarvitse pelätä virheitä kentällä. Väisäsen mukaan oppiminen on vaikeaa, jos ei uskalleta epäonnistua. Virheistä sen sijaan opitaan aina.

Myös puolustamiseen on kiinnitetty eri tavalla huomiota. Punamustille on tullut alkukaudesta viime vuotta enemmän pitkiä pallonhallintajaksoja. Pallonhallintajoukkueet ovat usein erityisen haavoittuvaisia pallonmenetysten jälkeen, joten niihin on pyritty varautumaan.

– Tänä vuonna olemme kiinnittäneet entistä enemmän huomiota myös puolustamiseen. Pallonhallintajoukkueille jää usein isoja aukkoja kenttään, jos tehdään liian nopeasti turhia ratkaisuja, joista tulee virheitä. Olemme pyrkineet kiinnittämään enemmän huomiota kenttätasapainon säilyttämiseen.

Edessä kovia pelejä

Väisäsen mukaan alkukauden vahvat otteet ovat olleet seurausta ennen kaikkea hyvästä joukkuepelaamisesta. Etenkin puolustuspelissä Punamustat on onnistunut hyvin. Joukkue pyrkii prässäämään aggressiivisesti ja yrittää voittaa pallon itselleen jo ennen kuin vastustaja pääsee hyökkäyskolmannekselle. Tästä johtuen Punamustien maalia kohti tulee yleensä vain vähän laukauksia.

– Olemme olleet aika vahvoja keskialueella. Vastustajan avatessa pitkällä, olemme aika hyvin päässeet ykkös- ja kakkospalloihin. Pyrimme voittamaan ne ja pelaamaan sitten pallon rauhassa omille. Sitten lähdemme taas rakentamaan omaa peliämme.

– Totta kai lähdemme tilaisuuden tullen myös vastahyökkäyksiin, mutta usein se ei ole mahdollista. Pelissämme ei ole ollut ihan sellaista vastahyökkäyselementtiä, jota ehkä kauden alussa ajattelimme.

Punamustat kohtaa Naisten Liigassa seuraavaksi kahdesti FC Hongan ja matkaa sitten Kuopioon Pallokissojen vieraaksi. Ottelutahti on tiivis ja seuraavat vastustajat tasokkaita, mutta Väisäsen mukaan Punamustat pystyy onneksi kierrättämään pelaajistoaan. Joukkueessa on myös tervettä kilpailua pelipaikoista.

– Meillä on hyvä ja laaja joukkue, josta voisi usein laittaa kenet tahansa kentälle. Etenkin tiiviiden ottelujaksojen aikana pelaajamateriaalin riittävyys on tärkeää. Joltain kentän osa-alueelta löytyy aina tuoreita jalkoja. Se on yksi vahvuuksistamme. Mielestäni pelaajat ovat omaksuneet pelitapamme ja pystyvät toteuttamaan sitä jo suhteellisen hyvin kentän eri osa-alueilla.