PK-35 Vantaa ja EBK kohtaavat Suomen Cupissa

4.7.2023

PK-35 Vantaa ja EBK kohtaavat Suomen Cupissa

PK-35 Vantaa pelaa vielä yhden ottelun ennen joukkueen kesätaukoa. Tällä kertaa panoksena on paikka Suomen Cupin puolivälierissä, kun vastustajaksi asettuu monen vuoden ajalta tuttu yhteistyöseura Esbo Bollklubb. Ottelu pelataan keskiviikkona 5.7. klo 19.00 Keski-Espoon tekonurmella.

Seuroilla on tälläkin hetkellä voimassaoleva yhteistyöseurasopimus, jonka myötä joukkueet aseteltiin vastakkain Suomen Cupin viidennellä kierroksella. Arvontaa ei siis tällä kertaa tarvittu ja EBK sai alempisarjalaisena automaattisesti kotiedun. Vaikka PK-35 Vantaa ja EBK ovat tehneet yhteistyötä kaudesta 2019 lähtien, on keskiviikon ottelu seurojen ensimmäinen keskinäinen kohtaaminen.

Molemmat joukkueet aloittivat Suomen Cupin kolmannelta kierrokselta. PK-35 Vantaa kohtasi ensimmäisessä cup-ottelussaan Espoon Palloseuran T18-joukkueen, joka kaatui vieraskentällä Sanna Saarisen ja Liina Tervon osumilla lukemin 0–2. Neljännellä kierroksella PK-35 Vantaa haki juhannuksen alla 0–3-vierasvoitonYkkösessä pelaavasta FC Lahdesta. Punamustien osumista vastasivat Lahdessa Tervo, Saarinen ja Elina Mankki.

EBK sen sijaan kaatoi kolmannella kierroksella vieraissa Kakkosta pelaavan FC Kontun. Runsasmaalisessa 2–6-voitossa espoolaisten maalintekijöinä kunnostautuivat Sanni Issakainen, Jenny Pelkonen, Jessika Heikkonen sekä hattutempun tehtaillut Anne Koistinen. Neljännellä kierroksella EBK vieraili Myyrmäessä, kun se kaatoi niin ikään Kakkosessa pelaavan VJS:n lukemin 1–2. Osumista vastasivat Koistinen ja Floriana Haxhiu.

Punamustien kokoonpanosta puuttuvat keskiviikkona varmuudella Rebecca Kindstedt, Emma Korkalainen, Sinna Suuriniemi, Salla Hyvönen, Sanna Saarinen, Eerika Appelqvist ja Jenni Huttunen. Myöskään HJK:sta lainalla Punamustissa pelaava Ilona Walta ei ole seurojen välisen sopimuksen mukaisesti käytettävissä Suomen Cupin otteluissa. Vaihto-opiskelujaksonsa jälkeen kotimaahan palannut Roosa Bröijer sen sijaan tulee ensimmäistä kertaa mukaan kokoonpanoon.

Vastassa tuttu yhteistyöjoukkue

Päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan PK-35 Vantaa on käyttänyt lyhyen palautumis- ja valmistautumisajan tehokkaasti hyväkseen. Suomen Cupissa tavoitteena on edetä mahdollisimman pitkälle.

– Suomen Cup on meille tärkeä kilpailu, joten lähdemme totta kai pelaamaan voitosta. Olemme myös valmistautuneet peliin sen mukaisesti, vaikka tällä kertaa valmistautumisaika on jäänyt lyhyeksi. Maanantaina pidimme paljon ONSia vastaan pelanneille kevyen tunnin harjoituksen ja vähemmän pelanneet harjoittelivat hieman pidempään. Tänään käymme vielä videopalaverissa läpi kehityskohteita.

Viidennellä kierroksella vastustajaksi aseteltu Esbo Bollklubb on Punamustille jo usean kauden ajalta tuttu yhteistyöseura. Mielenkiintoisen mausteensa otteluun tuo kuitenkin se, että keskinäinen kohtaaminen on ensimmäinen laatuaan.

– Emme ole pelanneet ikinä edes harjoituspeliä vastakkain. Tietysti EBK on muuten tuttu joukkue, vaikka pelaajisto onkin vaihtunut aika paljon tälle kaudelle. Janne Karhu on tietenkin valmentajana meille tuttu jo monen vuoden ajalta, Väisänen sanoo.

– EBK:n alkukausi Ykkösessä on sujunut paremmin kuin viime kaudella. Uskon, että pelistä tulee luonteeltaan aika samanlainen kuin juhannuksen alla FC Lahtea vastaan. Keski-Espoossa kenttä on tosin aika pieni, joten meidän pitää huomioida se pelaamisessamme.

Punamustien pelaajista Sofia Velez on osallistunut tällä kaudella useampaan EBK:oon otteluun. Vastaavasti EBK:n pelaajista Hilppa Tuomainen edusti viime kaudella PK-35 Vantaata.

– Hilppa on tietysti meille viime kaudelta tuttu pelaaja. Hän tekee tosi kovasti töitä ja on erittäin fyysinen pelaaja. Hilppa on tärkeä palanen EBK:lle. Lisäksi Kerttu Karresmaa on hyvä nuori maalivahti.

PK-35 Vantaan kokoonpanossa kiinnostavaa on Roosa Bröijerin paluu. Kevään Hollannissa viettänyt Bröijer pelannee keskiviikkona kauden ensimmäiset kilpailulliset peliminuuttinsa. Myös ONS-ottelussa loukkaantumisensa jälkeen pelikentille palannut Karoliina Autio saanee EBK:ta vastaan enemmän vastuuta.

– Tavoitteenamme on ajaa Roosaa ja ”Karkkia” hiljalleen sisään tässä pelissä. Haemme heille minuuttien kautta parempaa pelituntumaa.

Suomen Cupin viidennen kierroksen ottelu EBK – PK-35 Vantaa pelataan keskiviikkona 5.7. klo 19.00 Keski-Espoon tekonurmella.