Velma Oikarisesta ja Juha Merisestä PK-35 Vantaan hyvän tahdon lähettiläät

27.12.2022

Velma Oikarisesta ja Juha Merisestä PK-35 Vantaan hyvän tahdon lähettiläät

Antoisa yhteistyö perustuu vastuullisuuteen ja yhteisiin arvoihin. PK-35 Vantaan Velma Oikarisen ja SMART Internationalizationin Juha Merisen välinen kummipelaajayhteistyö on ollut siitä hieno esimerkki. Nyt kaksikko haluaa edistää tärkeitä arvoja PK-35 Vantaa hyvän tahdon lähettiläinä.

Jalkapallo on joukkuelaji, jossa voi menestyä vain yhteistyön keinoin. Huippujalkapallossa yhteistyö ei rajoitu ainoastaan kentälle, vaan toimiva kokonaisuus on seurausta useiden eri toimijoiden ja sidosryhmien yhteistyöstä. Erityisen hedelmällistä on pitkäjänteinen ja molemminpuolinen yhteistyö.

Juha Merinen on ollut yrityksensä SMART Internationalizationin kautta mukana Punamustien toiminnassa jo usean kauden ajan. Viime vuosina hänen yrityksensä kummipelaajana on toiminut maalivahti Velma Oikarinen, joka päätti menestyksekkään pelaajauransa tähän vuoteen.

Vaikka maalivahdinhanskat ovat nyt jääneet naulaan, aikoo Oikarinen olla jatkossakin mukana PK-35 Vantaan toiminnassa. Hyvän tahdon lähettilään roolin lisäksi Oikarinen tulee osallistumaan myös seuran päivittäistoimintaan. Hänen tarkemmasta toimenkuvastaan tiedotetaan tarkemmin tammikuun aikana.

Oikariselle tärkeitä asioita ovat pitkän pelaajauran myötä etenkin yhteisöllisyys, arvot, naisten jalkapallon ja pelaajien olosuhteiden kehittäminen sekä laajemmin koko suomalaisen jalkapallokulttuurin vahvistaminen.

– Olen saanut jalkapallolta ja tältä seuralta niin paljon, että tuntuu hyvältä antaa jotain takaisin. Meillä on ollut toimivaa yhteistyötä Juhan kanssa jo monta vuotta ja tahdomme jatkaa sitä hieman eri muodossa. Koen tämänkaltaisen työn tärkeäksi naisten jalkapallon ja seuran toiminnan kehityksen kannalta. Yhteisöllisyys on meitä yhdistävä tekijä ja toimintamme ydinajatus, Oikarinen sanoo.

Yhteiset arvot ovat toimivan yhteistyön perusta. Merisen mukaan hänen ja PK-35 Vantaan arvot ovat kohdanneet hyvin. Urheilun tukemisen lisäksi hän korostaa etenkin yhteiskuntavastuullista toimintaa.

– Haluan olla mukana merkityksellisten asioiden edistämisessä, ja tiivis yhteistyö PK-35 Vantaan kanssa mahdollistaa juuri tämän. Uskon erittäin vahvasti ihmisten aitoon tahtoon ja haluun tehdä yhdessä hyvää yhteiskunnassa. Hyvän tekemisen edellytyksiä ovat esimerkiksi yhteiset arvot ja jokaisen henkilökohtainen vastuunotto yhteiskunnallisista asioista, kuten esimerkiksi nuorten syrjäytymisen ennakointi ja estäminen, Merinen sanoo.

Etenkin inkluusio on Meriselle tärkeä termi. Inkluusio viittaa joukkueen kuulumiseen tai osallisuuteen eli siihen, miten paljon johonkin toimintaan sisällytetään ihmisiä, jotka saattaisivat muuten jäädä ulkopuolelle tai tulla marginalisoiduiksi. Jalkapallo on yksi maailmanlaajuisesti voimakkaimmista ihmisiä yhdistävistä asioista, joten se tarjoaa erinomaisen alustan syrjäytymisen ehkäisemiselle.

PK-35 Vantaan hyvän tahdon lähettiläinä Merinen ja Oikarinen pitävät tärkeitä, seuran arvojen mukaisia teemoja esillä.