PK-35 Vantaa ja TiPS monivuotiseen yhteistyösopimukseen

13.12.2022

PK-35 Vantaa ja TiPS monivuotiseen yhteistyösopimukseen

Vantaalainen jalkapalloyhteistyö tiivistyy. PK-35 Vantaa ja Tikkurilan Palloseura ovat solmineet kaudet 2023–2025 kattavan yhteistyösopimuksen. Tavoitteena on tukea nuorten vantaalaispelaajien kehitystä kohti Suomen huippua.

PK-35 Vantaa on kaupungin johtava naisten edustusjalkapalloseura ja TiPS on alueellisesti merkittävä vantaalainen junioriseura, joten seurojen ydintoiminnat tukevat toisiaan. Tiiviin yhteistyön myötä seurojen yhteisenä tavoitteena on edistää vantaalaista nais- ja tyttöjalkapalloa.

Yhteistyö pitää sisällään myös juniorijoukkueiden vierailuja PK-35 Vantaan liigaotteluihin ja vastaavasti liigapelaajien vierailuja TiPSin juniorien harjoituksiin. Vastavuoroisten vierailujen myötä PK-35 Vantaa haluaa olla tarjoamassa esikuvia nuorille tulevaisuuden pelaajille.

PK-35 Vantaan puheenjohtajan Vilma Larion mukaan nyt solmittu yhteistyösopimus on tärkeä panostus vantaalaisen jalkapallon tulevaisuuteen. Seurojen tavoitteena on tehdä yhdessä pitkäjänteistä pelaajakehitystyötä.

– Yhteistyösopimuksen myötä pyrimme kehittämään vantaalaista nais- ja tyttöjalkapalloa, joka on ollut kaupungissa pitkään korkealla tasolla. Haluamme tukea ja hyödyntää entisestään vantaalaisseuroissa tehtävää hienoa juniorityötä. Pidemmän aikavälin tavoitteena on saada yhä enemmän vantaalaispelaajia maan ylimmille sarjatasoille ja mahdollisesti aina maajoukkueisiin tai kansainvälisiin sarjoihin asti, Lario sanoo.

– Toisaalta haluamme myös kasvattaa lisää vantaalaisia nais- ja tyttöjalkapallon ystäviä ja kannattajia sekä syventää kaupungin jalkapallokulttuuria. Tämä vaatii yhteistyötä kaupungin seurojen kesken, jotta resurssit saadaan käytettyä tehokkaasti. Seuroilla on erilaisia vahvuusalueita, joten voimien yhdistäminen on järkevää.

Myös TiPSin puheenjohtaja Raila Sulasalmi odottaa antoisaa yhteistyötä niin kentällä kuin sen ulkopuolella.

– Mahtavaa, että saamme seurojen välistä yhteistyötä. Seuroissa on tehty liian pitkään asioita omissa yksiköissään. Yhteistyöllä pystymme varmasti hyödyntämään seurojen potentiaalin paremmin. TiPSin luovuttua viime talvena omasta Kansallisen Liigan paikastaan tämä on luonnollinen jatkumo sille, että pystymme tarjoamaan pelaajillemme polun huipulle asti, Sulasalmi sanoo.

– Lisäksi on tärkeää nostaa esille kannatuskulttuuria. Katsojat tekevät pelin, luovat tunnelmaa ja antavat myös pelaajille energiaa kentällä. Nuoret pelaajat tarvitsevat esikuvia, joilta he saavat motivaatiota tehdä töitä kohti omia futisunelmiaan. Parasta on tietysti, kun esikuvia pääsee seuraamaan lähietäisyydeltä. Uskon tämän seurojen välisen yhteistyön tuovan seuroille ja pelaajille hyviä asioita ja nostavan vantaalaista jalkapalloa uudelle tasolle.