PK-35 Vantaan ja Esbo Bollklubbin monivuotinen yhteistyö ei jatku kaudella 2024

29.1.2024

PK-35 Vantaan ja Esbo Bollklubbin monivuotinen yhteistyö ei jatku kaudella 2024

PK-35 Vantaan ja Esbo Bollklubbin pitkä yhteistyö ei jatku kaudella 2024. Viiden vuoden mittaiseksi venynyt yhteistyö päättyy yhteisymmärryksessä muuttuneiden olosuhteiden vuoksi.

Yhteistyö käynnistyi vuonna 2019 PK-35 Vantaan pelatessa Ykkösessä. EBK-yhteistyöllä oli tärkeä rooli Punamustien paluussa liigakentille. Yhteistyö jatkui ansiokkaasti myös Kansallisessa Liigassa. Vuosien saatossa EBK:n kautta liigakentille ovat ponnistaneet Wilma Forsblom, Emma Korkalainen, Sinna Suuriniemi, nykyjoukkueen runkopelaajiin lukeutuvat Ella Koivu ja Irea Virtanen Espejo sekä viimeisimpänä tänä talvena mukaan noussut Melisa Arifi.

Osapuolten välinen yhteydenpito on ollut tiivistä aina viime päiviin saakka. Yhteistyö on ollut avointa, sujuvaa ja molempia osapuolia hyödyttävää. Syyt yhteistyön päättymiselle löytyvät Palloliiton muuttuneista kilpailumääräyksistä. Alkavalle kaudelle päivitettyjen määräysten mukaan seura, jolla on farmi- tai yhteistyöseurasopimus liigajoukkueen kanssa, ei voi nousta Kansalliseen Liigaan. EBK haluaa säilyttää mahdollisuuden taistella pelien sujuessa liiganoususta, mikä teki yhteistyön jatkamisesta lopulta mahdotonta.

Lisäksi EBK:lla on uuden FC Espoon kanssa solmimansa yhteistyösopimuksen myötä alkavalle kaudelle laaja pelaajarinki, joten espoolaisilla ei ole akuuttia tarvetta saada pelaaja-apuja liigajoukkueesta.

Vaikka yhteistyö tulee tältä erää päätökseen, eivät osapuolet ole sulkeneet pois sen jatkamista myöhempinä vuosina. Hyvä keskusteluyhteys seurojen välillä säilyy jatkossakin.

PK-35 Vantaan puheenjohtaja Samu Liski pitää monivuotisen yhteistyön päättymistä harmillisena, mutta ymmärrettävänä.

– Viiden vuoden mittainen yhteistyö on suomalaisessa huippujalkapallossa poikkeuksellisen pitkä aika. Yhteistyö on ollut ensimmäisistä keskusteluista lähtien todella sujuvaa.  Yhteistyön päättyminen on harmillista, sillä olemme olleet todella tyytyväisiä näihin yhteisiin kausiin. Olemme keskustelleet tilanteesta avoimesti läpi talven ja ymmärrämme hyvin myös EBK:n näkökulman asiaan, Liski sanoo.

– Haluamme kiittää EBK:ta näistä viidestä yhteistyövuodesta. Tämä yhteistyö on palvellut hyvin molempia osapuolia.

EBK:n puheenjohtajan Juha Pylkön mukaan päätös oli vaikea, mutta lopulta muuttuneet kilpailumääräykset johtivat yhteistyön päättymiseen.

– Olemme tehneet useamman vuoden ajan hyvin toimivaa yhteistyötä naisten ja tyttöjen osalta PK-35 Vantaan kanssa. Se on auttanut meitä kehittämään joukkuettamme ja pelaajiamme. Tänä vuonna Kansallisen Liigan ja Naisten Ykkösen joukkueita koskeviin sääntöihin tuli muutos, joka rajoittaa yhteistyömahdollisuuksia, mikäli Ykkösessä haluaa pelata mahdollisesta sarjanoususta. Haluamme säilyttää tuon mahdollisuuden, joten joudumme jättäytymään pois yhteistyöstä alkavalla kaudella, Pylkkö sanoo.