Punamustille tappiollinen kenraaliharjoitus

1.4.2023

Punamustille tappiollinen kenraaliharjoitus

PK-35 Vantaa pelasi lauantai-iltapäivänä kevään viimeisen harjoitusottelunsa. Helsingin Palloseuraa vastaan pelattu kenraaliharjoitus päättyi 0–3-tappioon, mutta ottelu tarjosi Punamustille arvokasta pelituntumaa.

Nimenomaan pelirutiinin merkitys korostui, koska PK-35 Vantaa joutui perumaan viime viikonlopulle suunnitellun PKKU-ottelunsa. Joukkueen loukkaantumis- ja sairastelutilanne oli yhä haastava, mutta kenraaliharjoitus haluttiin ehdottomasti päästä pelaamaan. PK-35 Vantaa sai lukuisista poissaoloista huolimatta jalkeille kaksitoista kenttäpelaajaa. Lisäksi rivejä täydennettiin vielä yhteistyöseura EBK:sta avuksi saadulla Emma Partosella, joka suoriutui pikakomennuksestaan hyvin.

Myyrmäen kevätauringossa pelattu ottelu alkoi tasaisissa merkeissä. Maalintekoa pääsi ensimmäisenä yrittämään vierailija HPS, jonka nosto rangaistusalueen ulkopuolelta painui kuitenkin muutaman metrin maalin ohi. Myös PK-35 Vantaan ensimmäinen selkeä maalintekopaikka nähtiin avausjakson puolivälissä. Elina Mankki sai rangaistusalueella jalkansa vapaaksi ja pääsi laukomaan, mutta veto karkasi maalin yli.

Ottelun avausmaali syntyi 24. peliminuutilla sivuvapaapotkutilanteesta. Punamustien keskittyminen herpaantui rangaistusalueella ja vieraiden Julia Haikonen pääsi puskemaan pallon noin kymmenestä metristä maalivahdin yli takakulmaan.

HPS lisäsi johtoaan reilun puolen tunnin pelin jälkeen. Punamustien maalivahdin syöttö jäi vajaaksi ja Jutta Angeria pääsi nappaamaan pallon rangaistusalueella. Angeria hyödynsi saamansa tilaisuuden ja laukoi pallon taka-alakulmaan.

Hetkeä myöhemmin PK-35 Vantaa pääsi yrittämään kavennusta rangaistuspotkusta, kun HPS:n maalivahti Iina Rautiainen kaatoi Elina Mankin sääntöjenvastaisin ottein. Pallon taakse yhteentoista metriin asettui Cecilia Ek, mutta Rautiainen venyi hyvään torjuntaan. Tauolle lähdettiin siis vieraiden kahden maalin johtolukemissa.

Toisella jaksolla Punamustien paras maalipaikka avautui Mankille, joka pääsi laukomaan Liina Tervon esityöstä. HPS:n maalivahti onnistui kuitenkin torjumaan taka-alakulmaan suuntautuneen laukauksen. Vaikka PK-35 Vantaa pääsi useampaan otteeseen hyvin hyökkäyskolmannekselle ja jopa maalintekosektoreille, viimeisistä syötöistä puuttui vaadittua tarkkuutta tai ratkaisuissa aikailtiin liikaa.

HPS sen sijaan onnistui vielä kertaalleen maalinteossa 77. minuutilla. Tauolla kentälle tullut Matilda Kataja pääsi riistämään Punamustien puolustajalta pallon rangaistuspilkun kohdalla ja laukoi pallon läheltä maalivahdin ohi.

Punamustien maalitili jäi lopulta avaamatta, joten sarjakauteen valmistava kenraaliharjoitus päättyi HPS:n 0–3-voittolukemiin. Nyt PK-35 Vantaalla on vajaat kaksi viikkoa aikaa saada rivinsä jälleen kokoon ja hioa peliään harjoituskentällä.

Arvokasta pelituntumaa

Päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan PK-35 Vantaa ei ollut lauantai-iltapäivän harjoitusottelussa terävimmillään. HPS oli muutamilla pelin osa-alueilla paremmin pelissä sisällä, mikä heijastui lopulta myös tulostaululle.

– HPS oli keskikentällä vahvempi ennakoimaan tilanteita. Meidän korkean prässimme ajoitukset eivät olleet ihan kunnossa, mikä aiheutti haasteita myös keskikentälle. Aloitimme ottelun ihan hyvin, mutta HPS meni johtoon huonosti puolustamastamme sivuvapaapotkusta. Emme olleet siinä tilanteessa riittävän hereillä, Väisänen sanoi.

Haastavan kokoonpanotilanteen vuoksi Punamustien valmennus puntaroi ottelun pelaamista vielä perjantai-iltapäivään asti. Jälkikäteen pelaaminen osoittautui Väisäsen mukaan oikeaksi ratkaisuksi.

– Onneksi saimme pelin pelattua. Se oli tässä vaiheessa kaikista tärkeintä. Kiitos EBK:lle, että saimme sieltä yhden pelaajan avuksi. Muuten peli olisi todennäköisesti jäänyt pelaamatta, koska kokoonpanossakin oli vielä muutamia vähän puolikuntoisia pelaajia.

Sarjakausi potkaistaan käyntiin vajaan kahden viikon kuluttua Myyrmäessä. Väisänen ei anna liikaa painoarvoa kenraaliharjoituksen tulokselle, mutta pelisuoritus käydään tarkasti läpi ja ongelmakohtiin pureudutaan vielä harjoituskentällä.

– Meidän pitää vielä kiinnittää huomiota pelaamisen riskitasoihin. Lisäksi käymme vielä läpi koko joukkueen puolustamista, ennakointia, ajoituksien yhtenäistämistä ja keskikentän prässipeliä. Lisäksi olisi tärkeää, että saamme taas koko pelaajaryhmä käyttöön.

Punamustien pelit jatkuvat perjantaina 14.4., jolloin jaossa ovat jo ensimmäiset sarjapisteet. PK-35 Vantaa saa Kansallisen Liigan kauden avausottelussa vieraakseen Tampereen Ilveksen. Sarja-avauksen ennakkoliput ovat myynnissä TÄÄLLÄ.

PK-35 Vantaa – HPS 0–3 (0–2)

24´ 0–1 Julia Haikonen

33´ 0–2 Jutta Angeria