PK-35 Vantaa ja Ilves kohtaavat Tampereen lauantai-illassa

16.6.2023

PK-35 Vantaa ja Ilves kohtaavat Tampereen lauantai-illassa

Kansallisen Liigan runkosarjan jälkimmäinen puolikas potkaistaan käyntiin lauantaina. PK-35 Vantaan osalta pelit jatkuvat vierasottelulla Tampereen Ilvestä vastaan. Ottelu pelataan lauantaina 17.6. klo 19.00 Kaupin tekonurmella.

PK-35 Vantaa on runkosarjan puolivälissä sarjassa kuudentena. Eroa mitalisijaan on kuusi pistettä, mutta tasaisessa sarjassa käydään tiukkaa taistelua myös kuuden parhaan joukkueen yläloppusarjapaikoista. Yhdeksästä pelaamastaan ottelusta PK-35 Vantaa on voittanut kolme, pelannut kolme tasan ja hävinnyt kolme.  Voitot ovat tulleet sarjan tämän hetken häntäpään kolmikkoa vastaan ja tappiot vastaavat sarjan kärkikolmikkoa vastaan. Keskikastin kohtaamisissa pisteet on jaettu tasan.

Punamustien alkukauden kolmas tappio nähtiin viime viikonloppuna Kuopiossa. Joukkue ei päässyt missään vaiheessa peliin mukaan, minkä seurauksena loppulukemiksi kirjattiin KuPSin 6–1-voitto. Punamustien ainoasta osumasta vastasi liigauransa avausmaalin laukonut Liina Tervo.

Lauantai-illan vastustaja Ilves on sarjataulukossa viidentenä tasapisteissä PK-35 Vantaan kanssa. Tamperelaiset ovat kuitenkin edellä paremman maalieronsa turvin. Myös Ilveksen pistepotti on koostunut kolmesta voitosta ja kolmesta tasapelistä. Punamustien tavoin myös Ilves on kärsinyt kaikki kolme tappiotaan juuri tämän hetken kärkikolmikkoa vastaan. Voittonsa tupsukorvat ovat raapineet kotona TPS:ää ja ONSia vastaan sekä vieraissa FC Honkaa vastaan.

Viime viikonloppuna Ilves tasasi pisteet HPS:n vieraana. PK-35 Vantaan paidastakin tuttu Anna Olmala vei tamperelaiset avausjaksolla johtoon, mutta Ilves joutui vielä ennen taukoa vajaalukuiseksi, kun Kaisa Juvonen ajettiin kentältä. HPS nousi tasoihin, mutta yli puolet ottelusta yhden pelaajan vajaalla pelannut Ilves taisteli itselleen pisteen 1–1-tasapelillä.

Joukkueet kohtasivat toisensa jo Kansallisen Liigan kauden avausottelussa huhtikuussa. Tuolloin Myyrmäessä nähtiin tapahtumarikas ottelu, jossa molemmilla joukkueilla oli tilaisuutensa maalintekoon. Osumia ei kuitenkaan lopulta nähty, joten molemmat avasivat heti pistetilinsä maalittomalla tasapelillä.

Punamustien kokoonpanosta puuttuvat lauantaina varmuudella Emma Korkalainen, Rebecca Kindstedt, Sinna Suuriniemi ja Salla Hyvönen. Viime ottelussa sivussa ollut Netta Koso sen sijaan palaa jälleen kokoonpanoon. Myös koko alkukauden loukkaantumisestaan toipunut Karoliina Autio saattaa palata kokoonpanoon jo Tampereella. Ilvekseltä sen sijaan puuttuu lauantaina varmuudella Kaisa Juvonen, joka kärsii viime ottelun ulosajosta seurannutta pelikieltoaan.

Erilaiset lähtökohdat kuin keväällä

Runkosarjan jälkimmäisen puoliskon käynnistyminen tarkoittaa samalla sitä, että kaikki joukkueet on nyt kohdattu jo kertaalleen. Punamustien päävalmentaja Jari Väisänen odottaa erilaista Ilves-kohtaamista kuin sarja-avauksessa. Samalla joukkueen tavoitteena on parantaa roimasti viime viikonlopun KuPS-tappiosta.

– Lähtökohdat otteluun ovat aika erilaiset kuin huhtikuussa.  Silloin oli tärkeää, että saimme heti pistetilin auki. Nyt pelaajatilanteemme on parempi kuin alkukaudesta. Viime viikonlopun KuPS-peliin nähden meillä pitää kuitenkin olla enemmän malttia ja pelirohkeutta. Se on kaikista tärkein asia.

Lauantai-illan vastustaja Ilves on Punamustille monelta kaudelta tuttu vastustaja, mutta Väisäsen mukaan joukkue on hieman päivittänyt pelaamistaan tälle kaudelle.

– Mielestäni Ilves on pelannut kontrolloidumpaa jalkapalloa kuin viime kaudella. He pyrkivät rakentamaan hyökkäyksiä ja pelaamaan rohkeasti, mutta kuitenkin turhia riskejä välttäen. Ilves on myös pystynyt myös kääntämään pelejä edukseen, kuten esimerkiksi FC Honkaa ja TPS:ää vastaan, Väisänen sanoo.

– Ilves on tehnyt melko vähän maaleja, mutta toisaalta he ovat onnistuneet varsin hyvin myös oman maalinsa suojelemisessa. He puolustavat rangaistusaluettaan hyvin, joten meidän pitää löytää keinot päästä hyville maalintekosektoreille. Se on yksi pelin avainasioista.

Jalkapallo-ottelut ratkaistaan tyypillisesti molemmissa kenttäpäädyissä. Maalipaikkojen luomisen lisäksi PK-35 Vantaa on kiinnittänyt huomiota myös puolustamiseen, joka jätti viime viikonloppuna paljon parantamisen varaa.

– Ilvekseltä löytyy ylhäältä nopeita pelaajia, joten meidän on tärkeää estää heidän nopeat hyökkäyksensä. Meidän pitää puolustaa myös puolustuslinjamme taakse jäävää tilaa paremmin. Meidän pitää saada luotua painetta niin, että Ilves ei pääse pelaamaan palloja selustaan. Lisäksi myös oman maalin edustan puolustaminen on aina tärkeää.

Ilves – PK-35 Vantaa pelataan lauantaina 17.6. klo 19.00 Kaupin tekonurmella Tampereella.