Punamustille selvänumeroinen tappio Kuopiossa

10.6.2023

Punamustille selvänumeroinen tappio Kuopiossa

PK-35 Vantaa kärsi lauantai-iltapäivänä sarjakauden kolmannen tappionsa. Kotijoukkue Kuopion Palloseura hyödynsi omat maalipaikkansa tehokkaasti heti ottelun alussa ja otti lopulta selvänumeroisen 6–1-voiton.

Kuopion aurinkoisella keskuskentällä nähtiin valitettavan yksipuolinen ottelu, sillä Punamustilla oli suuria vaikeuksia päästä peliin mukaan. Kotijoukkue KuPS oli liikkeellä terävämmällä jalalla ja rokotti vieraitaan etenkin virheistä tehokkaasti.

Ottelun maalihanat aukesivat 11. peliminuutilla, kun Punamustien puolustus nukahti KuPSin nopeassa vastahyökkäyksessä. Wllma Forsblom pääsi karkaamaan ja laukoi pallon rangaistusalueen rajalta maalivahdin ohi. Vieraat saivat lisää kylmää vettä niskaansa vain kolme minuuttia myöhemmin. Anni Hartikainen karkasi vasemmalta laidalta ja tarjoili matalan keskityksen maalin edustalle. Keskitys tavoitti Gentjana Rochin, joka ohjasi pallon läheltä taka-alakulmaan.

KuPSin tehohetki jatkui ja kotijoukkue iski 18. minuutilla jo kolmannen kerran. Tällä kertaa Hartikainen sai syötön rangaistusalueen rajalle ja upotti pallon takayläkulmaan. Reilun puolen tunnin pelin jälkeen kuopiolaisilla oli hyvä tilaisuus jo neljänteen osumaan, kun Forsblom karkasi läpiajoon. Punamustien maalia vartioinut Jenna Rantanen venyi kuitenkin hienoon torjuntaan.

PK-35 Vantaalle avautui avausjaksolla vain yksi selkeä maalintekopaikka. Elina Mankki pääsi karkaamaan ja laukoi hyvästä paikasta, mutta laukaus kolahti läheltä ristikkoon. Tauolle lähdettiin siis kotijoukkueen 3–0-johtolukemissa.

Toisen jakson avausvartti oli hieman seesteisempää pelaamista. Punamustien pallonhallintajaksot jäivät edelleen lyhyiksi, mutta myöskään KuPSilta ei nähty juuri maalipaikkoja. Reilun tunnin pelin jälkeen pallo oli kuitenkin jälleen verkossa, kun savolaisten brasilialaispelaaja Ana Paula Santos Silvan laukaus upposi rangaistusalueen rajalta alakulmaan.

KuPS iski viimeisellä kymmenminuuttisella vielä kahteen otteeseen. Ensin Aino Kröger pääsi nostamaan pallon rangaistusalueen ulkopuolelta Rantasen yli verkon perukoille. Kröger aloitti ottelun keskuspuolustajana, mutta siirtyi hyökkäykseen Lavdije Begollin loukkaannuttua avausjaksolla. Vielä juuri ennen varsinaisen peliajan täyttymistä savolaiset pääsivät karkaamaan kahden pelaajan voimin. Kröger tarjoili syötön sivuun ja Hartikainen siirsi pallon tyhjään maaliin.

Iltapäivän viimeisestä osumasta vastasi kuitenkin vierasjoukkue. Vaihdosta kentälle tullut Liina Tervo pääsi katkaisemaan KuPS-maalivahdin avauksen noin 25 metrissä ja laukoi kaukaa pomppivan laukauksen etualakulmaan. Osuma oli Tervolle liigauran ensimmäinen.

Ottelu päättyi lopulta KuPSin 6–1-voittolukemiin. Tappion myötä Punamustien sarjasijoitus putosi yhdellä pykälällä. PK-35 Vantaa majailee sarjassa kuudentena, kun runkosarja on saavuttanut puolivälinsä.

Vaikea iltapäivä

Punamustien päävalmentaja Jari Väisänen myönsi ottelun jälkeen, että kotijoukkue KuPS oli lauantain ottelussa vahvempi. PK-35 Vantaa sen sijaan ei yltänyt Kuopiossa lähellekään parastaan.

– Puolustamisemme ei ollut tänään riittävän terävää emmekä päässeet riittävän aggressiivisesti kiinni KuPSin pelaajiin. Annoimme KuPSille liikaa aikaa ja tilaa, minkä hyvä joukkue käytti hyväkseen. Vastustaja rankaisi meitä kovalla kädellä virheistä, Väisänen totesi.

– Synkkä kymmenminuuttinen pelin alkupuolella oli jo aika ratkaiseva. KuPS oli koko ajan meitä askeleen edellä, joten kolmen maalin takaa oli aika vaikeaa lähteä kirimään.

PK-35 Vantaan oma pallollinen pelaaminen jäi totuttua vähäisemmäksi. KuPS sen sijaan käytti maalipaikkansa tehokkaasti hyväkseen.

– Omat pallonhallintajaksomme jäivät tosi lyhyiksi, mikä johtui muun muassa huonoista valinnoista. Lisäksi meille tuli tavallista enemmän harhasyöttöjä. Emme onnistuneet tänään myöskään pelin avaamisessa, Väisänen kertasi epäkohtia.

– Vastustaa hyödynsi hyvin oikea-aikaisia syöttöjä ja juoksuja selustaan. Niiden puolustaminen oli meille tänään vaikeaa. KuPS teki maalit hyvin, mutta muutama niistä meidän olisi pitänyt pystyä puolustamaan pois.

Kansallisen Liigan runkosarja saavutti viikonlopun myötä puolivälinsä. PK-35 Vantaa lähtee toiselle puoliskolle sarjan kuudennelta sijalta. Väisänen ei ole ensimmäiseen runkosarjapuolikkaaseen täysin tyytyväinen.

– Olemme kärsineet kolme tappiota sarjan kärkijoukkueille ja tietysti isot numerot harmittavat. Meille on tehty liikaa maaleja, joten puolustuspeli pitää saada tulevissa peleissä toimimaan paremmin. Lisäksi meidän pitää pystyä kääntämään tasaisia pelejä voitoiksi.

Punamustien ottelut Kansallisessa Liigassa jatkuvat viikon kuluttua lauantaina 17.6. vierasottelulla Tampereen Ilvestä vastaan. Kotikentällään Myyrmäessä PK-35 Vantaa pelaa seuraavan kerran sunnuntaina 2.7., jolloin vieraaksi saapuu oululainen ONS.

KuPS – PK-35 Vantaa 6–1 (3–0)

11´ 1–0 Wilma Forsblom

14´ 2–0 Gentjana Rochi

18´ 3–0 Anni Hartikainen