Punamustat lauantaina KuPSin vieraaksi

9.6.2023

Punamustat lauantaina KuPSin vieraaksi

Punamustien ottelut Kansallisessa Liigassa jatkuvat lauantai-iltapäivänä Savossa, kun vastaan asettuu hallitseva Suomen mestari Kuopion Palloseura. Ottelu pelataan lauantaina 10.6. klo 14.00 Kuopion keskuskentällä.

PK-35 Vantaa lähtee viikonlopun kierrokselle sarjataulukon viidenneltä sijalta. Joukkue on kerännyt kahdeksasta pelaamastaan ottelusta 12 pistettä. Pistepotti koostuu kolmesta voitosta ja kolmesta pistejaosta. Tappioita Punamustilla on tilillään kaksi.

Myyrmäessä päästiin juhlimaan viime perjantaina sarjakauden toista kotivoittoa, kun PK-35 Vantaa kaatoi Pallokerho-35:n punamustien joukkueiden kohtaamisessa. PK-35 Vantaa hallitsi ottelua alusta lähtien, mutta maaleja saatiin odottaa viimeiselle vartille asti. Lopulta Sanna Saarinen vei Punamustat johtoon näyttävällä laukauksella ja Reetta Suomela viimeisteli 2–0-loppulukemat rangaistuspilkulta.

KuPS lähtee viikonlopun kierrokselle sarjataulukon kolmannelta sijalta. Joukkue aloitti sarjakauden viidellä voitolla, mutta toukokuun lopulla savolaiset kärsivät peräkkäiset tappiot HJK:lle ja Åland Unitedille. KuPSin puolustus oli kärkiotteluissa pahasti tuuliajolla, sillä sen verkkoon tehtiin molemmissa otteluissa neljä maalia.

Kesäkuu sen sijaan on alkanut Kuopiossa täysin uudessa tilanteessa. Seura tiedotti Ollipekka Ojalan jäävän sairaslomalle ja uudeksi päävalmentajaksi nimettiin Pauliina Miettinen. PK-35 Vantaan 2010-luvun alussa kahteen Suomen mestaruuteen luotsannut Miettinen on valmentanut viimeksi kaudella 2021, jolloin hän johdatti Tikkurilan Palloseuran hopealle. Miettisen debyytti KuPSin penkin päässä sujui voitokkaasti, kun savolaiset hakivat viikko sitten Anni Hartikaisen ja Oona Sirenin osumilla 0–2-vierasvoiton Tampereelta.

Viime kaudella PK-35 Vantaa ja KuPS kohtasivat kolmeen otteeseen. Toukokuussa Myyrmäessä nähtiin kahden voitosta voittoon edenneen joukkueen kohtaaminen, jossa PK-35 Vantaa oli lopulta vahvempi. Punamustien voittoputki venyi seitsemään otteluun, kun KuPS kaatui lukemin 2–1 Elina Mankin ja Karoliina Aution osumilla. Kesän kohtaamisessa Kuopiossa osat kaatuivat päälaelleen, kun savolaiset ottivat selvänumeroisen 7–0-voiton. Syksyinen yläloppusarjakohtaaminen Myyrmäessä sen sijaan päättyi KuPSin 1–3-vierasvoittoon.

PK-35 Vantaan tämän kauden maalit ovat jakautuneet tasaisesti, sillä vain Sanna Saarinen ja Reetta Suomela ovat osuneet kahteen otteeseen. KuPSin tämän kauden parhaat maalintekijät sen sijaan ovat olleet aiemmin urallaan Punamustiakin edustaneet Gentjana Rochi ja Wilma Forsblom, joilla on molemmilla tilillään viisi maalia.

Punamustien kokoonpanosta puuttuvat Kuopiossa varmuudella Emma Korkalainen, Rebecca Kindstedt, Karoliina Autio, Netta Koso, Salla Hyvönen ja Sinna Suuriniemi.

Vastustaja uudessa komennossa

Päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan joukkue pääsee hyvistä lähtökohdista KuPSin kimppuun. Punamustien vireystila on viikonlopun alla hyvä.

– Joukkue on ollut tällä viikolla tosi pirteä. Tuntuu siltä, että olemme valmiita niin fyysisesti kuin henkisesti. Luvassa on varmasti kova ottelu, Väisänen sanoo.

KuPSia sen sijaan on ravisteltu valmentajanvaihdoksen myötä. Savolaisten uudeksi päävalmentajaksi nimetty Pauliina Miettinen on Väisäselle tuttu jo pitkältä ajalta.

– KuPS pelasi toukokuun lopussa pari huonoa peliä, mutta ”Pade” on tuonut uutena valmentajana varmasti uutta virtaa ja haluaa saada joukkueen syttymään. Hänen saapumisensa myötä koko joukkueen puolustusvelvollisuus tulee varmasti kasvamaan ja myös hyökkääjiltä odotetaan enemmän töitä myös puolustussuuntaan. Ilvestä vastaan hän teki myös kokoonpanoon pieniä muutoksia.

Vaikka PK-35 Vantaa kohtaa lauantaina uudessa tilanteessa olevan KuPSin, ovat kuopiolaisjoukkueen vahvuudet hyvin tiedossa. Väisäsen mukaan Punamustien pitää onnistua molempiin suuntiin.

– Tiedämme, että KuPSilla on hyökkäyssuuntaan todella vahvoja pelaajia kentän jokaisella osa-alueella. Se tarkoittaa, että meidän pitää pystyä sekä prässäämään ylhäältä että puolustamaan tiiviisti muodossa. Molempien pitää sujua, jos aikoo ottaa KuPSilta pisteitä, Väisänen painottaa.

– Hyökkäyspelin osalta meillä pitää olla malttia myös pitää palloa. Emme saa lähteä oikomaan asioita. Tavoitteenamme on saada myös KuPS juoksemaan, sillä emme voi tyytyä vain puolustamiseen ja nopeisiin hyökkäyksiin. Se vaatii pelaajilta uskallusta heittäytyä peliin.

KuPS – PK-35 Vantaa pelataan lauantaina 10.6. klo 14.00 Kuopion keskuskentällä.