Sanna Porali täydentää Punamustien puolustusta

1.6.2022

Sanna Porali täydentää Punamustien puolustusta

PK-35 Vantaa on solminut Sanna Poralin kanssa loppukauden kattavan pelaajasopimuksen. Nyt kotimaan kentille palaava puolustaja on viettänyt viime kaudet Norjassa ja Tanskassa.

30-vuotias Porali on syntyperäinen vantaalainen ja Korson Palloseuran kasvatti. Viimeiset juniorivuotensa hän vietti kuitenkin Tuusulan Palloseurassa ja HJK:ssa, jossa hän pääsi lopulta tekemään myös pääsarjadebyyttinsä vain 14-vuotiaana vuonna 2006. Ensimmäisten pääsarjakausiensa aikana Porali edusti HJK:n lisäksi myös Puistolan Urheilijoita.

Porali on pitkään Punamustia seuranneille tuttu pelaaja, sillä hän edusti PK-35 Vantaata kahden kauden ajan jo vuosina 2012 – 2013. Noina vuosina Porali saavutti Punamustien paidassa yhden Suomen mestaruuden, yhden liigahopean ja kaksi Suomen Cupin mestaruutta. Hän sai Punamustien alakerrassa runsaasti vastuuta, sillä hän pelasi molemmilla kausilla jokaisessa liigaottelussa.

Menestyksekkäiden Myyrmäen-kausien jälkeen Porali siirtyi Vantaan itäpuolelle Tikkurilan Palloseuraan, jota hän edusti lopulta kolmen kauden ajan. Kaksi ensimmäistä kautta sujuivat naisten Ykkösessä, mutta kolmannelle kaudelle TiPS nousi Naisten Liigaan. TiPSin liigakausi 2016 päättyi putoamiseen, mutta henkilökohtaisesti onnistuneen kauden pelannut Porali siirtyi kauden päätteeksi Åland Unitedin riveihin. Ahvenanmaalla hän vietti kaudet 2017 ja 2018. Yhteensä Porali on pelannut Suomessa 120 pääsarjaottelua ja viimeistellyt niissä kahdeksan maalia.

Viimeiset kaudet Porali on viettänyt ulkomailla. Kauden 2019 hän pelasi Norjan pääsarjaa Toppserieniä FL Fartin joukkueessa. Seuraavalla kaudella Pohjoismaa vaihtui toiseen, kun Porali edusti tanskalaista pääsarjaseuraa Aalborg BK:ta. Viime kaudeksi hän palasi takaisin Norjaan ja pääsarjasta pudonneeseen Fartiin, jonka riveissä hän pelasi Norjan kakkossarjaa.

Kovuutta ja kokemusta

PK-35 Vantaan päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan Porali on hyvä lisä joukkueen puolustuslinjaan. Hilppa Tuomainen ja Punamustia kesän ajan edustava Aino Martikainen lähtevät loppukesästä Yhdysvaltoihin, joten alakertaan tarvittiin täydennystä.

– ”Spora” on kokenut pelaaja, jonka vahvuuksia ovat etenkin kovuus ja kamppailupelaaminen. Kokemus näkyy myös siinä, että hän on tosi paljon äänessä kentällä. Lisäksi Spora tuo omalla tekemisellään myös harjoituksiin lisää kaivattua fyysisyyttä. Vaikka kyseessä on kokenut pelaaja, hän haluaa edelleen kehittyä, Väisänen sanoo.

Porali on harjoitellut Punamustien mukana jo usean viikon ajan. Hän on valmiina taistelemaan peliajasta ja haluaa auttaa joukkuetta taistelussa sarjan kärkipään sijoituksista.

– Liityn ryhmään motivoitunein mielin. Kilpailu tulee olemaan kivenkovaa, mutta toivon tuovani omilla vahvuuksillani ja kokemuksellani jotain uutta joukkueeseen, Porali sanoo.

– Odotuksena on taistella mestaruudesta ja löytää oma paikkani joukkueessa. Valmennus vaatii tarkkoja asioita pallollisessa pelaamisessa, joten toivon edelleen kehittyväni pelaajana ja nauttivani pelaamisesta.

Porali on edustuskelpoinen heinäkuun puolivälissä, kun kansainvälinen siirtoikkuna aukeaa.