PK-35 Vantaa avaa liigakauden PKKU:ta vastaan

10.4.2024

PK-35 Vantaa avaa liigakauden PKKU:ta vastaan

Kansallisen Liigan kausi käynnistyy perjantai-iltana Myyrmäessä. PK-35 Vantaa saa odotetussa avausottelussa vieraakseen seurahistoriansa ensimmäisen pääsarjaottelun pelaavan Pallokerho Keski-Uusimaan. Ottelu pelataan perjantaina 12.4. klo 19.00 Myyrmäen stadionilla.

PK-35 Vantaa sijoittui viime kaudella kuudenneksi, mutta nyt joukkue pyrkii kohentamaan sarjasijoitustaan uudistuneella joukkueella. Sivuun jääneiden kokeneiden pelaajien tilalle on hankittu etenkin lupaavia nuoria pelaajia. Kuvaavaa Punamustien uudistumisen osalta on se, että peräti yhdeksän joukkueen pelaajista valmistautuu nyt ensimmäiseen pääsarjakauteensa.

Pelituntumaa on kuitenkin kertynyt tänä vuonna jo yhdeksän harjoitusottelun edestä. Niiden lisäksi PK-35 Vantaa on pelannut talven aikana harjoitusvuorojensa yhteydessä myös epävirallisempia ja lyhyempiä harjoitusotteluita, joten yhteispeliä on päästy hiomaan aiempia vuosia enemmän jo talvikaudella.

Yhdeksästä harjoitusottelussaan PK-35 Vantaa voitti kolme, pelasi kaksi tasan ja hävisi neljä. Viime sunnuntain kenraaliharjoituksen 0–5-kotitappio HPS:lle jätti paljon hampaankoloon, joten perjantai-iltana kotiyleisön edessä nähdään varmasti todella sisuuntunut ja näytönhaluinen PK-35 Vantaa.

Oman lisämausteensa sarja-avaukseen tuo se, että peräti neljä pelaajaa vaihtoi talvella PKKU:sta Punamustien riveihin. Hilla Romppanen, Elina Peltokangas, Aada Lesch ja Nea Laitila kohtaavat heti avausottelussa entisen seuransa.

PKKU:lle historiallinen ottelu

Perjantain vierasjoukkue PKKU valmistautuu seurahistoriansa ensimmäiseen pääsarjaotteluun. PKKU sijoittui viime kaudella Ykkösessä toiseksi ja selviytyi syksyn liigakarsintoihin Kansallisen Liigan yhdeksänneksi sijoittunutta joukkuetta vastaan. PKKU oli lopulta karsinnoissa jopa yllättävän selkeästi parempi ja voitti otteluparin ansaitusti yhteismaalein 4–2.

Talven aikana PKKU:n ryhmä on kuitenkin muuttunut jonkin verran. Neljän Punamustiin siirtyneen pelaajan lisäksi isossa roolissa ollut Sofia Jahnukainen vaihtoi talven aikana maisemaa. PKKU lähtee kauteen myös uudessa komennossa, kun uutena päävalmentaja aloitti Timo Lehtihalmes. Pelaajatulokkaista merkittävin on FC Hongasta lainattu maalivahti Veera Tammi. Arvokasta kokemusta PKKU:n joukkueeseen tuo myös PK-35 Vantaan seuraajille tuttu Laura Kölhi.

PKKU:n talvikausi on ollut tuloksellisesti haastava, sillä joukkue on muun muassa hävinnyt kolmesti Ykkösen joukkueille. Sen talven ainoa voitto on tammikuun lopulta, jolloin PKKU kaatoi syksyllä Ykköseen nousseen VJS:n.

Viime viikonlopun kenraaliharjoitus toi kuitenkin PKKU:lle lisää uskoa tekemiseen, kun keskiuusimaalaiset pelasivat 2–2-tasapelin FC Honkaa vastaan. Kyseessä oli joukkueen valmistautumiskauden toinen tasapeli espoolaisia vastaan. Lisäksi PKKU pelasi maaliskuun puolivälissä tasan toista sarjanousijaa JyPKiä vastaan, mutta voittoon asti joukkue ei ole vielä tänä vuonna muita liigajoukkueita vastaan kyennyt.

Intoa ja jännitystä

PK-35 Vantaan päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan joukkue on odottanut innolla uuden sarjakauden alkamista. Hänen mukaansa on luonnollista, että avausotteluun liittyy myös ylimääräistä jännitystä.

– Takana on jälleen pitkä talvi, mutta nyt pääsemme vihdoin aloittamaan sarjakauden. Joukkue lähtee totta kai innostunein mielin uuteen kauteen. Monelle pelaajalle kyseessä on samalla uran ensimmäinen liigaottelu. Meidän pitää pystyä kääntämään kaikki se into ja jännitys energiaksi kentällä, Väisänen ennakoi.

Punamustien harjoituksissa on keskitytty valmistautumiskauden viimeisellä viikolla perusasioihin. Vastaan asettuu sarjanousija, mutta Väisäsen mukaan vastustajan aliarviointiin ei ole varaa.

– Toivottavasti saamme pelimme peruspilarit toimimaan heti sarja-avauksessa. Kaikista tärkeintä on kuitenkin, että asenteemme on hyvä alusta lähtien. Meidän täytyy olla valmiina tekemään töitä täydet 90 minuuttia ja säilyttää maltti läpi ottelun. Kun uskomme omaan tekemiseen, tulos tulee sen kautta, Väisänen sanoo.

– Olemme nähneet vähän PKKU:n otteita. He saivat vielä sarja-avauksen alla hyvän tuloksen pelaamalla tasan Honkaa vastaan. Meidän pitää varautua monenlaisiin asioihin.

Punamustien kokoonpanosta puuttuu varmuudella vain maalivahti Saija Suni. Muut pelaajat ovat siis sarja-avauksessa käytettävissä.

Kansallisen Liigan avausottelu PK-35 Vantaa – PKKU pelataan perjantaina 12.4. klo 19.00 Myyrmäen stadionilla.

Liput otteluun maksavat ennakkoon ostettuina aikuisille 12 euroa ja lapsille (12–17-vuotiaat) sekä muille alennusryhmäläisille (opiskelijat, eläkeläiset, varusmiehet, työttömät) 7 euroa. Alle 12-vuotiailla lapsilla on otteluun vapaa pääsy.

ENNAKKOLIPUT TÄÄLTÄ

Portilta ostettaessa liput maksavat aikuisille 15 euroa ja lapsille sekä alennusryhmäläisille 10 euroa.

Myös PK-35 Vantaan kausikortit ovat edelleen myynnissä niin lippukaupassa kuin ottelutapahtuman portilla.

TAPAHTUMAN KATSOJAINFOT LÖYDÄT TÄÄLTÄ