Punamustille toisen jakson romahdus Kuopiossa

13.8.2022

Punamustille toisen jakson romahdus Kuopiossa

PK-35 Vantaa kärsi lauantai-iltapäivänä Kuopiossa kauden rumimman tappionsa. Avausjakso oli vielä tasaista ja tarkkaa pelaamista, mutta toisella jaksolla Punamustien peli romahti pahasti. Sen seurauksena tulostaululle kirjattiin KuPSin voittolukemat 7-0.

Aurinkoisella Kuopion Keskuskentällä pelatun ottelun avausjakso oli kärkiotteluille melko tyypilliseen tapaan tarkkaa pelaamista, jossa molemmat joukkueet tekivät maltillisia, harkittuja siirtoja. Kotijoukkue KuPS piti pelivälinettä enemmän hallussaan, mutta PK-35 Vantaa pelasi järkevästi ja onnistui pitämään kenttätapahtumat tasaisina.

Vaikka ensimmäinen jakso sujui puolustussuuntaan varsin hyvin Punamustien suunnitelmien mukaan, jäi vierasjoukkueen hyökkäyspelaaminen vaatimattomaksi. PK-35 Vantaa pääsi useampaan otteeseen hyvin hyökkäyskolmannekselle, mutta maalintekotilanteita se ei kyennyt luomaan.

KuPS sen sijaan pääsi yrittämään maalinteko muutamaan otteeseen. Ottelun alkuhetkillä Jada Talley pääsi karkaamaan oikealta ja pelasi pallon maalin edustalle, mutta kukaan kuopiolaispelaajista ei ehtinyt tuikkaamaan lähes maaliviivaa pitkin lipunutta palloa maaliviivan yli. Hieman ennen taukoa KuPS sai aikaiseksi vaaralliseen tilanteen, jossa kotijoukkue pääsi yrittämään maalintekoa kahteen otteeseen, mutta Punamustien maalia vartioinut Irea Virtanen Espejo torjui molemmat yritykset. Lisäksi monet savolaisten hyökkäykset päättyivät paitsioliputukseen. Tauolle lähdettiin siis maalittomissa tasalukemissa.

Onnistuneen avausjakson jälkeen kontrasti toiseen jaksoon oli valtava. Jälkimmäisestä jaksosta muodostui lopulta kenties koko Punamustien seurahistorian synkin. Jakso sai heti huonoimman mahdollisen alun, kun KuPS siirtyi johtoon jo 47. peliminuutilla. Virtanen Espejon avaus päätyi noin 20 metriin Oona Sirenille, joka eteni rangaistusalueelle ja sijoitti pallon maalivahdin ohi.

Muutamaa minuuttia myöhemmin tauolla kentälle tullut Aino Kröger voitti pääpallon rangaistusalueen rajalla ja Gentjana Rochi pääsi nokikkain maalivahdin kanssa. Hyökkääjä toimitti pelivälineen alakulmaan ja vei kuopiolaiset jo kahden maalin karkumatkalle.

Kaksi takaiskuosumaa vapauttivat KuPSin pelaamista ja vastaavasti lannistivat vieraita. Ratkaisun makua oli ilmassa viimeistään 58. minuutilla, kun Rochi pääsi kääntymään viiden metrin alueen kulmalla ja laukoi pallon pienestä kulmasta voimalla maalin kattoon.

PK-35 Vantaa haki kolmoisvaihdolla lisää virtaa kentälle, mutta ei kyennyt enää saamaan otetta kenttätapahtumista. KuPS sen sijaan pääsi iskemään vielä kourallisen lisäosumia. 73. minuutilla Punamustien maalivahti menetti pelivälineen rangaistusalueen rajalla ja Oona Siren pääsi nostamaan pallon tyhjään maaliin. Muutamaa minuuttia myöhemmin Sirenin sisarukset pääsivät karkaamaan kaksin maalivahtia vastaan. Oona tarjoili poikittaissyötön sivuun ja Emmi siirsi pallon tyhjään maaliin.

KuPS osui kahdesti vielä viimeisellä kymmenminuuttisella. Kotijoukkueen kuudes ja seitsemäs osuma olivat lopulta hyvin samanlaisia, kun Anna-Stina Simonen ja Kröger pääsivät vuorollaan laukomaan pallon rangaistusalueen oikealta laidalta taka-alakulmaan.

Osuma jäi ottelun viimeiseksi, joten lopputulokseksi kirjattiin KuPSin 7-0-voitto. Tappiolukemat ovat Punamustien tämän kauden suurinumeroisimmat. Tuloksesta huolimatta PK-35 Vantaa jatkaa sarjassa kolmantena ja taistelee runkosarjan päätöskierroksilla kotiedusta yläloppusarjaan.

Kaksi täysin erilaista jaksoa

Punamustien päävalmentaja Jari Väisänen oli ottelun päätyttyä luonnollisesti pettynyt. Väisäsen mukaan pelisuunnitelma toimi taukoon asti mallikkaasti, mutta ottelusta muodostui lopulta toisen jakson romahduksen myötä todella kaksijakoinen.

– Pelisuunnitelmamme onnistui avausjaksolla puolustuksen osalta ihan hyvin. Pidimme riskitasot matalina ja välit tiukkoina, emme avanneet kenttää KuPSille nopeisiin hyökkäyksiin ja pelasimme puolustussuunnan 1v1-tilanteet hyvin. KuPS sai luotua muutaman vaarallisen tilanteen, mutta pystyimme lopulta siivoamaan tilanteet maalin edustalta. Monta kertaa he kuitenkin ajautuivat hyökkäyksissään myös paitsioon, Väisänen kertasi avausjakson tapahtumia.

– Kontrolloitu pallonhallintapeli sen sijaan puuttui lähes täysin. Saimme palloa itsellemme, mutta pallollisen vaiheen ratkaisumme eivät olleet hyviä.

Tauolle lähdettiin maalittomissa tasalukemissa, mutta KuPS karkasi heti toisen jakson alkupuolella kolmen maalin karkumatkalle. Väisänen myönsi, että jälkimmäinen 45-minuuttinen meni Punamustien osalta pahasti penkin alle.

– Avausjakson ajan hyvin toiminut pelisuunnitelma ei kuitenkaan kantanut enää toisella jaksolla, kun KuPS sai pari maalia heti toisen jakson alussa. KuPS nosti prässitasoaan ja Krögerin kentälle tulo selvästi muutti heidän pelaamistaan. Avasimme vähän liian pieneen tilaan ja puolustimme huonosti. Niistä pääsi syntymään tilanteita, jotka KuPS hyödynsi tänään todella hyvin. Se on myönnettävä, että kurinalainen puolustuspelimme mureni takaiskujen myötä.

Väisäsen mukaan suurinumeroisen tappion jälkeen on tärkeää käydä suurimmat virheet ja kehityskohteet läpi, mutta jälkipyykin jälkeen pettymys pitää unohtaa nopeasti. Ensi viikonloppuna jaossa on jälleen todella tärkeitä sarjapisteitä.

– Kolmen peräkkäisen tappion myötä olemme menettäneet paljon pisteitä. Sen myötä sarjatilanne on tasoittunut. Nyt meidän pitää pyrkiä selittämään viimeisetkin flunssat ja saada pelaajat täydessä kunnossa ensi viikonlopun tärkeään Åland United –otteluun.

Punamustien pelit Kansallisessa Liigassa jatkuvat kotiyleisön edessä ensi lauantaina 20.8. Silloin Myyrmäessä pelataan loppusarjan kotiedun kannalta todella tärkeä ottelu, kun vieraaksi saapuu Åland United.

KuPS – PK-35 Vantaa 7-0 (0-0)

47´ 1-0 Oona Siren

53´ 2-0 Gentjana Rochi

58´ 3-0 Gentjana Rochi