Cynthia Uwak naisten pääsarjan kunniakerhoon

17.5.2022

Lauantain ottelun alussa kunnioitettiin PK-35 Vantaata kausina 2011 ja 2012 edustanutta Cynthia Uwakia, joka nimettiin naisten pääsarjan kunniakerhoon. Hyökkääjä pelasi Punamustien paidassa yhteensä 29 sarjaottelua ja viimeisteli niissä 22 maalia. Kahdesti Afrikan vuoden naispelaajaksi valittu Uwak on 99 maalillaan vuosina 2007 – 2019 pelatun Naisten Liigan paras maalintekijä. Sarjan maalikuningattareksi hänet kruunattiin kaudella 2013.

Jalkapallon naisten 50. juhlavuoden kunniaksi Subway Kansallinen Liiga on yhdessä Palloliiton kanssa lanseerannut uuden jalkapallon naisten pääsarjan kunniakerhon, joka kantaa nimeä ”Kansallisen Liigan Legendat”. Kansallisen Liigan Legendoiksi voidaan nimetä naisten pääsarjan entisiä pelaajia ja muita toimijoita, jotka ovat olleet erityisen tärkeitä kannattajilleen, seuroilleen, paikkakunnilleen, naisten pääsarjalle ja suomalaiselle jalkapalloilulle. Kunniakerhoon on kutsuttu 18 ensimmäistä legendaa, joista jokainen on omalla panoksellaan ollut erityisen tärkeä suomalaiselle naisten pääsarjatason jalkapallolle.

Nigerialainen Uwak pelasi urallaan myös Ruotsissa, Saksassa ja Ranskan suurseurassa Olympique Lyonnais´ssa, mutta suurimman osan huippuvuosistaan hän vietti Suomessa. Uwak pelasi Suomessa ensimmäisen kerran jo vuonna 2005. Hän ehti edustaa PK-35 Vantaan lisäksi myös Kuopion Mimmifutista, FC Unitedia, Åland Untiedia ja Nurmijärven Jalkapalloseuraa. Uwak voitti urallaan kolme Suomen mestaruutta, joista kaksi ensimmäistä hän saavutti PK-35 Vantaan paidassa. Kansallisen Liigan nimellä pelatut vuodet mukaan laskien Uwak on vuodesta 2007 tilastoidun naisten pääsarjan toiseksi paras maalintekijä.

PK-35 Vantaa onnittelee Cynthiaa nimityksestä kunniakerhoon!

Kuva: Kalevi Hämäläinen