Anna Vlasoff päättää pitkän pelaajauransa

12.10.2023

Anna Vlasoff päättää pitkän pelaajauransa

PK-35 Vantaan puolustaja Anna Vlasoff päättää pitkän pelaajauransa tähän kauteen. 36-vuotias Vlasoff hyvästelee kotiyleisön lauantaina sarjakauden päätöskierroksella Myyrmäessä.

Vlasoff aloitti taipaleensa jalkapallon parissa juniorina Koivukylän Palloseurassa. Siellä hän vietti ensimmäiset juniorivuotensa ennen kuin siirtyi kuntarajan yli Puistolan Urheilijoihin. PuiU:n paidassa Vlasoff nousi lopulta edustusjoukkueeseen, jonka paidassa hän pääsi juhlimaan liiganousua kauden 2006 päätteeksi.

Ensimmäisen liigaottelunsa Vlasoff pelasi kaudella 2007, jolloin pääsarjan nimi oli juuri muuttunut SM-sarjasta Naisten Liigaksi. Kaudesta 2020 lähtien naisten korkeinta sarjatasoa on pelattu Kansallisen Liigan nimellä. SM-sarjan osalta tilastot ovat puutteellisia, mutta Naisten Liigan ja Kansallisen Liigan aikakaudella Vlasoff on eniten naisten liigaotteluita pelannut pelaaja.

Heinäkuussa Vlasoff rikkoi huiman 300 pääsarjaottelun rajapyykin vierasottelussa FC Honkaa vastaan. Ennen lauantain päätöskierrosta Vlasoffilla on tilillään yhteensä 303 pääsarjaottelua, joissa hän on viimeistellyt 21 maalia.

Vlasoff on pelannut pääsarjaa nykyisen seuransa PK-35 Vantaan lisäksi myös PuiU:n, TiPSin, HJK:n ja FC Hongan paidassa. Suomen mestaruutta hän on päässyt juhlimaan kolmesti. Niistä kaksi ensimmäistä hän voitti PK-35 Vantaan paidassa kausina 2010 ja 2011. Kolmannen mestaruutensa Vlasoff voitti FC Hongan riveissä kaudella 2017. Mestaruuksien lisäksi Vlasoff on saavuttanut liigaurallaan useita pronssimitaleita.

Pääsarjasaavutusten lisäksi Vlasoff on voittanut Suomen Cupin kolmesti – PK-35 Vantaan paidassa vuonna 2011 ja FC Hongassa vuosina 2014 ja 2015. Lisäksi hänellä on kaksi cup-hopeaa. Liiganousua Vlasoff on päässyt juhlimaan PuiU:n paidassa vuonna 2006 ja PK-35 Vantaan paidassa kaudella 2019.

Kansainvälisiä pelejä Vlasoff on päässyt pelaamaan PK-35 Vantaan paidassa vuosina 2011 ja 2019 sekä FC Hongassa vuonna 2017. Yhteensä Vlasoff on pelannut Mestarien liigassa tai sen karsinnoissa 13 ottelua, joissa hän on viimeistellyt kolme maalia.

Paljon hienoja muistoja

Uran viimeisen ottelun lähestyessä Vlasoffin tunnelmat ovat kaksijakoiset. Päätös pitkän uran päättymisestä syntyi jo aikaisessa vaiheessa, mutta se konkretisoituu vihdoin tulevana lauantaina.

– Fiilis on tietysti jollain tavalla haikea. Samalla olen kuitenkin kiitollinen siitä, että olen saanut pelata näin pitkään ja jalkapallo on antanut minulle paljon. Olen saanut lajin parista esimerkiksi paljon elämänmittaisia kavereita ja joukkueissa toimiessa myös sosiaaliset taidot ovat varmasti kehittyneet.

– Jalkapallo on ollut minulle aina ykkösjuttu – oikeastaan elämäntapa. Sen myötä jää varmasti hetkeksi iso lovi, mutta elämässä on onneksi muutakin.

Vlasoff ehti saavuttaa uransa aikana paljon. Parhaiden muistojen joukosta hän nostaa kuitenkin erikseen esiin kaksi Suomen mestaruutta – ensimmäisen ja viimeisen.

– Hyviä muistoja on paljon. Päällimmäisinä mielessä ovat ehkä liiganousut ja Suomen mestaruudet. Vuonna 2010 voitimme PK-35 Vantaan kanssa nousijajoukkueena mestaruuden, vaikka meitä ei laskettu ennakkosuosikkien joukkoon. FC Hongassa meillä oli pitkään sama runko, jonka kanssa voitimme lopulta mestaruuden kaudella 2017. Se ratkesi vielä viimeisen pelin loppuhetkillä Myyrmäessä.

– Myös Mestarien liigan pelit ovat tietysti jääneet mieleen. Sekin on kiva juttu, että olen onnistunut tekemään maalin kaikissa kolmessa pelaamassani karsintaturnauksessa.

Vlasoff muistetaan puolustajana, mutta maaleja hän on tehnyt myös kotimaassaan. TiPSin paidassa hän pelasi kokonaisen liigakauden hyökkääjänä ja heilutti verkkoa peräti kymmenen kertaa. Kaudella 2019 Ykkösessä Vlasoff viimeisteli PK-35 Vantaan paidassa laitapuolustajan tontilta kahdeksan maalia.

– Vaikka olen pelannut suurimman osan urastani puolustajana, olen aina kokenut olevani vähän hyökkääjä- ja taiteilijasielu. Minulla on ollut aina myös maalinälkää. Erityisesti mieleen on jäänyt yksi maali Jyväskylässä, kun jatkoin vapaapotkun päällä maaliin. Minulle oli sanottu, että en saisi nousta ylös, mutta minähän menin!, Vlasoff nauraa.

Pitkän peliuran aikana Vlasoff on päässyt pelaamaan lukuisten pelaajien kanssa ja monen eri valmentajan alaisuudessa. Vlasoff on kiitollinen kaikille hänen uraansa osallistuneille.

– Olen saanut olla aina joukkueissa, joissa on ollut paljon hyviä tyyppejä. Se on ollut menestymisen rinnalla aina tosi tärkeä asia. Haluan kiittää kaikkia, jotka ovat olleet matkassa mukana. Kiitos kaikille joukkuekavereille, valmentajille, huoltajille, fysioterapeuteille, taustatoimijoille ja faneille, jotka ovat tukeneet katsomosta. Iso kiitos kuuluu tietysti myös perheelle ja läheisille.

Vlasoffin jäähyväisottelu PK-35 Vantaa – HPS pelataan lauantaina 14.10. klo 15.00 Myyrmäen stadionilla.