Punamustien cup-taival alkaa helatorstaina Espoonlahdessa

17.5.2023

Punamustien cup-taival alkaa helatorstaina Espoonlahdessa

PK-35 Vantaa aloittaa pelinsä Suomen Cupissa helatorstaina, kun suurin osa liigajoukkueista tulee kolmannella kierroksella mukaan kilpailuun. Punamustien avausvastustajaksi arvottiin Espoon Palloseuran T18-joukkue. Ottelu pelataan helatorstaina 18.5. klo 14.00 Espoonlahden tekonurmella.

Myös naisten Suomen Cupissa palattiin tällä kaudella perinteiseen – monen mielestä ainoaan oikeaan – cup-malliin. Talvikauden lohkovaiheesta on vihdoin luovuttu ja Suomen Cup pelataan jälleen alusta loppuun pudotuspelimuotoisena. Otteluparit arvotaan, mutta ensimmäisillä kierroksilla arvonnoissa on vielä maantieteelliset arvontakorit. Lisäksi alempisarjalaiset saavat kilpailun alkuvaiheessa aina kotiedun.

Suomen Cupissa on pelattu tänä vuonna jo kaksi varsinaista kierrosta sekä yksi tasauskierros, mutta suurin osa joukkueista – mukaan lukien PK-35 Vantaa ja EPS/18 – tulee mukaan vasta kolmannella kierroksella.

PK-35 Vantaa on juhlinut Suomen Cupin voittoa yhteensä neljästi, mutta viimeisin mestaruus on vuodelta 2016. Loppuottelussa PK-35 Vantaa on pelannut sen jälkeen kahdesti vuosina 2017 ja 2021. Tällä kertaa Punamustien matka kohti Helsingin Olympiastadionilla pelattavaa loppuhuipennusta alkaa Espoonlahdesta.

Nuorten ja aikuisten joukkueiden kohtaamiset ovat harvinaisia, mutta PK-35 Vantaalla on sellaisista Suomen Cupissa aiempaa kokemusta kahden ottelun verran. Vuoden 2019 Suomen Cupissa PK-35 Vantaa kaatoi FC Hongan T18-joukkueen Myyrmäessä lukemin 4–1 ja viime vuoden lohkovaiheessa HJK/T18:n maalein 7–0.

EPS on aloittanut T18-tyttöjen SM-sarjan vahvasti, sillä joukkue on neljän kierroksen jälkeen sarjassa toisena. EPS on voittanut kolme ottelua ja kärsinyt yhden tappion. Myös neljän ottelun maaliero 8–2 kertoo vahvasta alkukaudesta. Edellisessä sarjaottelussaan EPS kaatoi äitienpäivänä Valtti/YJ:n vieraissa lukemin 0–2. Espoolaisten osumista vastasivat Wiona Nokio ja Mimmi Ruuskanen. Alkukauden suurinta maalintekovastuuta on EPS:n riveissä kantanut kuitenkin Jelena Todoschenko, joka johtaa viidellä osumallaan T18 SM-sarjan maalipörssiä.

Oman mausteensa otteluun tuo se, että EPS:n T18-joukkuetta valmentaa pelaajaurallaan PK-35 Vantaan paidassa kaksi Suomen mestaruutta voittanut Linda Ruutu. Aivan täysin liigauransa kauteen 2021 päättänyt Ruutu ei ole nappulakenkiä naulaan ripustanut, sillä hänet on nähty tällä kaudella myös kentän puolella kahdessa EPS:n edustusjoukkueen ottelussa Kakkosessa.

Punamustien kokoonpanosta puuttuvat helatorstaina varmuudella Emma Korkalainen, Karoliina Autio, Rebecca Kindstedt, Salla Hyvönen ja Sinna Suuriniemi. Lisäksi Jenni Huttunen palaa ensimmäistä kertaa tällä kilpakaudella joukkueen kokoonpanoon.

”EPSillä varmasti kova halu näyttää”

PK-35 Vantaa pelasi edellisessä liigaottelussaan viime perjantain 2–2-kotitasapelin TPS:ää vastaan. Nyt katseet on kuitenkin käännetty uuteen kilpailuun. Päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan asetelma T18-joukkuetta vastaan on tavallisesti poikkeava, mutta ei kuitenkaan täysin vieras.

– Olemme pelanneet Suomen Cupissa pariin otteeseen T18-joukkueita vastaan. Ne ovat olleet aina hyvin taistelevia vastustajia. EPS on tehnyt tyttöjen osalta hyvää työtä ja sieltä on lähtenyt hyviä nuoria pelaajia eteenpäin liigatasollekin. Nyt liigajoukkuetta vastaan pelaaminen tuo peliin oman jännitteensä ja heillä on varmasti kova halu näyttää. Se takaa otteluun mielenkiintoisen asetelman.

Arvonnan jälkeen Punamustien taustajoukot ovat tutustuneet tulevaan vastustajaan ja olivat seuraamassa viikonlopun Valtti-ottelua.

– Meille on tärkeää, että saamme omalla pelillämme hyydytettyä vastustajan innon. Haluamme pitää vauhtia pelissä ja ottaa hallinnan itsellemme. Emme kuitenkaan saa oikoa asioita, vaan meidän täytyy säilyttää rauhallisuus ja usko omaan vahvaan tekemiseemme. Tällaisissa otteluissa se korostuu entisestään.

EPS/T18:n penkin päässä seisoo Punamustien seuraajille tuttu hahmo, sillä joukkueen päävalmentaja Linda Ruutu juhli pelaajana PK-35 Vantaan paidassa kahta Suomen mestaruutta vuosina 2014–2015. Väisänen uskoo, että Ruudulla on nuorille pelaajille paljon annettavaa.

– Linda on tietysti meille pelaajauraltaan tuttu. Hän on varmasti tuonut omalla tekemisellään joukkueeseen pallonhallintaan pohjautuvaa pelitapaa, joka oli hänelle jo pelaajana ominaista. Taitopelaajana hän tietää, mitä se vaatii. On hienoa, että nuoret pelaajat saavat entisen kokeneen pelaajan ohjausta.

Suomen Cupin 3. kierroksen ottelu EPS/T18 – PK-35 Vantaa pelataan helatorstaina 18.5. klo 14.00 Espoonlahden tekonurmella.