Punamustien cup-taival jatkuu Lahdessa

20.6.2023

Punamustien cup-taival jatkuu Lahdessa

Kansallisessa Liigassa vietetään jo juhannustaukoa, mutta Punamustien pelit jatkuvat vielä Suomen Cupin merkeissä. PK-35 Vantaa matkustaa neljännen kierroksen ottelussa FC Lahden vieraaksi. Ottelu pelataan keskiviikkona 21.6. klo 20.00 Kisapuiston stadionilla.

Molemmat joukkueet aloittivat Suomen Cupin pelinsä kolmannelta kierrokselta. EPS:n T18-joukkue kiusasi Punamustia pitkään, mutta Sanna Saarisen ja Liina Tervon loppuhetkien osumat toivat jatkopaikan lukemin 0 2. FC Lahti sen sijaan haki selvänumeroisen 0–8-vierasvoiton Kolmosessa pelaavasta Nummelan Palloseurasta. Lahtelaisten ykköstykkinä hääri Nummelassa hattutempun tehtaillut Jia Haapea. Muut viisi osumaa jakautuivat viidelle eri pelaajalle.

FC Lahti on Punamustille naisten sarjoissa uusi tuttavuus, sillä joukkueet eivät ole kohdanneet koskaan aikaisemmin. Kohtaamisten puuttuminen on luonnollista, sillä FC Lahti pelaa ensimmäistä kauttaan Ykkösessä. Paikka Ykkösessä avautui mielipiteitä jakavan fast track -mallin kautta, kun FC Lahti pääsi uutena seurana tietyt kriteerit täytettyään ohituskaistaa sarjaporrasta ylemmäs. Pelaamalla rahkeet eivät olisi nousuun riittäneet, sillä FC Lahti jäi viime kaudella Kakkosen lohkossaan seitsemänneksi.

Joukkue onnistui kuitenkin vahvistamaan rivejään talven aikana ja on kevätkauden aikana osoittanut pärjäävänsä Ykkösessä. Kymmenen ottelukierroksen jälkeen FC Lahti on sarjassa viidentenä. Joukkue on kerännyt 13 pistettä neljällä voitolla ja yhdellä tasapelillä. Tappioita lahtelaiset ovat kärsineet viisi. FC Lahden ottelut ovat olleet todella tapahtumarikkaita, sillä niissä on tehty enemmän maaleja kuin minkään muun Ykkösen joukkueen otteluissa. FC Lahti on tehtaillut itse kolmanneksi eniten maaleja sarjassa, mutta sen vastapainoksi joukkue on myös päästänyt niitä toiseksi eniten.

Punamustien kokoonpanosta puuttuvat varmuudella Emma Korkalainen, Rebecca Kindstedt, Anna Vlasoff, Cecilia Ek, Sinna Suuriniemi ja Salla Hyvönen. Lisäksi HJK:sta lainalla oleva Ilona Walta ei ole seurojen välisen sopimuksen mukaisesti mukana kokoonpanossa.

”Emme saa aliarvioida vastustajaa”

PK-35 Vantaa matkustaa mastokaupunkiin mukavissa tunnelmissa, sillä se haki viikonloppuna vierasvoiton Tampereelta. Päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan Ilvestä vastaan nähtiin hyvä peliesitys, mutta pienissä asioissa on edelleen parannettavaa.

– Ilves-peli oli meiltä alun käynnistymisvaikeuksia lukuun ottamatta hyvä. Etenkin toisella jaksolla hallitsimme ottelua selvästi ja pääsimme pelaamaan vaarallisesti rangaistusalueen läheisyyteen. Maalipaikkojen luomisessa ja erikoistilanteissa meidän pitää kuitenkin olla Lahdessa parempia.

Suomen Cupin hienouksiin kuuluu se, että arpa voi tuoda vastaan joukkueita, joita vastaan ei tavallisesti pelata. Keskiviikkoillan ottelu on myös Punamustien ja FC Lahden ensimmäinen keskinäinen kohtaaminen.

– FC Lahti on meille uusi tuttavuus, sillä emme ole ikinä pelanneet heitä vastaan. Heidän sarjapeleissään silmiinpistävää on ollut, että he ovat sekä tehneet että päästäneet paljon maaleja, Väisänen sanoo.

– Pelaamme sarjatasoa ylempänä, joten lähtökohtana on, että meidän pitää kontrolloida peliä. Missään nimessä emme kuitenkaan saa aliarvioida vastustajaa, vaan meidän pitää lähteä peliin sata lasissa. Suomen Cup on meille tärkeä kilpailu, jossa haluamme päästä mahdollisimman pitkälle.

Suomen Cupin neljännen kierroksen ottelu FC Lahti – PK-35 Vantaa pelataan keskiviikkona 21.6. klo 20.00 Lahden Kisapuistossa.