PK-35 Vantaa ja HPS taistelevat Suomen Cupin välieräpaikasta

5.8.2023

PK-35 Vantaa ja HPS taistelevat Suomen Cupin välieräpaikasta

Punamustien tiukka otteluputki huipentuu sunnuntai-iltana Suomen Cupin puolivälierään. Panoksena on paikka kilpailun neljän parhaan joukossa, kun PK-35 Vantaa saa vieraakseen Helsingin Palloseuran. Ottelu pelataan sunnuntaina 6.8. klo 17.00 Myyrmäen stadionilla.

Molemmat joukkueet aloittivat tämän kauden Suomen Cupin kolmannelta kierrokselta. PK-35 Vantaa kaatoi ensimmäisessä ottelussaan EPSin T18-joukkueen vieraissa lukemin 0–2 ja neljännellä kierroksella kaatui FC Lahti lukemin 0–3. Viidennellä kierroksella PK-35 Vantaa voitti yhteistyöseuransa EBK:n maalein 0–4. Punamustien tehokkaimpia cup-maalintekijöitä ovat olleet kahdesti osuneet Sanna Saarinen, Liina Tervo ja Sofia Velez.

HPS sen sijaan aloitti cup-ottelunsa omaa kakkosjoukkuettaan vastaan ja voitti ottelun lukemin 1–4. Neljännellä kierroksella HPS pudotti FC Espoon T18-joukkueen maalein 0–2 ja viidennellä kierroksella se haki 0–6-vierasvoiton Puotinkylän Valtista. HPS:n pelaajista Dolma Gurung, Elli-Noora Kainulainen, Anna-Stina Simonen ja Aada Nurmi ovat osuneet cup-otteluissa kahteen otteeseen.

Alempisarjalaiset ovat saaneet Suomen Cupissa automaattisesti kotiedun, joten Punamustien kaikki kolme aiempaa ottelua ovat olleet vierasotteluita. Nyt liigajoukkueiden keskinäisessä kohtaamisessa PK-35 Vantaa pääsee vihdoin kotikentälleen.

Kyseessä on jo peräti HPS:n neljäs vierailu Myyrmäessä tänä vuonna. Joukkueet kohtasivat kahdesti harjoitusottelun merkeissä ja myös joukkueiden kauden ensimmäinen kilpailullinen kohtaaminen pelattiin Punamustien kotikentällä. Tuossa toukokuisessa kohtaamisessa PK-35 Vantaa oli vahvempi lukemin 3–2. Kotijoukkueen osumista vastasivat Elina Mankki, Netta Koso ja Reetta Suomela. Vihreiden jääkärien molemmat maalit viimeisteli Kainulainen.

Punamustien kokoonpanosta puuttuvat varmuudella Rebecca Kindstedt, Sinna Suuriniemi ja Sanna Saarinen. Roosa Toivasen pelaaminen on vielä epävarmaa. Lisäksi HJK:sta lainasopimuksella Punamustissa pelaava Ilona Walta on seurojen välisen sopimuksen myötä sivussa Suomen Cupin otteluista.

Valmiina fyysisesti kovaan peliin

Suomen Cupin puolivälierä on Punamustille kolmas ottelu yhdeksään päivään. Päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan harjoitusviikko on pidetty tiukan pelirytmin keskellä kevyenä.

– Tämän viikon harjoitukset ovat koostuneet palautumisesta ja valmistautumisesta. Olemme pelanneet, levänneet ja odottaneet seuraavaa peliä. Perjantaina kävimme videolta läpi HPS:n pelaamista, Väisänen kertoo.

– Joukkueessa on tällä hetkellä tosi hyvä fiilis. Meillä on alla voitto ja kaksi pelillisesti hyvää suoritusta. Kaikista tärkeintä on kuitenkin pitää keskittyminen tulevassa pelissä. Cup-ottelut ovat aina luonteeltaan erilaisia. Niissä vain voitolla on merkitystä. Meidät pitää olla valmiita fyysisesti kovaan, ja mahdollisesti myös pitkään peliin.

Väisäsen mukaan Punamustilla on selkeä käsitys sunnuntai-illan vastustajan pelaamisesta. HPS avaa usein peliä rohkeasti ja pyrkii rakentamaan hyökkäyksiä alhaalta, mutta etenee tilanteen tullen suoraviivaisesti.

– Edellisessä kohtaamisessa pääsimme hyvin peliin mukaan ja olimme hallitsevampi osapuoli, mutta HPS sai vaarallisia tilanteita meidän pienistä herpaantumisistamme. Kauden edetessä pelimme on kehittynyt, joten toivottavasti pystymme nyt ehkäisemään niitä tilanteita paremmin. HPS:lla on nopeita pelaajia kärjessä, joten meidän pitää varautua puolustamaan puolustuslinjan taakse jäävää aluetta, Väisänen sanoo.

– Aada Nurmi pelaa vahvaa kautta, mistä osoituksena hän on noussut A-maajoukkueryhmäänkin. HJK:ta vastaan Helmi Vapola, Aura Nyholm ja muu alakerta pelasivat vahvan pelin. Sunnuntaina meidän pitää pystyä liikuttamaan heidän puolustuslinjaansa poikittaissuunnassa.

Suomen Cupin puolivälierä PK-35 Vantaa – HPS pelataan sunnuntaina 6.8. klo 17.00 Myyrmäen stadionilla.

Liput otteluun maksavat ennakkoon ostettuina 12 euroa ja lapsilta (12–17-vuotiaat) sekä alennusryhmäläisille (opiskelijat, eläkeläiset, varusmiehet, työttömät) 7 euroa. Alle 12-vuotiailla on otteluun vapaa pääsy.

ENNAKKOLIPUT TÄÄLTÄ

Portilta ostettaessa liput maksavat aikuisille 15 euroa ja lapsille sekä alennusryhmäläisille 10 euroa.