PK-35 Vantaa lauantaina KuPSin vieraaksi

12.8.2022

PK-35 Vantaa lauantaina KuPSin vieraaksi

Punamustien pelit Kansallisessa Liigassa jatkuvat lauantaina kärkikamppailun merkeissä.  Tällä kertaa PK-35 Vantaa matkustaa Kuopion Palloseuran vieraaksi. Ottelu pelataan lauantaina 13.8. klo 15.00 Kuopion keskuskentällä.

PK-35 Vantaa lähtee huippuotteluun sarjan kolmannelta sijalta. Joukkue on voittanut 15 ottelustaan 11, pelannut kerran tasan ja hävinnyt kolmesti. Tappioista kaksi on tullut peräkkäin kahdella edellisellä kierroksella. Samalla PK-35 Vantaa joutui luopumaan sarjan kakkospaikastaan. Kolmen viimeisen runkosarjakierroksen päätavoitteena Punamustilla on varmistaa kotietu yläloppusarjaan.

Viikonlopun ottelu on Punamustille jo viikon toinen, sillä viime kierroksen ottelu HJK:ta vastaan pelattiin poikkeuksellisesti vasta maanantaina. Helsinkiläiset aiheuttivat Punamustilla kauden ensimmäisen kotitappion lukemin 1-3. Kotijoukkueen osumasta vastasi Karoliina Autio.

Lauantai-iltapäivän kotijoukkue KuPS sen sijaan pitää hallussaan sarjataulukon kärkipaikkaa. Savolaiset johtavat sarjaa kymmenen pisteen erolla HJK:hon ja yhdentoista pisteen erolla Punamustiin nähden. KuPS on kuitenkin pelannut yhden ottelun takaa-ajajiaan enemmän.

KuPS on voittanut yhtä lukuun ottamatta kaikki tämän kauden sarjaottelunsa. Tähän mennessä ainoan tappionsa se koki keväällä Myyrmäessä. KuPSin maaliero on huima 73 – 9, mikä kertoo vahvasta suoritustasosta molemmissa päissä kenttää. Kotikentällään Kuopiossa KuPS on päästänyt tällä kaudella vain yhden maalin. Viime viikonlopun ottelussaan KuPS kaatoi HPS:n vieraskentällä lukemin 0-4. Savolaisten osumista vastasivat Jada Talley, Aino Kröger ja kahdesti osunut Gentjana Rochi.

Joukkueet ovat kohdanneet toisensa tällä kaudella jo kertaalleen. Toukokuussa Myyrmäessä pelattu ottelu päättyi Punamustien 2-1-kotivoittoon. Maalittoman avausjakson jälkeen Elina Mankki ja Karoliina Autio veivät kotijoukkueen kahden maalin karkumatkalle. Aino Kröger nosti kuopiolaiset vielä maalin päähän, mutta PK-35 Vantaan johto kesti loppuun saakka.

Punamustien tämän kauden tehokkain maalintekijä on ollut 11 osumaa tehtaillut Autio. Lukema oikeuttaa maalipörssin kolmanteen sijaan. Taustatukea hän on saanut etenkin kahdeksan maalia viimeistelleeltä Wilma Forsblomilta. KuPSin tehoista sen sijaan ovat huolehtineet ennen kaikkea maalipörssin kärkikaksikon muodostavat 23 maalin Lavdije Begolli ja 19 osuman Rochi.

PK-35 Vantaan kokoonpanosta puuttuvat lauantaina Emma Korkalainen, Rebecca Kindstedt, Velma Oikarinen ja Roosa Toivanen. Viime ottelusta puuttunut Eerika Appelqvist sen sijaan palaa jälleen kokoonpanoon.

Tavoitteena kontrolli puolustuksen kautta

Päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan PK-35 Vantaa haluaa palata kahden peräkkäisen tappion jälkeen takaisin voittokantaan. Maanantain HJK-ottelu on käyty joukkueen kesken tarkasti läpi ja sen oppeja pyritään nyt siirtämään käytäntöön.

– Meidän pitää saada kamppailupelaaminen ja kollektiivinen puolustaminen toimimaan paremmin kuin viime peleissä. HJK-peliin nähden lähdemme Kuopiossa pelaamaan varmasti tiukemmin puolustuksen kautta ja haluamme sillä tavalla kontrolloida pelin kulkua. Tiivis puolustaminen KuPSin tasoista joukkuetta vastaan yksi tärkeimmistä asioista, Väisänen sanoo.

– Kun puolustus toimii hyvin, joukkueella on mahdollisuus myös omaan hyvään hyökkäyspeliin. Jos onnistumme siinä, pystymme varmasti myös pitämään palloa. Meidän pitää jälleen kaivaa esiin viime pelistä puuttunutta pelirohkeutta. KuPSia vastaan meillä pitää olla malttia, sillä he pyrkivät pallonriistoihin tosi aggressiivisesti. Meidän pitää saada tietyillä alueilla onnistumisia, jotta pääsemme hallitsemaan palloa myös ylempänä.

Joukkueiden toukokuinen kohtaaminen on vielä tuoreessa muistissa. Väisäsen mukaan ottelu noudatti silloin varsin selkeää kaavaa

– Kevään kohtaaminen oli kova taistelu. Silloin KuPS piti enemmän palloa, kun taas me tyydyimme puolustamaan ja odottamaan sopivia hetkiä. Saimme pari hyvää vastaiskua, joista pääsimmekin iskemään maalit. Lisäksi onnistuimme pitämään KuPSin vaaralliset hyökkääjät pääasiassa poissa ihan parhailta maalintekosektoreilta, Väisänen kertaa toukokuun ottelua.

– Nyt KuPSilla on mukana uusi hyökkääjä, Jada Talley, joka tuo uudenlaisen uhan. Hän on nopea ja ulottuva pelaaja, joten meidän pitää pystyä vastaamaan nyt myös hänen vahvuuksiinsa.

KuPS – PK-35 Vantaa pelataan lauantaina 13.8. klo 15.00 Kuopion keskuskentällä.

Ottelua voi seurata suorana lähetyksenä myös Ruutu+ -palvelun välityksellä.