Nea Laitila Punamustiin

21.12.2023

Nea Laitila Punamustiin

PK-35 Vantaa on solminut pelaajasopimuksen maalivahti Nea Laitilan kanssa. Laitila siirtyy Punamustiin Pallokerho Keski-Uusimaasta. Nyt solmittu sopimus kattaa kauden 2024 ja sisältää option kaudesta 2025.

25-vuotias Laitila otti ensiaskeleensa jalkapallon parissa kotipaikkakuntansa Tuusulan Palloseuran paidassa. Sieltä hän siirtyi ensin naapurikaupungin PKKU:hun ja lopulta B-tyttöikäisenä Vantaan Jalkapalloseuraan, joten Myyrmäen stadion on tuttu jo ennestään. VJS:n paidassa Laitila pääsi pelaamaan myös ensimmäiset aikuisten pelinsä Ykkösessä vuonna 2016.

Kaudeksi 2017 Laitila siirtyi Kuopion Pallokissoihin, jonka paidassa hän teki jo samana vuonna ensiesiintymisensä Naisten Liigassa. Yhteensä Laitila pelasi kolmen Kuopiossa vietetyn kauden aikana 13 liigaottelussa. Lisäksi aikuisten otteluita kertyi tilille Ykkösessä pelanneen farmijoukkueen Kufu98:n riveissä.

Kaudeksi 2020 Laitila palasi etelään ja pelasi kauden ajan FC Hongan kakkosjoukkueen riveissä Kakkosessa. Seuraavana vuonna hän siirtyi PKKU:n riveihin, jota hän edusti Ykkösessä yhteensä kolmen kauden ajan.

Kaudet olivat menestyksekkäitä, sillä PKKU sijoittui kerran kolmanneksi ja selvisi kahtena edellisenä kautena liigakarsintoihin. Laitila oli viime kaudella joukkueensa selkeä ykkösmaalivahti. Hän pelasi neljää lukuun ottamatta kaikki Ykkösen ottelut sekä molemmat kauden huipentaneet voitokkaat nousukarsintaottelut TPS:ää vastaan.

Laitila palaa nyt Länsi-Vantaalle seitsemän vuoden tauon jälkeen. Hän lähtee uuteen kauteen täynnä intoa.

– Liityn mukaan tosi hyvillä ja odottavaisilla fiiliksillä. Tuntuu hyvältä palata tutulle stadionille. Myyrmäessä on ollut aina siistiä pelata ja stadionilla on ollut hyvä tunnelma, Laitila sanoo.

– Odotan innolla uutta kautta ja kovia treenejä. Toivon, ett pystyn omilla vahvuuksillani tuomaan jotain uutta joukkueen pelaamiseen ja auttamaan saavuttamaan tavoitteet. Tavoitteenani on kehittyä pelaajana ja tehdä paluu liigakentille.

Päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan Punamustilla on tällä hetkellä erittäin hyvä maalivahtitilanne. Hän kehuu nyt mukaan liittyneen Laitilan asennetta ja motivaatiota.

– On todella hienoa, että meillä on kolme hyvää maalivahtia. Se luo positiivista kilpailutilannetta ja tehostaa harjoittelua, Väisänen sanoo.

– Nea on meille tuttu jo vuosien takaa. Hänellä on tosi hyvä asenne ja hän on hyvä harjoittelija. Hän haluaa mennä eteenpäin ja oli valmis lähtemään mukaan kilpailutilanteeseen. Nea oli viime kaudella isossa roolissa, joten hänellä on ollut nousujohteinen käyrä. Hän on myös hyvä pelaamaan jalalla, mikä on meille tärkeä asia.