PK-35 Vantaalle voitto punamustien keskinäisessä

16.3.2024

PK-35 Vantaalle voitto punamustien keskinäisessä

PK-35 Vantaa oli kotikentällään vahvempi, kun punamustissa pelaavat joukkueet iskivät yhteen Myyrmäessä. Keskuspuolustaja Roosa Toivanen osui kahdesti, kun Pallokerho-35 kaatui lukemin 3–1.

Jo aamupäivän puolella alkanut ottelu pelattiin harmaassa säässä, mutta harjoitusottelu oli silti houkutellut lehtereille kiinnostuneita katsojia. Kotijoukkue aloitti vahvasti ja otti kenttätapahtumat heti komentoonsa. PK-35 Vantaa piti enemmän palloa ja pystyi pitämään pelin painopistettä vieraiden kenttäpuoliskolla. Todella vaaralliset maalintekopaikat olivat tiukassa, mutta kulmapotkuja kotijoukkueelle kertyi reilusti.

Myös maalihanat aukesivat 19. minuutilla juuri kulmapotkun jälkitilanteesta. Inga Ek tarjoili keskityksen maalin edustalle ja Roosa Toivanen pääsi ohjaamaan pallon noin viidestä metristä maaliin.

Avausjakso sujui kokonaisuudessaan kotijoukkueen hallinnassa. PK-35 Vantaa pääsi etsimään murtautumispaikkoja rauhassa, sillä vieraat eivät lähteneet ensimmäisellä jaksolla juurikaan prässäämään. Samalla PK-35 Vantaa onnistui pitämään Pallokerho-35:n vailla vaarallisia maalipaikkoja. Tauolle lähdettiin siis kotijoukkueen 1–0-johtolukemissa.

Toisen jakson alussa PK-35 Vantaan ote hieman herpaantui ja se olikin lopulta pelin ainoa ajanjakso, jonka aikana myös Pallokerho-35 pääsi paremmin mukaan peliin. Maalipaikoille pääseminen oli kuitenkin vieraille yhä vaikeaa lukuun ottamatta tunnin kohdalla nähtyä kulmapotkua. PK-35 Vantaan puolustus nukahti ja Linda Räisänen pääsi puskemaan vieraat tasoihin.

Takaiskumaali herätti jälleen kotijoukkueen ja mitä pidemmälle jakso eteni, sitä tiukemmin ote siirtyi jälleen PK-35 Vantaalle. Johtomaali oli lähellä jo heti tasoituksen jälkeen, mutta Elina Mankki ohjasi pelivälineen kulmatilanteessa olkapäällään ylärimaan ja Natalie McNallyn yritys irtopallosta painui maalin ohi.

PK-35 Vantaa siirtyi vihdoin uudelleen johtoon 85. minuutilla. Elina Peltokangas laukoi painavan matalan vapaapotkun noin 20 metristä ja Pallokerho-35:n maalivahti torjui pallon eteensä. Tuulia Mikkola ehti ensimmäisenä irtopalloon ja laukoi pallon läheltä maalin kattoon.

Kotijoukkue pääsi kaunistelemaan loppulukemia vielä ottelun viimeisellä pallokosketuksella. Elina Peltokangas pääsi laukomaan noin 20 metristä, vieraiden maalivahti torjui eteensä ja edeltäneen kulmapotkun jäljiltä ylös jäänyt Toivanen pääsi iskemään irtopallon maaliin.

Ottelu päättyi siis lopulta lukemiin 3–1. Samalla PK-35 Vantaa palasi puolentoista kuukauden jälkeen takaisin voittokantaan ja otti kaikkiaan talven kolmannen voittonsa.

Punamustien päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan lauantain peliesityksessä oli paljon positiivista.

– Kaksinkamppailupelaamisemme oli selkeästi kovempaa. Se oli hyvä askel oikeaan suuntaan. Lisäksi pääsimme tosi hyvin murtautumisalueille, mutta niissä tilanteissa ratkaisumme eivät olleet vielä ihan riittävän hyviä. Toki saimme niiden seurauksena paljon kulmapotkuja, Väisänen sanoo.

– Pelissä oli paljon hyvää, mutta totta kai myös paljon parannettavaa. Pystyimme voittamaan pieniä tilanteita pelin sisällä – ja tietysti oli tärkeää saada taas voitto. Saimme tänään ensimmäistä kertaa Netta Koson, Tuulia Mikkolan ja Hilla Romppasen yhtä aikaa keskikentälle ja pelaaminen oli jo ajoittain oikein lupaavaa.

Punamustien harjoitusottelut jatkuvat reilun viikon päästä sunnuntaina 24.3. Silloin vieraaksi Myyrmäkeen saapuu Turun Palloseura.

PK-35 Vantaa – Pallokerho-35 3–1 (1–0)

19´ 1–0 Roosa Toivanen

60´ 1–1 Linda Räisänen