Punamustat sunnuntaina HPS:n vieraaksi

30.7.2022

Punamustat sunnuntaina HPS:n vieraaksi

PK-35 Vantaa pääsee sunnuntai-iltapäivänä jälleen tositoimiin. Tällä kertaa luvassa on kauden lyhin vieraspelimatka, kun joukkue matkaa Helsingin Palloseuran vieraaksi. Ottelu pelataan sunnuntaina 31.7. klo 14.00 Paloheinän tekonurmella.

PK-35 Vantaa lähtee sunnuntain otteluun sarjataulukon toiselta sijalta. Joukkue on kerännyt 13 ottelustaan 34 pistettä 11 voitolla ja yhdellä tasapelillä. Tappioita PK-35 Vantaalla on tilillään vain yksi. Sarjakärki KuPS on kaksi ottelua enemmän pelanneena kahdeksan pistettä Punamustia edellä.

Kesä on sujunut Punamustilta tuloksellisesti hyvin, sillä joukkue on tällä hetkellä neljän ottelun voittoputkessa. Viime viikonloppuna PK-35 Vantaa kaatoi Ilveksen Tampereella lukemin 2-4. Vierasjoukkueen osumista vastasivat Karoliina Autio, Sanna Saarinen, Anna Vlasoff ja omaan verkkoon osunut Ilves-pelaaja.

HPS sen sijaan majailee Kansallisessa Liigassa kuudentena eli Vihreät jääkärit ovat tällä hetkellä kiinni viimeisessä yläloppusarjapaikassa. Piste-eroa seitsemäntenä olevaan FC Honkaan on vain kaksi pistettä, mutta HPS on pelannut kaksi ottelua espoolaisia vähemmän. Lähtökohdat runkosarjan ratkaisukierroksilla ovat siis HPS:n näkökulmasta hyvät.

Vihreäpaitaisen helsinkiläisjoukkueen kausi on ollut kaksijakoinen. HPS on ollut monelle vaikea vastustaja ja se on hävinnyt tällä kaudella vasta viidesti. Samaan aikaan joukkueen voittosarake näyttää kuitenkin vain kolmea. Sunnuntain kotiotteluunsa HPS lähtee kolmen ottelun voitottomassa putkessa. Viime viikonloppuna joukkue kärsi 3-1-vierastappion Åland Unitedia vastaan.

PK-35 Vantaa ja HPS kohtasivat toisensa jo huhtikuun lopussa Myyrmäessä. Tuolloin kotijoukkue oli vahvempi lukemin 2-1. Sanna Saarinen ja Reetta Suomela veivät Punamustat tauolle 2-0-johdossa, mutta Oona Jääskeläinen nosti vieraat vielä pelin loppupuolella maalin päähän.

PK-35 Vantaan tämän kauden paras maalintekijä on ollut kymmenen liigaosumaa tehtaillut Autio. HPS:n ykköstykki sen sijaan on ollut seitsemän osumaa viimeistellyt Jääskeläinen.

Punamustien kokoonpanosta puuttuvat loukkaantumisten ja sairasteluiden vuoksi sunnuntaina varmuudella Emma Korkalainen, Rebecca Kindstedt, Vilma Hakala, Eerika Appelqvist, Wilma Forsblom, Velma Oikarinen ja Sinna Suuriniemi. Hilppa Tuomainen sen sijaan kärsii farmiseura EBK:n ottelussa täyttyneestä korttitilistään johtuvaa pelikieltoa. Tia-Maria Jaakonsaaren, Roosa Toivasen, Elina Mankin ja Ella Koivun pelikunto on vielä epävarmaa. Myös päävalmentaja Jari Väisänen on sunnuntain ottelusta sivussa.

Kovalla asenteella paikallispeliin

Huomisessa ottelussa Punamustien valmennusvastuun kantava Pasi Jaakonsaari ennakoi HPS-vierasottelusta tiukkaa kamppailua. Jaakonsaari painottaa, että asenteen pitää olla sunnuntaina kohdillaan.

– Paikallisotteluissa ennakkoasetelmat eivät yleensä hirveästi paina vaakakupissa. Ne ovat usein tiukkoja vääntöjä, joissa ei anneta yhtään periksi. Meidän pitää huomioida HPS:n vahvuudet. He ovat vaarallisia erikoistilanteissa ja nopeissa vastahyökkäyksissä. Lisäksi heillä on muutamia laukaisuvoimaisia pelaajia. Emme voi missään tapauksessa tuudittautua helppoon peliin, Jaakonsaari sanoo.

PK-35 Vantaa lähtee otteluun neljän ottelun voittoputkessa. Jaakonsaaren mukaan joukkueen pelillinen vire on hyvä, mutta hän kaipaa otteisiin vielä hieman lisää tasaisuutta.

– Otteemme ovat hieman aaltoilleet pelin sisällä. Nyt tavoitteenamme on saada sama tunnetaso kantamaan täydet 90 minuuttia, jotta saamme ehjän pelin.  Voimme lähteä peliin luottavaisin mielin, sillä tekemisemme on ollut hyvällä tasolla. Pallollinen pelaamisemme on toiminut hyvin, olemme luoneet paljon paikkoja ja tehneet paljon maaleja.

Jaakonsaaren tavoin myös Punamustien keskikenttäpelaaja Roosa Bröijer odottaa tiukkaa ottelua.

– Meillä on ollut hyvä tekemisen meininki ja harjoituksissa taso on noussut koko ajan. HPS on hyvä ja tsemppaava joukkue, joten meidän pitää olla hereillä varsinkin erikoistilanteissa. Lähdemme tietysti jälleen voittamaan, mutta emme varmasti saa mitään ilmaiseksi, Bröijer ennakoi.

HPS – PK-35 Vantaa pelataan sunnuntaina 31.7. klo 14.00 Paloheinän tekonurmella.