KIITOS SANNA!

30.3.2024

KIITOS SANNA!

Punamustien seuraikonia Sanna Saarista ei nähdä uuden kauden alkaessa pelikentillä. Kyseessä ei ole varsinainen lopettamispäätös, mutta jalkapallokengät on toistaiseksi ripustettu naulaan. PK-35 Vantaata koko seuran historian ajan edustanut Saarinen on kiistatta seuran kaikkien aikojen suurin pelaaja.

Juniorivuotensa Saarinen vietti espoolaisseuroissa FC Hongassa ja FC Espoossa, mutta edustusjoukkuetasolla hän on edustanut ainoastaan PK-35 Vantaata. Hän liittyi Punamustiin heti seuran ensimmäisellä kaudella 2009. Tuolloin joukkue pelasi Ykkösessä, mutta heti avauskausi päättyi nousuun Naisten Liigaan. Seuraavan vuosikymmenen alussa Saarinen pelasi Yhdysvaltojen yliopistosarjaa Tennessee Lady Volsin riveissä, mutta vietti kesät kotimaan pelikentillä. Näin ollen hän on ollut mukaan PK-35 Vantaan historian kaikilla sarjakausilla. Seuraikoni on edustanut Suomessa edustusjoukkuetasolla ainoastaan Punamustia.

2010-luku oli PK-35 Vantaan ja Saarisen todellista menestysaikaa. Seura voitti heti liiganousunsa jälkeen kolme peräkkäistä Suomen mestaruutta. Joukkueen kapteeniksi Saarinen nousi kaudella 2016 ja hän kantoi kapteeninnauhaa lopulta viime kauteen asti – eli yhteensä kahdeksan kauden ajan, mikä tekee hänestä Punamustien pitkäaikaisimman kapteenin.

Saarinen on edustanut PK-35 Vantaata peräti 15 kauden ajan. Noiden vuosien aikana hän on ollut mukana voittamassa yhteensä seitsemää Suomen mestaruutta ja neljää Suomen Cupin mestaruutta. Liigaan Saarinen on noussut avauskautensa 2009 lisäksi myös kymmenen vuotta myöhemmin, kun PK-35 Vantaa palasi nopeasti pääsarjaan kaudella 2019. Lisäksi Saarinen on saavuttanut kaksi liigahopeaa ja kaksi cup-hopeaa.

Myös kansainväliset kentät tulivat tutuiksi, sillä PK-35 Vantaa edusti 2010-luvulla Suomea seitsemän kertaa naisten Mestarien liigassa. Saarinen on pelannut Mestarien liigassa yhteensä 25 ottelu ja viimeistellyt niissä peräti 12 maalia. Seurajoukkuepelien lisäksi Saarinen on pelannut 17 A-maaottelua, joissa hän on onnistunut maalinteossa kolmesti.

Saarinen on pelannut PK-35 Vantaan paidassa yhteensä 243 liigaottelua, joten hän on eniten otteluita seuran paidassa pelannut pelaaja. Kaudesta 2007 lähtien pelatun Naisten Liigan ja sitä seuranneen Kansallisen Liigan aikakaudella Saarinen on liigahistorian neljänneksi eniten otteluita pelannut pelaaja.

Liigamaaleja Saarinen on viimeistellyt yhteensä 89, joka oikeuttaa liigahistorian maalimäärätaulukossa neljänteen sijaan. Tehokkaimmalla kaudellaan 2014 Saarinen viimeisteli 20 maalia ja hänet kruunattiin Naisten Liigan maalikuningattareksi.

Ainakin tältä erää viimeiseksi jääneellä kaudellaan 2023 Saarinen pelasi 12 liigaottelua ja viimeisteli niissä viisi maalia. Hän onnistui maalinteossa myös viimeisimmäksi jääneessä ottelussaan lokakuun päätöskierroksella HPSia vastaan.

Saarisen mukaan päätös on kypsynyt hiljalleen talven aikana. Vaikka Saarista ei nähdä liigakentillä kaudella 2024, hän ei halua täysin sulkea pois paluuta pelikentille myöhemmin elämäntilanteen muuttuessa.

– Päätökseni taustalla on yksinkertaisesti se, että elämäni on ollut viime vuosina liian kuormittavaa. Jalkapallon yhdistäminen siihen on käynyt hiljalleen liian raskaaksi enkä ole nauttinut pelaamisesta enää samalla tavalla, Saarinen kertoo.

– Rakastan edelleen jalkapalloa ja sen pelaamista, mutta en enää kyennyt jatkamaan jo monta vuotta jatkunutta kuormitusta. Intohimo pelaamista kohtaan ei siis ole kadonnut, joten en halua sanoa, että en enää koskaan pelaa. Tässä vaiheessa tämä tuntuu kuitenkin oikealta ratkaisulta.

PK-35 VANTAA KIITTÄÄ SANNAA 15 YHTEISESTÄ KAUDESTA! KAIKKIEN AIKOJEN PUNAMUSTA!

Sanna Saarisen upeaan pelaajauraan pureudutaan tarkemmin vielä huhtikuun alussa.