Punamustien valmennusryhmä valmiina kauteen 2024

12.2.2024

Punamustien valmennusryhmä valmiina kauteen 2024

PK-35 Vantaa lähtee kauteen 2024 tutussa komennossa. Valmennus- ja taustaryhmään on kuitenkin saatu mukaan myös muutama uusi tekijä.

Punamustien päävalmentajana toimii Jari Väisänen, jolle alkava kausi on jo peräti yhdestoista joukkueen peräsimessä. Väisänen on luotsannut joukkuetta kaudesta 2014 lähtien. Jo sitä ennen hän oli toiminut kauden 2011 ajan Pauliina Miettisen apuvalmentajana.  Myös valmentaja Pasi Jaakonsaari on toiminut tehtävässään kaudesta 2014 lähtien. Maalivahtivalmentaja Jouni Puttonen sen sijaan on toiminut tehtävässään yhtäjaksoisesti vuodesta 2011 lähtien. Hän on siis taustaryhmästä pisimpään PK-35 Vantaata edustanut henkilö.

Väisäsen, Jaakonsaaren ja Puttosen muodostaman tiiviin kolmikon aikakautena PK-35 Vantaa on saavuttanut neljä Suomen mestaruutta, yhden liigahopean, yhden Suomen Cupin mestaruuden, kaksi cup-hopeaa ja nousun takaisin pääsarjaan kaudella 2019.

Ympäristö on tukenut hyvin myös pelaajakehitystä, sillä PK-35 Vantaasta on tapahtunut tuona aikana kymmenen pelaajasiirtoa ulkomaisiin sarjoihin. Lisäksi yhdeksän Punamustien pelaajaa on tehnyt ensiesiintymisensä A-maajoukkueessa.

Fysiikkavalmentaja Jani Hägg liittyi ryhmään kaudella 2021, joten nyt käynnissä on hänen neljäs valmistautumiskautensa Punamustien kanssa. Uutena jäsenenä valmennusryhmään liittyy Tia-Maria Jaakonsaari, jonka sopimus kattaa kauden 2024. Punamustien paidasta pelaajana jo yli vuosikymmenen ajalta tuttu Jaakonsaari viimeistelee parhaillaan UEFA B -valmentajakurssiaan.

Koko valmennusviisikon sopimukset kattavat kauden 2024 ja sisältävät option myös kaudesta 2025.

Vahva yhteinen näkemys

Päävalmentaja Väisäsen mukaan tutun ryhmän kanssa on helppoa toimia. Joukkue kaipaa kuitenkin joka kausi uusia sytykkeitä. Tällä kertaa niitä on saatu etenkin uusien pelaajien muodossa.

– Joukkue on uudistunut talven aikana paljon, joten on hyvä, että valmennusryhmä on pysynyt samana. Tämä ryhmä tuntee toisensa todella hyvin ja meillä on vahva yhteinen näkemys siitä, mihin suuntaan haluamme joukkuetta viedä. Pääsimme heti aloittamaan työn uuden joukkueen kanssa ja ensimmäiset kuukaudet ovat sujuneet hyvin, Väisänen sanoo.

– Haluamme ottaa fyysisellä puolella jälleen yhden kehitysaskeleen. Haluamme olla nopeampia, vahvempia ja paremmassa kunnossa. Talven testien perusteella olemme menneet siinä eteenpäin.

Joukkueen huoltajina toimivat viime kauden tapaan Arto Elfvengren ja Jari Mäensivu. Taustatehtävissä tapahtuu sen sijaan muutoksia, kun Elias Djupsjö aloittaa uutena joukkueenjohtajana. Aiempina vuosina joukkueenjohtajan tehtäviä on hoidettu usean ihmisen kesken, mutta nyt niitä keskitetään selkeämmin Djupsjölle. Hallinnollisissa tehtävissä hän saa tukea Pasi Oikariselta ja Samu Liskiltä. Myös joukkueenjohtajan tehtäviä hiljalleen vähentänyt Jukka Laaksalo jatkaa edelleen Punamustien apuna päivittäisasioiden parissa.

PK-35 Vantaan taustaryhmä kaudella 2024:

Päävalmentaja: Jari Väisänen

Valmentaja: Pasi Jaakonsaari