Inga Ek Punamustiin

1.9.2023

Inga Ek Punamustiin

PK-35 Vantaa on solminut pelaajasopimuksen Inga Ekin kanssa. Tikkurilan Palloseurasta Punamustiin siirtyvän Ekin sopimus kattaa kuluvan loppukauden lisäksi kaudet 2024 ja 2025.

Hyökkäyspään rooleissa viihtyvä 15-vuotias Ek on syntyperäinen vantaalainen ja Tikkurilan Palloseuran kasvatti. Hän on käynyt läpi seuran eri juniori-ikäluokat ennen kuin siirtyy nyt PK-35 Vantaan riveihin. Ek on ollut viime vuodesta lähtien myös ikäluokkansa maajoukkuetoiminnassa.

Ek on pelannut kuluvan kauden aikana TiPSissä jo useassa eri joukkueessa ja useaa eri sarjaa. Hänen pääasialliset joukkueensa ovat kuitenkin olleet T18 SM-sarjaa pelaava TiPSin ja Valtin yhteisjoukkue sekä T15 Ykköstä pelaava TiPSin ja VJS:n yhteisjoukkuea. Etenkin jälkimmäisen paidassa Ek on ollut tehokas, sillä hän on tehtaillut yhdeksässä ottelussa peräti 19 maalia.

Ensimmäiset aikuisten pelinsä Ek ehti pelaamaan jo viime vuonna. Tällä kaudella hän on päässyt kertaalleen tositoimiin niin naisten Nelosessa TiPSin riveissä kuin naisten Kakkosessa Valtin paidassa.

Punamustien päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan tämä on Ekille hyvä ajankohta siirtyä haastavampaan harjoitteluympäristöön. Lisäksi Väisänen jakaa kiitosta myös yhteistyöseura TiPSille.

– Inga on lahjakas pelaaja, joka haluaa ottaa askeleita eteenpäin. Se on tietysti meille erittäin tärkeää. Inga on pelannut useammassa TiPSin joukkueessa, mutta nyt hän pääsee ympäristöön, jossa ympärillä on kokeneempia ja taitavia pelaajia. Hän saa joka päivä haastetta, mikä tukee kehittymistä. Nuoren pelaajan kohdalla keskitymme tietysti paljon myös fyysiseen puoleen, Väisänen sanoo.

– TiPSissä on tehty hienoa pohjatyötä. He ovat myös olleet vahvasti tukemassa pelaajan siirtoa eteenpäin urallaan.

Ek siirtyy nyt ensimmäistä kertaa aikuisten joukkueen mukaan. Hän on kuitenkin harjoitellut kesän aikana jo useamman kerran Punamustien mukana, joten joukkue on jo ehtinyt tulla hieman tutuksi.

– Liityn joukkueeseen hyvin ja avoimin mielin. Minut on otettu hyvin vastaan ja kaikki vaikuttavat mukavilta. Odotan syksyltä ja tulevilta kausilta kovaa treeniä, onnistumisia sekä uuteen pelitapaan ja joukkueeseen mukautumista, Ek sanoo.