Saija Suni Punamustiin

28.11.2023

Saija Suni Punamustiin

PK-35 Vantaa on solminut pelaajasopimuksen Saija Sunin kanssa. 23-vuotias maalivahti siirtyy Punamustiin FC Lahdesta. Sunin sopimus kattaa kauden 2024 ja siinä on optio myös kaudesta 2025.

Heinolalaislähtöinen Suni otti ensiaskeleensa jalkapallon parissa kotikaupunkinsa seuran HP-47:n riveissä. T15-ikäluokassa hän siirtyi lyhyen matkan päähän Lahteen ja FC Kuusysin paitaan. FC Kuusysissä Suni pelasi viimeisten juniorivuosiensa aikana paljon myös naisten Kakkosen otteluita. Ensimmäiset valtakunnallisten sarjojen aikuisten pelinsä hän pelasi jo vuonna 2016.

Ykköstä Suni on pelannut myös kaudella 2021 Haukiputaan Pallossa. Kaudella 2022 hän pelasi Kakkosta Rovaniemen Palloseurassa, kunnes palasi kauden päätteeksi jälleen Lahteen.

Kaudella 2023 Suni pelasi FC Lahden paidassa 14 Ykkösen ottelua ja kaksi Suomen Cupin ottelua. Niistä jälkimmäisessä vastassa oli juuri PK-35 Vantaa. Lahden Kisapuistossa pelattu ottelu päättyi Punamustien 0–3-voittoon, mutta Suni esiintyi tolppien välissä edukseen.

Suni on harjoitellut marraskuussa Punamustien mukana ja onnistui tekemään hyvän vaikutuksen. Päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan Suni sopii hyvin PK-35 Vantaan ryhmään.

– Saija haluaa kehittyä ja haastaa itseään. Hän on hyväraaminen, ulottuva maalivahti, joka haluaa osallistua myös joukkueen pallolliseen pelaamiseen. Nyt lähdemme kehittämään sitä osa-aluetta entisestään. Pelasimme viime kesänä cupissa Lahtea vastaan ja siinä pelissä Saija piti FC Lahtea pitkään pelissä mukaan. Myös harjoituksissa hän on jättänyt itsestään positiivisen kuvan, Väisänen sanoo.

Sunin mukaan joukkueeseen on ollut helppoa tulla mukaan. Hän odottaa jo innolla uransa ensimmäistä pääsarjakautta.

– Liityn mukaan tosi hyvillä mielin. Pelaajat ovat ottaneet minut hyvin vastaan ja treeneissä on ollut hyvä ilmapiiri ja meininki. Ensi kaudelta odotan laadukasta toimintaa ja kovia treenejä sekä omaa kehittymistäni – ja tietysti liigadebyyttiä!