PK-35 Vantaa vei punamustien kohtaamisen

3.6.2023

PK-35 Vantaa vei punamustien kohtaamisen

Punamustien joukkueiden kohtaaminen päättyi perjantai-iltana PK-35 Vantaan 2–0-voittoon. Ottelu eteni kotijoukkueen komennossa, mutta tärkeät pisteet tuoneet ratkaisuosumat syntyivät vasta päätösvartilla.

Vaikka kalenteri on kääntynyt jo kesäkuulle, pelattiin perjantain ottelun varsin koleassa säässä. Sadekuuroltakaan ei vältytty, vaikka pääosin peli päästiin pelaamaan mukavassa ilta-auringossa.

Pelikentällä kotijoukkue oli selvästi aloitteellisempi osapuoli. PK-35 Vantaa piti palloa ja rakensi maltillisesti hyökkäyksiä, kun taas vierasjoukkue Pallokerho-35 tyytyi puolustamaan pääasiassa omalla alueellaan. Vieraille avautui kuitenkin yksi vastahyökkäystilaisuus, kun Pia Tavi pääsi puolittain läpi. Punamustien maalia vartioinut Jenna Rantanen onnistui kuitenkin koppaamaan pienestä kulmasta tulleen laukauksen ongelmitta. Yritys jäi lopulta vieraiden illan ainoaksi selkeäksi maalintekoyritykseksi.

Kotijoukkueen hallintakaan ei kuitenkaan tuottanut vielä avausjaksolla juuri maalipaikkoja. Paras tilanne nähtiin juuri ennen taukoa, kun Netta Koso antoi hyvän vapaapotkun taka-alueelle. Nette-Nina Hiltunen pääsi yrittämään maalintekoa, mutta Pallokerho-35:n maalivahti Tanja Kotoaro ehti selvittämään tilanteen. Tauolle lähdettiin siis maalittomissa tasalukemissa.

Avausjakso jäi PK-35 Vantaan osalta vielä hieman vaisuksi, mutta toisella jaksolla kotijoukkue oli hyökkäyssuuntaan terävämpi ja haki määrätietoisemmin ratkaisuja. Samalla pelin painopiste siirtyi yhä vahvemmin helsinkiläisvieraiden kenttäpuoliskolle. Reilun tunnin pelin jälkeen Roosa Toivanen pääsi puskemaan kulmatilanteessa takatolpalta, mutta pusku suuntautui läheltä suoraan maalivahdin syliin.

Ottelun maalihanat aukesivat lopulta 76. minuutilla. Reetta Suomela kuljetti pallon hyvin vasemmalta laidalta kohti keskustaa ja tarjoili syötön rangaistusalueen rajalle. Sanna Saarinen pääsi ottamaan pallon rauhassa haltuun ja laukoi näyttävän putoavan laukauksen takakulmaan. Osuma oli Saariselle sarjakauden toinen.

PK-35 Vantaa lisäsi johtoaan kahdeksan minuuttia myöhemmin. Suomela pääsi jälleen karkaamaan vasemmalta laidalta ja eteni tällä kertaa rangaistusalueelle asti. Suomela haastoi hyvin Pallokerho-35:n Vilma Oksasta, joka joutui rikkomaan ja seurauksena oli rangaistuspotku. Suomela asettui itse laukomaan ja toimitti pallon varmasti oikeaan kulmaan. Saarisen tavoin osuma oli myös Suomelalle kuluvan sarjakauden toinen.

Lisäosumia ei enää nähty, joten pisteet jäivät Myyrmäkeen lukemin 2–0. Voiton myötä PK-35 Vantaa kohensi hieman asemiaan sarjataulukossa ja nousi viidenneksi. Pallokerho-35 sen sijaan jatkaa yhä voitoitta ja sarjassa toiseksi viimeisenä.

Tärkeät sarjapisteet

Päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan PK-35 Vantaan peli parani perjantai-iltana ottelun edetessä. Avausjakso oli kotijoukkueelta vielä hieman varovaista pelaamista.

– Tiesimme tämän olevan sarjatilanteen kannalta tärkeä ottelu, koska nämä pelit meidän pitää pystyä voittamaan. Kotona olemmekin pelanneet aika vahvasti koko alkukauden, mutta ehkä pelin tärkeys näkyi hieman hätäisinä suorituksina. Niiden myötä annoimme Pallokerho-35:lle muutaman sauman vastaiskuihin, Väisänen sanoi.

Tauon jälkeen PK-35 Vantaa onnistui terävöittämään pallollista pelaamistaan. Se tuotti lopulta myös voittoon vaaditut osumat.

– Toisella jaksolla liikutimme palloa nopeammin, saimme kierrätystämme järkevämmäksi ja löysimme paremmin tyhjiä tiloja. Se alkoi näkyä ja pääsimme etenemään niille alueille, joita olimme painottaneet. Kun saimme enemmän haastoja ja ylivoimatilanteita, vastustaja joutui juoksemaan enemmän. Sen myötä saimme loppua kohden enemmän tilanteita, Väisänen kertasi kenttätapahtumia.

– Sannan upea laukaus vapautti entisestään joukkueen pelaamista. Siihen asti hallintamme oli ehkä hieman näennäistä, mutta toisaalta vastustaja myös puolusti hyvin. Kokonaisuudessaan peli oli aika hyvin kontrollissa.

Väisäsen mukaan koko joukkue paransi otteitaan toisella jaksolla. Yksittäisinä onnistujina hän nosti kuitenkin esiin molemmat maalintekijät sekä syntymäpäiviään viettäneen Tuulia Mikkolan. Myös HJK:sta lainasopimuksella saapunut Ilona Walta sai heti vastuuta.

– Reetta nousi tietysti tehoillaan esiin ja Sanna teki hienon maalin tärkeään paikkaan. Synttärisankari ”Tuuska” pelasi keskikentällä hyvän ottelun. Lisäksi oli tärkeää, että Ilona sai heti täydet minuutit, mikä auttaa sisäänajossa.

Punamustien pelit Kansallisessa Liigassa jatkuvat ensi viikon lauantaina 10.6. vierasottelulla Kuopion Palloseuraa vastaan. Kotikentällään Myyrmäessä PK-35 Vantaa pelaa seuraavan kerran vasta sunnuntaina 2.6., jolloin vieraaksi saapuu ONS.

PK-35 Vantaa – Pallokerho-35 2–0 (0–0)

76´ 1–0 Sanna Saarinen

84´ 2–0 Reetta Suomela (rp.)

Avauskokoonpano:

5 Eerika Appelqvist

7 Nette-Nina Hiltunen

8 Reetta Suomela (89´ Anna Vlasoff)

9 Netta Koso (64´ Jenni Huttunen)

11 Elina Mankki (89´ Kaisa Mäki)

13 Sanna Saarinen (79´ Cecilia Ek)

22 Ilona Walta

23 Tuulia Mikkola