Punamustat ja TPS tasapeliin

24.3.2024

Punamustat ja TPS tasapeliin

PK-35 Vantaa pelasi sunnuntai-iltapäivänä kauden kahdeksannen harjoitusottelunsa. Kotijoukkue ei yltänyt Turun Palloseuraa vastaan parhaimpaansa, mutta onnistui nousemaan viime hetkien osumalla 1–1-tasapeliin.

Ottelun avausjakso sujui melko tasaisissa merkeissä. Pallonhallinta oli aavistuksen Punamustilla, mutta sarjaporrasta alempana pelaava TPS oli hyvin pelissä mukana. Kaiken kaikkiaan avausjakso oli varsin tapahtumaköyhä, sillä maalipaikoille pääseminen tuotti molemmille joukkueille vaikeuksia.

Ensimmäinen todella hyvä maalipaikka nähtiin muutamaa minuuttia ennen taukoa, kun Sofia Velez tarjoili päätyrajalta syötön takaviistoon ja Elina Mankki pääsi laukomaan maalin edustalta. TPS-puolustaja ehti kuitenkin peittämään laukauksen kulmapotkuksi. Mankki sai pallon avausjaksolla kertaalleen myös maaliin asti, mutta tilanne tuomittiin paitsioksi. Tauolle lähdettiin siis maalittomissa tasalukemissa.

Toinen jakso käynnistyi turkulaisten johtomaalilla. Tilanne käynnistyi 50. minuutilla Punamustien pallonmenetyksestä, jonka myötä Jadelen Knös pääsi etenemään kohti rangaistusaluetta. Knös päätti lopulta kuljetuksensa rangaistusalueelle asti ja sijoitti pallon etualakulmaan.

Takaiskumaalin jälkeen PK-35 Vantaa alkoi hiljalleen saada paremmin otetta kenttätapahtumista ja pelin painopiste siirtyi selkeämmin vieraiden puoliskolle. TPS kuitenkin puolusti omaa rangaistusaluettaan tiiviisti, joten Punamustilla oli vaikeuksia päästä aivan parhaille maalintekopaikoille. Reilun tunnin pelin jälkeen Tuulia Mikkola pääsi laukomaan rangaistusalueen rajan tuntumasta, mutta laukaus painui niukasti yläkulman ohi.

Pelin loppua kohden PK-35 Vantaan paine kasvoi. 79. minuutilla Inga Ek tarjoili hyvän keskityksen vasemmalta ja Mankki pääsi puskemaan keskeltä, mutta pusku suuntautui hieman etuyläkulman ohi. Mikkolan iltapäivän toinen laukaisuyritys sen sijaan karkasi hetkeä myöhemmin maalin yli ja Eevi Leppäsen yritys rangaistusalueen rajalta suuntautui maalivahdin syliin.

Kotijoukkue nousi kuitenkin lopulta tasoihin ottelun viimeisellä pallokosketuksella. Pallo päätyi kulmapotkun jälkitilanteessa rangaistusalueen rajan tuntumaan ja Ek pääsi kovan taistelun keskeltä tuikkaamaan sen vapaana olleelle Peltokankaalle. Peltokangas ehti ottaa yhden kosketuksen itselleen ja pääsi laukomaan noin 18 metristä. Tarkka laukaus upposi taka-alakulmaan ja tasoitti loppulukemiksi 1–1.

Hyökkäyspäässä parannettavaa

PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan TPS-tasapelistä löytyi niin hyviä asioita kuin myös paljon parannettavaa.

– Pääsimme pallollisessa pelissämme aika hyvin tietyille alueille, mutta selkeisiin murtautumistilanteisiin pääseminen oli vaikeaa. Keskitysten laadussa ja tilanteiden loppuun viemisessä on vielä parannettavaa. Se oli tietysti hienoa, että pelaajat osoittivat vahvaa halua tehdä maali ja yritys palkittiin lopussa, Väisänen sanoi.

– TPS puolusti syvällä ja puolusti omaa rangaistusaluettaan kurinalaisesti, mikä teki murtautumisen meille vaikeaksi. Lisäksi TPS rankaisi meitä tehokkaasti yhdestä virheestä. Muuten pidimme vastustajan hyvin poissa maalipaikoilta ja onnistuimme pysäyttämään heidän nopeat hyökkäyksensä.

Yksilötason onnistujista Väisänen nosti esiin tasoitusmaalin viimeistelleen Elina Peltokankaan, keskikentän kaksikon Hilla Romppasen ja Tuulia Mikkolan, pirteästi esiintyneen Sofia Velezin sekä nuoret Inga Ekin ja Eevi Leppäsen.

– Elina pelasi koko pelin tosi hyvin. Hän haastoi hyvin monta kertaa ja pystyi tekemään hyviä ratkaisuja. Lisäksi tasoitusmaali oli toki hieno suoritus, Väisänen kiitteli.

– Sofian esitys oli positiivinen. Hän heittäytyi hyvin peliin, oli aktiivinen ja hakeutui oikeisiin tiloihin. Hilla ja Tuuska pitivät etenkin toisella jaksolla keskikentän hyvin hallussaan. Myös Eevi pelasi hyvin toisella jaksolla ja Inga pystyi luomaan vasemmalta laidalta muutamia tilanteita.

Punamustien harjoitusottelut jatkuvat sunnuntaina 7.4. Silloin liigakauteen valmistavassa kenraaliharjoituksessa vieraaksi saapuu Helsingin Palloseura.

PK-35 Vantaa – TPS 1–1 (0–0)

50´ 0–1 Jadelen Knös

90+3´ 1–1 Elina Peltokangas