Punamustat Suomen Cupin puolivälieriin

6.7.2023

Punamustat Suomen Cupin puolivälieriin

PK-35 Vantaa kohtasi keskiviikkoiltana Suomen Cupissa monivuotisen yhteistyöseuransa Esbo Bollklubbin. Punamustilta nähtiin Keski-Espoossa vahva peliesitys ja vieraat etenivät lopulta jatkoon selvin lukemin 0–4.

PK-35 Vantaa otti pelin heti haltuunsa ja vyörytti alkuminuuteista lähtien hyökkäyksiä kohti espoolaismaalia. Siitä hyvänä osoituksena vieraat saivat neljä kulmapotkua jo ennen viiden minuutin täyttymistä. PK-35 Vantaa onnistui luomaan hyviä maalintekotilanteita tasaisesti niin vasemmalta, oikealta kuin keskeltäkin.

Avausmaali syntyi lopulta 14. minuutilla. Reetta Suomela pääsi etenemään rangaistusalueelle ja tarjoili syötön takaviistoon Kaisa Mäelle, joka laukoi pallon noin kymmenestä metristä maalivahdin ohi. Osuma oli talvella joukkueeseen liittyneen Mäen ensimmäinen Punamustien paidassa.

Vierasjoukkueen toinen osuma nähtiin 25. minuutilla. Sofia Velez eteni päättäväisesti vasemmalta päätyrajan tuntumasta kohti maalia. Kahden puolustajan estelyistä huolimatta Velez onnistui pitämään pelivälineen itsellään ja laukoi sen lopulta pienestä kulmasta takakulmaan. Mäen tavoin osuma oli myös Velezille ensimmäinen PK-35 Vantaan riveissä.

Kolmatta maalia ei tarvinnut kauaa odottaa, sillä verkko heilui uudelleen vajaata kahta minuuttia myöhemmin. Tällä kertaa Ella Koivu tarjoili oikealta laidalta keskityksen maalille eikä EBK:n puolustaja onnistunut purkamaan tilannetta. Irtopallo päätyi Suomelalle, joka tälläsi pallon lähietäisyydeltä varmasti maaliin.

Myös EBK:lle avautui yksi hyvä vastahyökkäys, mutta kokonaisuudessaan PK-35 Vantaa otti kotijoukkueelta hyvin tilan pois. Pallonmenetysten jälkeen vieraat pääsivät heti iholle ja onnistuivat voittamaan pelivälineen nopeasti takaisin itselleen. Tauolle lähdettiin siis jo Punamustien kolmen maalin johtolukemissa.

PK-35 Vantaa aloitti myös toisen jakson terävästi. Neljäs osuma oli ottelun hahmoihin lukeutuneiden Suomelan ja Velezin käsialaa. Suomela eteni vasemmalta vahvasti rangaistusalueelle ja tarjoili syötön takatolpalle Velezille, joka pääsi siirtämään pallon läheltä maaliin. Velezille osuma oli illan toinen, kun taas Suomela kirjautti Espoossa tililleen maalin ja kaksi maalisyöttöä.

Kokonaisuudessaan ottelun kuva oli alusta loppuun hyvin samanlainen. PK-35 Vantaa liikutti palloa ja loi tasaiseen tahtiin hyviä maalintekopaikkoja. Hyvän ottelun EBK:n tolppien välissä pelannut Kerttu Karresmaa onnistui kuitenkin pysäyttämään useamman hyvän laukauksen ja pitämään sen myötä lukemat ennallaan. Toisessa kenttäpäädyssä Jenna Rantanen pelasi jo kolmannen nollapelinsä tämän kauden Suomen Cupissa.

Hyvistä paikoista huolimatta lisäosumia ei enää nähty, joten loppulukemiksi kirjattiin Punamustien 0–4-vierasvoitto. PK-35 Vantaa eteni Suomen Cupissa kahdeksan parhaan joukkoon ja venytti samalla voittoputkensa neljän ottelun mittaiseksi.

Tasainen pelisuoritus

Punamustien päävalmentaja Jari Väisänen oli tyytyväinen joukkueensa pelisuoritukseen. Vierasjoukkueelta nähtiin Keski-Espoossa ehjä 90-minuuttinen.

– Olen erittäin tyytyväinen pelaajien asenteeseen. Liikutimme palloa hyvin, pystyimme juoksuttamaan vastustajaa ja loimme ylivoimia. Pallonmenetysten jälkeen onnistuimme riistämään pallon nopeasti takaisin. Iskimme heti kiinni emmekä antaneet vastustajalle yhtään tilaa, Väisänen sanoi.

– Pystyimme pitämään pelin tason ja tempon koko ajan hyvänä. Pääsimme toteuttamaan niitä asioita, joiden haluamme näkyvän kentällä. Pelaajien etäisyydet ja oman pelitilan hallinta olivat hyvällä tasolla, minkä myötä EBK ei oikein päässyt palloon.

Vaikka PK-35 Vantaa ja EBK ovat monivuotisia yhteistyöseuroja, oli keskiviikon cup-ottelu joukkueiden ensimmäinen keskinäinen kohtaaminen. Väisäsen mukaan EBK pelasi ottelun hyvällä asenteella loppuun asti.

– Kaikki kunnia EBK:n hyvälle taistelulle. He nostivat vielä toisella jaksolla prässiään ja pystyivät vastaavasti pari kertaa ohittamaan meidän prässimme, mutta useimmiten pääsimme riistämään pallon takaisin viimeistään keskialueella.

Keskiviikkoillan onnistujista Väisänen nosti esiin kolmessa maalissa mukana olleen Reetta Suomelan ja kaksi osumaa viimeistelleen Sofia Velezin.

– Etenkin vasen laitamme toimi todella hyvin. Reetta pelasi tosi vahvasti. Lisäksi Sofia onnistui hyökkäyksessä oikein mainiosta. Hän sai paljon onnistumisia ja pystyi kahden maalin lisäksi luomaan tilanteita myös muille.

Voiton myötä Punamustien joukkue jää puolentoista viikon mittaiselle kesätauolle. Väisänen on kauteen tähän mennessä varsin tyytyväinen, mutta pieni hengähdystauko on tervetullut.

– Suomen Cup on meille tärkeä kilpailu ja nyt olemme jo kahdeksan parhaan joukossa. Myös liigassa olemme edenneet varsin hyvin aikataulussa, joten siinä mielessä kausi on mennyt suunnitelmien mukaan. Nyt on hyvä hetki lähteä pienelle tauolle ja antaa pelaajille vähän omaa aikaa.

Suomen Cupin puolivälierien arvonnat suoritetaan tiistaina 11.7. Punamustien pelit jatkuvat kuitenkin Kansallisen Liigan merkeissä vierasottelulla FC Honkaa vastaan lauantaina 22.7. Kotikentällään Myyrmäessä PK-35 Vantaa pelaa seuraavan kerran lauantaina 29.7., jolloin vieraaksi saapuu Åland United.

EBK – PK-35 Vantaa 0–4 (0–3)

14´ 0–1 Kaisa Mäki

25´ 0–2 Sofia Velez

27´ 0–3 Reetta Suomela