Aino Martikainen Punamustien kesäavuksi

20.5.2022

PK-35 Vantaa on solminut pelaajasopimuksen Aino Martikaisen kanssa. Yhdysvaltojen yliopistosarjaa pelaava Martikainen pelaa Punamustien riveissä kesän ajan. Suomessa hän on edustanut viimeksi Tikkurilan Palloseuraa.

Sunnuntaina 22 vuotta täyttävä Martikainen on Järvenpään Palloseuran kasvatti ja hän on käynyt läpi seuran eri juniori-ikäluokat. B-tyttöikäisenä hän siirtyi Tikkurilan Palloseuran riveihin, jossa lahjakas ikäluokka pelasi sekä B-tyttöjen SM-sarjaa että naisten Ykköstä. TiPSin nuori joukkue ponnisti lopulta aina liigakentille asti.

TiPSin paidassa Martikainen pelasi kausien 2018 – 2021 aikana yhteensä 71 pääsarjaottelua ja viimeisteli niissä neljä maalia. Hän oli itävantaalaisten mukana saavuttamassa kahta liigahopeaa. Viime syksynä Martikainen otti urallaan uuden askeleen, kun hän siirtyi opiskelemaan ja pelaamaan Yhdysvaltojen yliopistosarjaan. Martikainen vietti talven ja kevään Franklin Piercen yliopistossa New Hampshiren osavaltiossa aivan Yhdysvaltojen koilliskulmassa.

Puolustuksen ja keskikentän eri rooleissa pelaava Martikainen palaa Yhdysvaltoihin elokuun alussa ja pelaa siihen asti Punamustien riveissä. Hän on edustuskelpoinen heti huomisessa vierasottelussa Åland Unitedia vastaan.

Työmoraali teki vaikutuksen talvella

PK-35 Vantaan päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan Martikaisen liittymisestä ryhmään oli sovittu jo hyvissä ajoin. Väisänen uskoo, että Martikainen on joukkueelle hyvä kesäapu.

– Aino harjoitteli jo talvella mukanamme. Hänen asenteensa ja tekemisen halunsa tekivät hyvän vaikutuksen, joten sovimme jo silloin, että Aino on tervetullut mukaamme kesällä. Hänellä on kova työmoraali ja hyvänä harjoittelijana hän nostaa joukkueen tekemisen tasoa myös arjessa, Väisänen sanoo.

– Aino on kurinalainen joukkuepelaaja, joka pystyy varmasti toteuttamaan haluamiamme asioita niin hyökkäys- kuin puolustussuuntaan. Aino tuo meille kesän ajaksi taas lisää vaihtoehtoja ja leveyttä. Lisäksi hänellä on jo paljon hyvää liigakokemusta TiPSistä.

Martikainen palasi kotimaahan reilu viikko sitten. Ensimmäinen vuosi Yhdysvalloissa oli positiivinen kokemus.

– Ensimmäinen kausi Yhdysvalloissa sujui hyvin. Pelasin itselleni täysin uudella pelipaikalla topparina, mutta sopeuduin melko nopeasti ja sain paljon vastuuta, Martikainen kertoo.

PK-35 Vantaan mukaan liittyminen oli helppoa, sillä joukkue on jo talven jäljiltä tuttu. Martikaiselle on muodostunut Punamustien toiminnasta hyvä kuva.

– Liityn Punamustiin todella innoissani. Joukkueen kaikki tekeminen vaikuttaa suunnitelmalliselta ja kehittävältä, ja minut on otettu hyvin vastaan, Martikainen sanoo.

– Joukkueen kausi on sujunut tähän mennessä huikeasti, ja kesän tavoitteena on tietenkin jatkaa voittoputkea. Haluan auttaa omalla tekemiselläni joukkuetta mahdollisimman paljon. Samalla tämä on minulle loistava mahdollisuus valmistautua syksyn yliopistosarjaan.