Punamustat ja Ilves pistejakoon

27.4.2024

Punamustat ja Ilves pistejakoon

Myös PK-35 Vantaan sarjakauden kolmas ottelu päättyi pistejakoon. Kotiottelu sarjakärki Ilvestä vastaan eteni Myyrmäessä pääosin Punamustien komennossa, mutta loppulukemat olivat jälleen 0–0.

Kahden tasapelin jälkeen PK-35 Vantaa janosi voittoa ja kauden avausmaalia. Se näkyi heti ottelun alkuhetkillä, sillä kotijoukkue aloitti Myyrmäen perjantai-illassa vahvasti. PK-35 Vantaa sai heti avauskympillä neljä kulmapotkua ja kaksi maalintekoyritystä, mutta alun painostus ei tuottanut kaivattua maalia. Punamustien molemmat yritykset suuntautuivat Ilveksen maalia vartioineen Nelli Hautamäen käsiin.

Ilveksen alkukausi on ollut vahva, sillä se oli voittanut kaksi ensimmäistä otteluaan ja tehnyt kummassakin kolme maalia. Perjantaina PK-35 Vantaa onnistui kuitenkin varsin hyvin tylsyttämään tupsukorvien hyökkäyspelin ja pitämään vieraat poissa aivan vaarallisimmilta maalintekosektoreilta. Avausjaksolla tamperelaiset saivat luotua yhden vaarallisen tilanteen, mutta Anna Olmala ei aivan yltänyt päällään keskitykseen maalin edustalla. Tauolle lähdettiin lopulta maalittomissa tasalukemissa.

Kotijoukkue onnistui pitämään Ilveksen nopeat vastaiskut vähissä, mutta muutamaan otteeseen vieraat pääsivät etenemään nopeasti kohti maalia. Useamman kerran tilanteet päättyivät kuitenkin PK-35 Vantaan kapteenin Roosa Toivasen katkoihin. Toivanen pelasi perjantai-iltana upean ottelun voittaen käytännössä kaikki pääpallot ja kamppailutilanteet.

Vaikka Toivanen nousi selkeästi esiin, onnistui PK-35 Vantaa puolustamisessaan ennen kaikkea kollektiivisesti. Toivanen ja pienen tauon jälkeen jälleen keskuspuolustajana pelannut Ella Koivu muodostivat toimivan toppariparin ja Irea Virtanen Espejo selvitti maalillaan etenkin keskityspallot varmaotteisesti. Ottelussa nähtiin jälleen myös yksi liigadebyytti, kun Punamustien Melisa Arifi teki ensiesiintymisensä Kansallisessa Liigassa. Arifi pelasi täydet minuutit vasempana puolustajana ja esiintyi heti edukseen.

Ottelun loppua kohde PK-35 Vantaa haki yhä ahnaammin maalia. Viimeisellä kymmenminuuttisella kotijoukkue saikin luotua jatkuvasti painetta Ilveksen päätyyn. Kotijoukkue pääsi hyvin hyökkäyskolmannekselle ja jopa rangaistusalueelle asti, mutta myös Ilves puolusti omaa maaliaan uhrautuvasti ja puolustajat onnistuivat peittämään laukauksia.

Noin viisi minuuttia ennen päätösvihellystä Tuulia Mikkola pääsi riistämään pelivälineen tamperelaispuolustajalta, eteni hyvin rangaistusalueelle ja tarjoili syötön takaviistoon, mutta Sofia Velezin sijoitusyritys suuntautui hieman etualakulman ohi.

Myyrmäen illassa jäätiin lopulta ilman osumia, joten pisteet tasattiin lukemin 0–0. Punamustille maaliton pistejako oli jo kolmas peräkkäinen. Joukkueen oma maali on pysynyt koskemattomana, mutta myös oma avausmaali antaa vielä odottaa itseään. Sarjakärki Ilvekselle tasapeli oli alkaneen kauden ensimmäinen pistemenetys.

Vain maali jäi puuttumaan

PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisänen oli ottelun päätyttyä harmissaan lopputuloksesta, mutta samalla tyytyväinen joukkueensa peliesitykseen.

– Päällimmäisenä tunteena oli loppuvihellyksen jälkeen harmitus siitä, että emme saaneet tehtyä maalia. Meillä oli vielä lopussakin hyvää painetta ja saimme luotua tilanteita. Pelisuunnitelma onnistui todella hyvin. Lähes kaikki hakemamme asiat onnistuivat – vain maali jäi puuttumaan, Väisänen totesi.

– Koko joukkue puolusti tiiviisti ja uhrautuvasti. Ilves sai muutaman hyökkäyksen poikasia, mutta pidimme heidät hyvin poissa todella vaarallisilta paikoilta. He joutuivat lopulta laukomaan aika kaukaa. Pidimme myös Ilveksen vastaiskumahdollisuudet vähissä.

Yksittäisistä pelaajista Väisänen löysi paljon onnistujia. Hänen mukaansa koko joukkue onnistui perjantai-iltana hyvin.

– Roosa Toivanen pelasi aivan huippupelin. Aina kun Ilves näytti saavan jonkinlaisen tilanteen, Roosa onnistui selvittämään ne. Hän pelasi todella vahvan pelin niin puolustussuuntaan kuin pallollisenakin. Hän voitti varmaan kaikki kaksinkamppailutilanteet ja pääpallot sekä avasi peliä monipuolisesti, Väisänen kehui kapteeninsa suoritusta.

– Ella Koivu pelasi pitkästä aikaa topparina ja paransi koko otteitaan koko ajan. Hilla Romppanen onnistui hyvin keskikentällä. Hän pystyi tulemaan tempokuljetuksillaan ulos pahoista paikoista. Myös Sofia Velez oli jälleen pirteä hyökkäyksessä. Melisa Arifi onnistui liigadebyytissään hienosti. Hän puolusti todella hyvin ja pelasi kypsästi fyysistä vastustajaa vastaan. Tämä oli Melisalta hyvä, aika virheetön pelisuoritus. Maalilla Irea Virtanen pelasi kolmannen varmaotteisen nollapelinputkeen. Irea pystyi hallitsemaan ilmatilaa ja omaa aluettaan.

Punamustien pistepotti on karttunut kolmessa ottelussa kolmella tasapelipisteellä. Vaikka lopputulokset ovat olleet identtisiä, on peliesitysten käyrä ollut Väisäsen mukaan nousujohteinen.

– Pelimme on kehittynyt koko ajan. Taisteluilme oli hyvä ja tekeminen on peli peliltä yhtenäisempää. Olisimme totta kai halunneet tehdä maalin, mutta positiivista on, että oma maalimme pysyi yhä puhtaana. Tämä peliesitys antaa meille jälleen lisää uskoa tulevaan

Punamustien pelit Kansallisessa Liigassa jatkuvat lauantaina 4.5. vierasottelulla Åland Unitedia vastaan. Kotikentällään Myyrmäessä PK-35 Vantaa pelaa seuraavan kerran sunnuntaina 12.5., jolloin vieraaksi saapuu Kuopion Palloseura.

PK-35 Vantaa – Ilves 0–0

Avauskokoonpano:

1 Irea Virtanen Espejo

5 Aada Lesch

8 Hilla Romppanen

9 Netta Koso (76´ Martta Orava)

11 Elina Mankki

14 Melisa Arifi

19 Elina Peltokangas (89´ Eevi Leppänen)

20 Sofia Velez (90+3´ Inga Ek)

23 Tuulia Mikkola

26 Roosa Toivanen