Punamustien harjoituspelit alkoivat niukalla tappiolla

20.1.2023

Punamustien harjoituspelit alkoivat niukalla tappiolla

PK-35 Vantaa avasi vuoden 2023 harjoituspelinsä perjantai-iltapäivänä. FC Honka vei Myyrmäessä voiton lukemin 1-2, mutta positiiviselle puolelle jäivät muun muassa debytanttien pirteät ensiesiintymiset.

Hieman haastavasta kellonajasta huolimatta Myyrmäki-halliin oli saapunut mukavasti yleisöä seuraamaan Punamustien vuoden ensimmäistä ottelua. Kotijoukkue aloitti ottelun pirteästi ja avausvartti mentiin vahvasti Punamustien komennossa. Sen jälkeen pelin kuva kuitenkin tasoittui selkeästi. PK-35 Vantaa pyrki vieraitaan selkeämmin pallonhallintaan, mutta erilaisista lähestymistavoista huolimatta avausjakso oli kokonaisuudessaan tasainen. Ensimmäisestä selkeästä maalintekoyrityksestä vastasi kotijoukkueen Tuulia Mikkola, joka pääsi laukomaan terävästi noin 20 metristä. FC Hongan maalivahti venyi kuitenkin hyvään torjuntaan.

Vierailija FC Honka osoitti muutamaan otteeseen vaarallisuuttaan etenkin nopeissa hyökkäyksissä ja myös ottelun avausmaali syntyi vastaiskusta 20. peliminuutilla. Espoolaisten Noora Juusela pääsi nopean hyökkäyksen päätteeksi siirtämään pallon sivuun Elli Seirolle, joka sijoitti pelivälineen noin kuudestatoista metristä etualakulmaan. Aivan huippupaikat olivat avausjaksolla molemmissa päissä vähissä, joten tauolle lähdettiin espoolaisten 0–1-johtolukemissa.

Avausjakson tavoin PK-35 Vantaa aloitti myös toisen jakson terävästi. Ensin Liina Tervon keskitys kolahti ylärimaan ja heti seuraavasta hyökkäyksestä Karoliina Aution laukaus suuntautui niukasti taka-alakulman ohi. Kymmenen minuuttia myöhemmin nähtiin ovela vapaapotku, kun Sanna Saarinen nosti pallon rangaistusalueelle. Kaisa Mäki pääsi puskemaan läheltä, mutta espoolaisten maalivahti venyi hyvään reaktiotorjuntaan. Tervo kävi lähellä vielä toistamiseen, kun hän ohitti puolustajan, mutta laukaus karkasi aavistuksen leveäksi.

Punamustien vuoden ensimmäinen maali nähtiin vihdoin reilun tunnin pelin jälkeen. FC Hongan maalivahti epäonnistui avauksessaan ja Autio pääsi nappaamaan pallon. Autio käytti tilaisuuden hyväkseen ja sijoitti pallon varmasti verkon perukoille.

FC Honka siirtyi kuitenkin 73. peliminuutilla uudelleen johtoon, kun vieraat pääsivät keskittämään vasemmalta laidalta. Keskitys otti kotijoukkueen puolustajasta epäonnisen kimmokkeen ja painui sitä kautta takakulmaan.

Kokonaisuudessaan jälkimmäinen 45-minuuttinen oli Punamustilta eheämpi kuin ensimmäinen. Kotijoukkue onnistui luomaan vielä muutamia tilaisuuksia tasoitusosumaan, mutta viimeistelyt suuntautuivat liian usein FC Hongan maalivahdin syliin. PK-35 Vantaa jäi lopulta ilman jahtaamaansa tasoitusta, joten vuoden ensimmäisen ottelun tulokseksi kirjattiin 1–2-tappio.

Odotetunlainen avauspeli

Punamustien päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan perjantai-iltapäivän ottelu vastasi varsin hyvin ennakko-odotuksia. Tammikuussa on luonnollista, että pelin kaikki palaset eivät ole vielä loksahtaneet kohdilleen.

– Tämä oli aika odotettu vuoden ensimmäinen peli uudistuneella joukkueella. Tähän aikaan vuodesta pelaaminen on usein vielä vähän sekavaa ja selkeä kontrolli puuttuu, Väisänen sanoi.

– Ensimmäisellä jaksolla FC Honka prässäsi hyvin. He hyödynsivät myös pitkiä palloja hyvin. Saimme pääasiassa katkottua nopeat hyökkäykset, mutta he saivat kuitenkin maalien lisäksi kulmapotkuja ja muutaman hyvän paikan. Toisella jaksolla peli oli erinäköistä, kun saimme vuorostamme oman prässimme toimimaan paremmin. Saimme sen seurauksena riistoja korkealla, mistä maalimmekin syntyi.

Virallisista otteluista poiketen harjoitusottelussa olivat käytössä edestakaiset vaihdot, joita kotijoukkue käytti varsin laajasti. Tolppien välissä Irea Virtanen Espejo pelasi avausjakson ja Jenna Rantanen jälkimmäisen 45-minuuttisen. Debytantteja nähtiin peräti kuusi, kun Nette-Nina Hiltunen, Salla Hyvönen, Kaisa Mäki, Liina Tervo, Sofia Velez ja Cecilia Ek tekivät ensiesiintymisensä Punamustien paidassa.

– Jokainen uusista pelaajista esiintyi edukseen. Ensimmäinen peli uudessa joukkueessa ei ole ikinä helppo paikka ja totta kai pelitavan sisäistäminen ottaa aina aikansa. Salla ja ”Netsku” hoitivat tehtävänsä mallikkaasti puolustussuuntaan. ”Ceccu” pelasi hyvin keskialueella ja Kaisa paransi koko ajan pelin edetessä. Liina pääsi murtautumaan rangaistusalueella ja jopa maalipaikoille. Sofia oli aktiivisesti mukana pelissä ja taisteli hyvin, Väisänen arvio debytanttien peliesityksiä.

Punamustien harjoitusottelut jatkuvat reilun viikon kuluttua sunnuntaina 29.1. Silloin PK-35 Vantaa pelaa Kauniaisissa Grankulla IFK:n 08-poikia vastaan.

PK-35 Vantaa – FC Honka 1–2 (0–1)

20´ 0–1 Elli Seiro

63´ 1–1 Karoliina Autio