Nette-Nina Hiltunen ja Salla Hyvönen Punamustiin

31.10.2022

Nette-Nina Hiltunen ja Salla Hyvönen Punamustiin

PK-35 Vantaa on solminut pelaajasopimukset Nette-Nina Hiltusen ja Salla Hyvösen kanssa. Nuorisomaajoukkueissakin esiintyneet puolustajat siirtyvät Punamustiin Nurmijärven Jalkapalloseurasta. Hyvösen sopimus kattaa kaudet 2023 ja 2024. Hiltusen sopimus kattaa kauden 2023, mutta siinä on optio myös kaudesta 2024.

Niin 17-vuotias Hiltunen kuin 18-vuotias Hyvönen ovat NJS:n kasvatteja, jotka ovat käyneet läpi seuran eri juniori-ikäluokat aina edustusjoukkueeseen asti. Kaksikko debytoi NJS:n edustusjoukkueella naisten Ykkösessä kaudella 2020, mutta luottopelaajiksi he nousivat vasta seuraavalla kaudella. Kauden 2021 päätteeksi NJS hävisi liigakarsinnan, mutta paikka Kansallisessa Liigassa avautui lopulta täydennysmenettelyn kautta.

Seurahistorian ensimmäinen pääsarjakausi oli NJS:lle haastava, sillä joukkue putosi sarjasta ja keräsi kauden aikana vain seitsemän pistettä. Nuorille pelaajille liigakausi tarjosi kuitenkin paljon vastuuta ja arvokasta liigakokemusta. Hiltunen pelasi päättyneellä kaudella 22 liigaottelua alusta loppuun ja onnistui kertaalleen maalinteossa. Hyvönen pelasi niin ikään 22 ottelua lähes yhtä suurella minuuttimäärällä.

Molemmat ovat esiintyneet tällä kaudella myös nuorisomaajoukkueissa. Hiltunen pelasi tänä vuonna viidessä U19- ja kahdessa U18-maaottelussa. Hyvönen kirjautti nimiinsä yhden ottelun sekä U19- että U18-maajoukkueen riveissä.

”Haluavat mennä urallaan eteenpäin”

PK-35 Vantaan päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan Hiltusella ja Hyvösellä on hyvät edellytykset ottaa Punamustien riveissä seuraavia kehitysaskelia.

– Molemmilla on jo muutaman kauden ajalta kokemusta aikuisten peleistä ja nyt myös yksi liigakausi takana. Päättyneellä kaudella he joutuivat puolustamaan paljon, mutta näemme heillä potentiaalia osallistua vahvemmin myös pallolliseen pelaamiseen. Heiltä löytyy uskallusta käyttää taitojaan kentällä, mikä on meille tärkeä asia. Molemmat pystyvät pelaamaan alakerran eri rooleissa sekä keskuspuolustuksessa että laitapakkeina, Väisänen sanoo.

– Netta-Nina ja Salla ovat lahjakkaita nuoria pelaajia, jotka haluavat mennä urallaan eteenpäin. Uskomme, että pystymme tarjoamaan heille siihen sopivan ympäristön.

Nuoret puolustajat odottavat jo innolla uutta kautta uuden joukkueensa mukana. Sekä Hiltunen että Hyvönen uskovat PK-35 Vantaan tarjoavan sopivan kehitysympäristön.

– Tosi hyvillä mielin liityn Punamustiin. On ihan mahtavaa saada tällainen mahdollisuus. Odotan hyvää kautta ja sitä, että taistelemme mitaleista. Odotan myös kehittyväni uudessa ympäristössä kauden aikana, Hiltunen kommentoi.

– Liityn ryhmään hyvillä mielin, sillä koen tämän olevan urani kannalta loistava ympäristö kehittyä. Toiminta on ammattimaista ja pelaajat kokeneita, mikä vie varmasti minuakin eteenpäin. Odotan kehittyväni tulevalla kaudella jokaisella osa-alueella ja haluan antaa täyden panoksen joukkueelle. Tavoitteena on myös saada roolia ja vastuuta peleissä, Hyvönen sanoo.

Hiltusen ja Hyvösen sopimuksien myötä PK-35 Vantaalla on tulevalla kaudelle 14 pelaajasopimusta.