Liina Tervo Punamustiin

23.11.2022

Liina Tervo Punamustiin

PK-35 Vantaa on solminut pelaajasopimuksen Liina Tervon kanssa. Laitapelaaja siirtyy Punamustiin Pallokerho Keski-Uusimaasta. Tervon sopimus kattaa kauden 2023 ja siinä on optio myös kaudesta 2024.

18-vuotias Tervo on Tuusulan Palloseuran kasvatti, joka pelasi myöhemmin juniorivuosinaan myös TuPSin ja JäPSin yhdistelmäjoukkueessa. Vuonna 2018 Tervo siirtyi PKKU:hon, jota hän edusti T14-ikäluokasta lähtien yhteensä viiden vuoden ajan.

Hän nousi PKKU:n edustusjoukkueeseen vuonna 2020. Nuoresta iästään huolimatta Tervolla on tilillään jo reilusti naisten pelejä, sillä kolmen kauden aikana hän on pelannut yhteensä 46 Ykkösen ottelua ja viimeistellyt niissä kahdeksan maalia. Päättyneellä kaudella hän kirjautti tililleen 20 ottelua, joissa hän onnistui maalinteossa neljästi. PKKU selviytyi Ykkösen toiseksi sijoittuneena liigakarsintaan, jossa se kuitenkin taipui ONSille yhteismaalein 6-2. Tervo vastasi liigakarsinnoissa joukkueensa molemmista osumista. Edustusjoukkueen otteluiden lisäksi Tervo pelasi päättyneellä kaudella myös seitsemän T18 SM-sarjan ottelua ja viimeisteli niissä kaksi maalia.

Tervo kuuluu myös Suomen alle 19-vuotiaiden tyttöjen maajoukkueryhmään. Kuluvana vuonna hän pelasi seitsemässä ikäluokkansa maaottelussa. U19-maaotteluissa Tervo onnistui tänä vuonna maalinteossa Tanskaa ja viimeksi marraskuun puolivälissä Ruotsia vastaan.

PK-35 Vantaan päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan Tervo on hyvä lisä joukkueeseen. SM-tason aitajuoksijan vahva yleisurheilutausta näkyy myös jalkapallokentällä.

– On hienoa saada Liina mukaan ryhmään. Hän on suomalaiseen jalkapalloon aika harvinainen pelaajatyyppi. Pitkän yleisurheilutaustansa ansiosta hän on liigatasollekin poikkeuksellisen urheilullinen. Liina haluaa päästä eteenpäin ja kehittyä, mikä on meille todella tärkeää. Haluamme joukkueeseemme juuri sellaisia pelaajia, Väisänen sanoo.

– Liina haluaa haastaa ja luoda tilanteita. Hän on hyvä 1v1-pelaaja. Ne ovat Liinan isoja vahvuuksia, ja kertovat myös hänen henkisestä kantistaan.

Muutamien harjoitusten perusteella Tervolle on muodostunut hyvä kuva Punamustien toiminnasta. Hän uskoo PK-35 Vantaan tarjoavan sopivan ympäristön seuraaville kehitysaskelille.

– Liityn mukaan tosi hyvillä mielin. On hienoa päästä mukaan näin laadukkaaseen joukkueeseen. Tähän mennessä näkemäni perusteella ilmapiiri on ollut tosi hyvä ja toiminta vaikuttaa ammattimaiselta. Toivon kehittyväni tulevan kauden aikana pelaajana ja pystyväni omalla panoksellani auttamaan joukkuetta mahdollisimman hyville sijoituksille, Tervo sanoo.