PK-35 Vantaa joutui taipumaan tasapeliin

19.3.2023

PK-35 Vantaa joutui taipumaan tasapeliin

Punamustien harjoitusottelut jatkuivat sunnuntai-iltapäivänä 3–3-tasapelillä FC Honka P08 Mustaa vastaan. PK-35 Vantaa oli vahvan avausjakson jälkeen lähellä vuoden avausvoittoaan, mutta poikajoukkue nousi lopulta loppuhetkillä tasoihin.

Ottelun maalihanat aukesivat jo kuudennella peliminuutilla, kun Liina Tervoa rikottiin rangaistusalueella ja erotuomari määräsi pelivälineen yhteentoista metriin. Poikien maalivahti onnistui torjumaan Sanna Saarisen rangaistuspotkun, mutta Saarisen oli terävänä paluupallossa ja sijoitti sen läheltä maalivahdin ohi.

Punamustilla oli avausjaksolla hyvä ote kenttätapahtumista. Kotijoukkue hallitsi palloa, rakensi monipuolisesti hyökkäyksiä ja onnistui luomaan myös maalipaikkoja. PK-35 Vantaa lisäsi johtoaan 38. minuutilla, kun Salla Hyvönen tarjoili pallon maalin edustalle ja Tervo pääsi sijoittamaan lukemiksi 2–0.

Kotijoukkueella oli avausjaksolla paikkoja lisäosumiinkin. Tervo pääsi yrittämään kahdesti kelpo tekopaikoista ja Jenni Huttusen matala laukaus oli lähellä painua taka-alakulmaan, mutta poikajoukkueen maalivahti onnistui pysäyttämään yritykset. Lisäksi PK-35 Vantaa onnistui pitämään vieraansa poissa maalipaikoilta. Tauolle lähdettiin siis Punamustien 2–0-johtolukemissa.

Myös toinen jakso alkoi kotijoukkueen komennossa. Iltapäivän osuma syntyi kulmapotkutilanteen seurauksena, kun pallo päätyi ruuhkatilanteessa maaliin lopulta poikien oman pelaajan kautta. PK-35 Vantaa siirtyi tässä vaiheessa jo 3–0-johtoon.

Kotijoukkueen vahva ote alkoi lipsua reilun tunnin pelin jälkeen. Prässi alkoi rakoilla, minkä seurauksena pojat pääsivät pelaamaan enemmän suoraviivaisia palloja pystyyn. Se tuotti 70. minuutilla 3–1-maalin, kun vieraat pääsivät ohittamaan maaliltaan vastaan tulleen Irea Virtanen Espejon. Poikien 3–2-kavennus syntyi kahdeksan minuuttia myöhemmin näyttävällä laukauksella rangaistusalueen kulmalta. Peliväline painui maaliin vastustamattomasti yläriman kautta.

Myös Punamustilla oli toisella jaksolla tilaisuutensa maalintekoon. Aktiivisesti pelannut Sofia Velez pääsi yrittämään kahdesti, mutta terävät laukaukset eivät tuottaneet tällä kertaa tulosta. Pojat sen sijaan iskivät vielä varsinaisen peliajan viimeisellä minuutilla tasoitusmaalin.

Ottelu päättyi siis lopulta lukemiin 3–3. Vuoden 2023 avausvoitto antaa yhä odottaa itseään, mutta loppuhetkien notkahdusta lukuun ottamatta Myyrmäen sunnuntai-iltapäivässä nähtiin tämän vuoden parasta PK-35 Vantaata.

Loppua lukuun ottamatta hyvä kontrolli

Päävalmentaja Jari Väisänen oli ottelun antiin kokonaisuudessaan tyytyväinen. Etenkin avausjakso oli Punamustilta mallikasta pelaamista.

– Ensimmäisellä jaksolla pystyimme tosi hyvin kontrolloimaan peliä kierrättämään ja pelaamaan ajoittain lyhytsyöttöpelillä koko keskustan läpi. Meillä oli muutama todella upea murtautumisyritys. Loimme tarvittavan määrän paikkoja ja teimme kolme maalia, Väisänen sanoi.

– Rakennettujen hyökkäysten lisäksi saimme aktiivisen prässimme ansiosta myös paljon riistoja hyvissä paikoissa. Lisäksi voitimme paljon irtopalloja ja kaksinkamppailuja. Pelissä oli paljon hyviä elementtejä, joten totta kai harmittaa, että emme voittaneet.

Ottelu oli reilun tunnin ajan hyvin Punamustin kontrollissa. Sen jälkeen hyvä ote herpaantui, mikä maksoi lopulta voiton.

– Toisella jaksolla aktiivisten pallonriistojen määrä väheni emmekä saaneet luotua samalla tavalla painetta. Loppua kohden jouduimme vähän turhaan juoksukilpailuihin. Alimman linjan ennakointi ja pumppaaminen eivät toimineet ihan parhaalla tavalla.

Väisäsen mukaan Punamustien riveistä löytyi sunnuntaina paljon onnistujia. Hän nostaa esiin puolustuslinjasta Salla Hyvösen, Ella Koivun ja Nette-Nina Hiltusen sekä hyökkäyspäästä Reetta Suomelan, Liina Tervon, Elina Mankin ja Sofia Velezin.

– Salla pelasi hyvän pelin vasempana ja ”Eltsu” oikeana pakkina. ”Netsku” sen sijaan onnistui hyvin topparina. Aloittanut hyökkäyskolmikko Reetta–Liina–Ellu tuki hyvin keskikentän puolustamista ja prässäsi kovaa. Myös Sofia tuli hyvin sisään ja oli aktiivinen.

Punamustien harjoitusottelut jatkuvat ensi viikon lauantaina 25.3. Silloin Myyrmäkeen vieraaksi saapuu Ykkösen nousijasuosikkeihin lukeutuva PKKU.

PK-35 Vantaa – FC Honka P08 Musta 3–3 (2–0)

6´ 1–0 Sanna Saarinen

38´ 2–0 Liina Tervo