Punamustien sarjakausi alkoi maalittomasti

13.4.2024

Punamustien sarjakausi alkoi maalittomasti

PK-35 Vantaa pääsi avaamaan Kansallisen Liigan kauden kotikentällään. Uuden sarjakauden avausosuma jäi kuitenkin vielä näkemättä, kun ottelu sarjanousija Pallokerho Keski-Uusimaata vastaan päättyi tasalukemiin 0–0.

Sarja-avausta oli odotettu kauan ja hartaasti läpi koko pitkän talven. Ottelu päästiin pelaamaan mukavan keväisessä säässä, joka toki viileni illan hämärtyessä. Avausottelu oli kuitenkin houkutellut Myyrmäen stadionin lehtereille mukavasti katsojia ja etenkin vantaalaisseurojen juniorit huolehtivat hienosti tunnelmasta. Tapahtuma myös alkoi juhlavasti, kun Vantaan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Mika Kasonen lausui avajaissanat.

Itse ottelussa sen sijaan näkyi vielä aimo annos sarjakauden avausjännitystä. Molempien joukkueiden otteissa oli havaittavissa pientä hermostuneisuutta ja esimerkiksi harhasyöttöjä nähtiin tavallista enemmän. Punamustilla olikin vaikeuksia löytää pelaamiseensa selkeää rytmiä. Seurahistoriansa ensimmäisen pääsarjaottelun pelanneen vierasjoukkue PKKU:n pelissä sen sijaan korostui etenkin hyvä taisteluasenne.

Maalipaikat olivat Myyrmäen perjantai-illassa tiukassa. Ottelun ensimmäiset ja viimeiset 20 minuuttia mentiin Punamustien komennossa, mutta niiden välissä peli oli varsin tasaista ja PKKU taisteli tasapäisesti kotijoukkuetta vastaan.

Ensimmäinen selkeä maalintekoyritys nähtiin hieman ennen kymmenen minuutin täyttymistä, kun Elina Peltokangas eteni hyvin rangaistusalueen rajalle asti ja pääsi laukomaan, mutta laukaus suuntautui hieman maalin ohi. PKKU sen sijaan ei onnistunut luomaan selkeitä maalintekotilanteita, mutta vieraat pääsivät muutamaan otteeseen toimittamaan palloja rangaistusalueelle. Punamustien puolustajat ja maalivahti Virtanen Espejo onnistuivat kuitenkin selvittämään tilanteet melko vaivattomasti.

PK-35 Vantaan kenties illan paras paikka nähtiin toisen jakson alussa, kun Hilla Romppanen pääsi laukomaan pomppupallosta rangaistusalueen rajalta. PKKU:n maalivahti Veera Tammi onnistui kuitenkin torjumaan etualakulmaa kohti suuntautuneen laukauksen.

Ottelun lopussa kotijoukkue onnistui luomaan hieman enemmän painetta vieraiden kenttäpäätyyn, mutta todella vaarallisia maalintekopaikkoja se ei tuottanut. Sarjakauden avausottelu päättyi lopulta maalittomaan tasapeliin, joten molemmat joukkueet saivat pistejaon myötä heti pistetilinsä auki. PKKU:lle kyseessä oli samalla seurahistorian ensimmäinen piste pääsarjassa.

Nihkeä avausottelu

PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisänen myönsi, että kotijoukkue jäi perjantai-iltana kauas parhaastaan. Samalla hän jakoi kunniaa myös yritteliäälle ja sinnikkäälle vastustajalle.

– Pelimme oli hermostunutta, meiltä puuttui malttia ja syöttövirheitä tapahtui liikaa. Pitkät hyökkäykset jäivät lyhyiksi eivätkä keskityksemme osuneet kohdilleen. Rehellisyyden nimissä tämä oli yksi tämän vuoden huonoimmista otteluistamme, Väisänen sanoi.

PKKU teki kovasti töitä ja taisteli hyvin. He pelasivat koko ajan äärirajoillaan ja antoivat kaikkensa kentällä. Lopussa saimme luotua hieman painetta, mutta samalla kenttätasapaino hieman hukkui ja myös PKKU pääsi muutamaan otteeseen iskemään vastaan. sE totta kai aiheutti omat riskinsä.

Kauden ensimmäiseen sarjaotteluun liittyy aina paljon ylimääräistä jännitystä. Väisänen uskoo, että rutiininomaisempaan kausirytmiin pääseminen vapauttaa joukkueen otteita tulevissa koitoksissa.

– Tässä vaiheessa tärkeintä oli, että saimme avauspelin alkujännityksen alta pois ja pistetilin auki. Toivottavasti pääsemme tulevissa peleissä pelaamaan rennommin ja kontrolloidumpaa jalkapalloa, Väisänen totesi.

– Yksittäisistä pelaajista Irea Virtanen Espejo hoiti varmaotteisesti ne harvat hänelle tulleet tilanteet ja piti maalinsa puhtaana. Lisäksi Sofia Velez tuli hyvin vaihdosta sisään. Lisäksi mainitsemisen arvoista on tietysti sekin, että kuusi pelaajaa teki liigadebyyttinsä.

Punamustien pelit Kansallisessa Liigassa jatkuvat viikon kuluttua perjantaina 19.4. vierasottelulla Pallokerho-35:ttä vastaan. Kotikentällään Myyrmäessä PK-35 Vantaa pelaa seuraavan kerran perjantaina 26.4., jolloin vieraaksi saapuu Tampereen Ilves.

PK-35 Vantaa – PKKU 0–0

Avauskokoonpano:

1 Irea Virtanen Espejo

2 Natalie McNally

5 Aada Lesch

8 Hilla Romppanen

9 Netta Koso (71´ Eevi Leppänen)

11 Elina Mankki

19 Elina Peltokangas

23 Tuulia Mikkola (64´ Viivi Moilanen)

25 Inga Ek (46´ Sofia Velez)

26 Roosa Toivanen