Cecilia Ek siirtyy Ruotsiin

21.12.2023

Cecilia Ek siirtyy Ruotsiin

Punamustia yhden kauden ajan edustanut Cecilia Ek siirtyy Ruotsiin. Keskikenttäpelaajan uusi seura on uumajalainen Umeå IK.

18-vuotias Ek siirtyi Punamustiin viime kaudella Mäkelänrinteen urheilulukion akatemiajoukkueesta HFA Märskystä. Nuoresta iästään huolimatta hän sai jo uransa ensimmäisellä pääsarjakaudella paljon vastuuta. Ek pelasi päättyneellä kaudella yhtä lukuun ottamassa kaikissa PK-35 Vantaan Kansallisen Liigan otteluissa ja oli niissä 15 kertaa avauskokoonpanossa. Lisäksi Ek pelasi neljässä Suomen Cupin ottelussa.

Vastuunkantamiseen Ek on tottunut myös maajoukkuetehtävissä, joissa hän on usein kantanut kapteeninnauhaa. Kuukausi sitten Ek johdatti kapteenina Suomen U19-maajoukkueen EM-jatkokarsintoihin.

Nyt Ek ottaa urallaan uuden askeleen siirtyessään Umeå IK:n riveihin. Ympäristö on kuitenkin Ekille jo ennestään tuttu, sillä hän on asunut lapsuudessaan Ruotsissa ja pelannut juniorina kuusi vuotta Uumajan läheisyydessä BK Örnenin paidassa.

Ek on kiitollinen ajastaan Punamustissa. Hän uskoo PK-35 Vantaan riveissä vietetyn kauden antaneen hänelle hyviä valmiuksia jatkoa ajatellen.

– Olen ollut todella tyytyväinen aikaani PK-35 Vantaassa. Näin jälkikäteenkin ajateltuna oli oikea ratkaisu siirtyä viime talvena Punamustiin. Viime kausi oli ensimmäinen liigakauteni ja koen sen vieneen minua eteenpäin pelaajana, Ek sanoo.

– Kun minulle nyt tarjoutui mahdollisuus siirtyä Ruotsiin, haluan tarttua siihen. Haluan nähdä ruotsalaista jalkapalloa ja kehittää itseäni siellä pelaajana. Haluan kiittää PK-35 Vantaan joukkuetta ja taustajoukkoja. Minulle jäi viime kaudesta hienot muistot!

2000-luvun alun menestysseura

Umeå IK on vuonna 1917 perustettu perinteinen ruotsalainen urheiluseura, jonka lajivalikoimaan jalkapallo on kuulunut lähes alusta lähtien. Naisten ja tyttöjen jalkapalloon seura on alkanut panostaa 1980-luvulla ja vuodesta 1992 Umeå IK:n jalkapallojaosto on keskittynyt yksinomaan naisiin ja tyttöihin.

2000-luvun ensimmäinen vuosikymmen oli todella menestyksekäs, kun Umeå IK pääsi juhlimaan peräti seitsemää Ruotsin mestaruutta ja neljää Ruotsin cupin voittoa – sattumoisin samanlaiset lukemat kuin PK-35 Vantaalla 2010-luvulla. Naisten Mestarien liigaa edeltäneen UEFA Women´s Cupin Umeå IK voitti kahdesti peräkkäin vuosina 2003 ja 2004.

Tällä hetkellä seura pelaa Ruotsin toisella sarjatasolla Elitettanissa, johon se putosi toissa kauden päätteeksi. Nyt Umeå IK tavoittelee kuitenkin kovin panostuksin paluuta pääsarjaan. Seuran tavoite on nousta takaisin Damallsvenskaniin viimeistään kaudella 2025. Päättyneellä kaudella Umeå IK sijoittui Elitettanissa kuudenneksi.

Ponnahduslauta maailmalle

Ek jatkaa pitkää PK-35 Vantaasta ulkomaille siirtyneiden pelaajien listaa. Viime vuosikymmenellä ulkomaansiirtoja nähtiin paljon, mutta 2020-luvulla Ek on ensimmäinen suoraan Punamustista kansainvälisille kentille siirtyvä pelaaja. Seuran puheenjohtajan Samu Liskin mukaan PK-35 Vantaa haluaa jatkossa tukea yhä vahvemmin pelaajien matkaa kohti ulkomaisia pelikenttiä.

– PK-35 Vantaa on toiminut vuosien saatossa hyvänä kasvualustana lupaaville pelaajille. Siitä hyvänä esimerkkinä naisten A-maajoukkueessa on pelannut tänä vuonna peräti seitsemän entistä pelaajaamme. Pitkäaikaisella valmennusryhmällämme on hyvät näytöt etenkin nuorten pelaajien kehittämisestä, Liski sanoo.

– ”Ceccu” otti jo ensimmäisellä aikuisten pääsarjakaudellaan ison roolin. Uskomme, että tuttuna paikkana Ruotsi ja Umeå IK tarjoavat tässä vaiheessa Cecculle hyvän ympäristön kehittyä ja tavoitella seuran kanssa nousua pääsarjaan.

PK-35 Vantaa kiittää CEccua yhteisestä kaudesta ja toivottaa onnea uusiin haasteisiin!