Runkosarja päättyy punamustien kohtaamiseen

26.8.2022

Runkosarja päättyy punamustien kohtaamiseen

Kansallisen Liigan runkosarja huipentuu lauantai-iltana pelattavaan päätöskierrokseen. Yläloppusarjan kotietua tavoittelevan PK-35 Vantaan osalta runkosarja päättyy vierasotteluun Pallokerho-35:ttä vastaan. Punamustien joukkueiden kohtaaminen pelataan lauantaina 27.8. klo 18.00 Pihlajamäen tekonurmella.

Lähtökohdat ovat PK-35 Vantaan osalta selvät. Piste-eroa neljäntenä olevaan Åland Unitediin nähden on kolme pistettä, joten kolmossija ja siten kotietu yläloppusarjaan on täysin Punamustien omissa käsissä. Kotiedun varmistaminen vaatii vähintään tasapelipisteen Pihlajamäestä. Muussa tapauksessa PK-35 Vantaa joutuisi toivomaan Åland Unitedin pistemenetystä samaan aikaan pelattavassa ottelussa FC Honkaa vastaan.

PK-35 Vantaa palasi viime viikonloppuna kolmen tappion jälkeen takaisin pistekantaan. 2-2-tasapelistä Åland Unitedia vastaan jäi kuitenkin Punamustille myös hampaankoloon, sillä kotijoukkue oli ottelussa aloitteellisempi osapuoli ja se loi enemmän maalintekopaikkoja. PK-35 Vantaa siirtyi kahdesti johtoon Reetta Suomelan ja Wilma Forsblomin osumilla, mutta ahvenanmaalaiset nousivat molemmilla kerroilla tasoihin.

Pallokerho-35:llä sen sijaan ei ole päätöskierroksella enää sijoitusten valossa pelattavaa. Joukkue tulee sijoittumaan runkosarjassa viidenneksi, joten joukkue voi tavoitella pistetilinsä kartuttamista paineettomista lähtökohdista. Pallokerho-35 on kerännyt tähän mennessä 26 pistettä seitsemällä voitolla ja viidellä pistejaolla. Tappioita joukkue on kärsinyt viisi.

Pihlajamäessä majaansa pitävän joukkueen ottelut ovat olleet pääasiassa tasaisia, mistä kertoo myös maaliero 26 – 24. Viime viikonloppuna Pallokerho-35 haki tosin selvänumeroisen 0-5-vierasvoiton NJS:stä. Pallokerho-35:n osumista vastasivat Emilia Kupsanen, Olivia Kåhre, Nora Lehto, Julie Forss ja Pia Tavi.

Punamustat joukkueet kohtasivat toisensa jo runkosarjan kevätpuoliskon päätöskierroksella toukokuussa. Tuolloin Myyrmäessä nähtiin maaliton tasapeli, jossa molemmat joukkueet toteuttivat omia vahvuuksiaan hyvin. PK-35 Vantaa hallitsi palloa, kun taas Pallokerho-35 puolusti tiiviisti ja lähti tilanteen tullen terävästi vastahyökkäyksiin.

PK-35 Vantaan tämän kauden ykköstykki on ollut 11 liigamaalia tehtaillut Karoliina Autio. Taustatukea on tarjoillut etenkin yhdeksän osumaa viimeistellyt Wilma Forsblom. Pallokerho-35:n paras maalintekijä on sen sijaan ollut niin ikään yhdeksän kertaa osunut Emilia Kupsanen.

Punamustien kokoonpanosta puuttuvat varmuudella Emma Korkalainen, Rebecca Kindstedt, Velma Oikarinen, Karoliina Autio, Anna Vlasoff, Sanna Porali ja korttitilin täyttymisestä seurannutta pelikieltoaan kärsiä Netta Koso.

Jaossa jälleen tärkeät pisteet

PK-35 Vantaan päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan joukkue lähtee runkosarjan päätöskierrokselle ehjän harjoitusviikon jälkeen hyvässä iskussa. Viime viikonlopun kaksijakoinen Åland United –tasapeli on käyty läpi joukkueen kesken.

– Åland Unitedia vastaan pelissä oli paljon hyvää, mutta tietysti myös paljon parannettavaa. Yksi tärkeimmistä asioista oli, että pystyimme muutaman vaikeamman pelin jälkeen taas toteuttamaan omaa pelaamistamme ja saimme lisää itseluottamusta. Tietysti myös piste oli tärkeä, Väisänen sanoo.

Samoja värejä ja samaa logoa kantava Pallokerho-35 on PK-35 Vantaalle viime vuosilta tuttu vastustaja. Kuluva kausi on jo neljäs peräkkäinen kausi, kun punamustat joukkueet pelaavat samassa sarjassa.

– Olemme pelanneet Pallokerho-35:ttä vastaan usein tasaisia pelejä niin tuloksellisesti kuin pelillisesti. Kevään kohtaamisessa veimme peliä monella osa-alueella, mutta myös Pallokerho-35 onnistui pelaamaan vahvuuksiensa mukaan. Kyseessä on vaarallinen joukkue, joka on hyvä prässitilanteissa. Heidän pelaamisensa eroaa jonkin verran muista liigajoukkueista, Väisänen arvioi.

– Pallokerho-35 pelaa säännöllisesti hyvin hyviä joukkueita vastaan. Heillä kaikki lähtee tiukasta, nöyrästä puolustamisesta ja hyvistä vastahyökkäyksistä. Emilia Kupsanen on tuonut tehoja hyökkäyspäähän ja myös Nora Lehto on hyvä nopea hyökkääjä. Heiltä löytyy potentiaalia maalintekosektorille.

Väisäsen mukaan PK-35 Vantaa on edennyt viime viikkoina tärkeästä pelistä toiseen. Siltä osin hän ei näe runkosarjasijoituksen ratkaisevan ottelun lähtökohdissa suurta eroa aiempiin otteluihin nähden.

– Viime viikonlopun peli oli tärkeä ja nyt edessä on seuraava tärkeä peli. Pisteillä on iso merkitys loppusarjan lähtökohtien kannalta.

Pallokerho-35 – PK-35 Vantaa pelataan lauantaina 27.8. klo 18.00 Pihlajamäen tekonurmella.