Puhtaan pelin joukkueet kohtaavat Myyrmäessä

13.5.2022

Punamustien pelit jatkuvat lauantaina kärkiottelulla kotiyleisön edessä. Kansallisessa Liigassa voitosta voittoon edenneet joukkueet kohtaavat, kun PK-35 Vantaa saa vieraakseen Kuopion Palloseuran. Ottelu pelataan lauantaina 14.5. klo 14.00 Myyrmäen stadionilla.

PK-35 Vantaa on aloittanut sarjakauden kuudella peräkkäisellä voitolla, mikä sivuaa seurahistorian parasta kaudenaloitusta ja pisintä voittoputkea pääsarjassa. Punamustien hyökkäys on luonut maalipaikkoja tasaiseen tahtiin ja joukkue on viimeistellyt keskimäärin hieman yli kaksi maalia ottelua kohden. Sen omaan verkkoon sen sijaan on tehty tällä kaudella vain viisi maalia, joista kolme on syntynyt erikoistilanteista.

Viime viikonloppuna PK-35 Vantaa pelasi sarjakauden toisen nollapelinsä, kun se haki 0-1-vierasvoiton HJK:sta. Ottelun voittomaalista vastasi uransa ensimmäisen liigaosuman viimeistellyt Ella Koivu.

Lauantain vierasjoukkue KuPS on ehtinyt pelaamaan yhden ottelun enemmän, mutta se on niin ikään voittanut kaikki seitsemän otteluaan. Kuopiolaisten vakuuttava maaliero 33-3 kertoo joukkueen tulivoimasta, mutta myös onnistuneesta puolustuspelaamisesta. Ilves onnistui KuPSia vastaan maalinteossa avauskierroksella ja Åland United osui viikkoa myöhemmin savolaisverkkoon kahdesti, mutta sen jälkeen KuPS on pitänyt maalinsa koskemattomana.

KuPSilla on käynnissä kahden ottelun viikko, sillä joukkue pelasi viimeisimmän sarjaottelunsa vasta keskiviikkona. Siinä KuPS otti varsin varmaotteisen 2-0-kotivoiton FC Hongasta. Osumista vastasivat Lavdije Begolli ja Emmi Siren.

PK-35 Vantaa ja KuPS ovat kohdanneet kuopiolaisten lyhyen pääsarjahistorian aikana kaikkiaan viidesti. Otteluista jokainen on päättynyt savolaisjoukkueen voittoon ja myös maalinteko on ollut Punamustille vaikeaa. Nyt lähtökohdat kuitenkin poikkeavat kahdesta aiemmasta kaudesta, sillä PK-35 Vantaa on osoittanut olevansa jälleen valmis taistelemaan sarjan kärkipään sijoituksista.

Kärkiottelussa nähdään kentällä myös Kansallisen Liigan maalipörssin kärkikolmikko. Kuopiolaisten Begolli johtaa Kansallisen Liigan 14 osumallaan ja Gentjana Rochi on toisena osuttuaan seitsemän kertaa. Kolmatta sijaa pitää hallussaan Punamustien Karoliina Autio kuudella maalillaan.

Punamustien kokoonpanosta puuttuvat lauantaina varmuudella loukkaantumisten takia Emma Korkalainen ja Netta Koso. Viime viikonlopun HJK-ottelusta sivussa olleet Velma Oikarinen ja Roosa Bröijer sen sijaan palaavat kokoonpanoon.

”Haluamme saada KuPSin puolustamaan”

Punamustien päävalmentaja Jari Väisänen odottaa hienoa kärkikamppailua. Kaksi puhtaan pelin joukkuetta kohtaa, joten vähintään toisen joukkueen voittoputki katkeaa väistämättä. Väisäsen mukaan vastaan asettuu tasokas joukkue.

– KuPS on ollut tänä vuonna vahva ja harva joukkue on päässyt haastamaan heitä kunnolla. Nyt tavoitteenamme on, että pystymme vastaamaan KuPSin pelaamiseen kentän eri osa-alueilla. Lisäksi meidän pitää pystyä vastaamaan fyysiseen pelaamiseen, joka on yksi heidän vahvuuksistaan, Väisänen sanoo.

– KuPSin tilanteenvaihtojen jälkeinen pelaaminen on ollut hyvää molempiin. He prässäävät pallonmenetysten jälkeen tosi aggressiivisesti ja monen vastustajan hyökkäykset ovat tyssänneet jo alkuunsa. On tärkeää, että pääsemme riistojen jälkeen etenemään prässin ohi.

Väisäsen mukaan joukkueen pitää onnistua kärkiottelussa puolustuspelissään. Samalla hän kuitenkin painottaa, että PK-35 Vantaa ei aio tinkiä omista pallonhallintapyrkimyksistään.

– Meidän täytyy pitää linjojen välit tiiviinä, jotta KuPS ei pääse pelaamaan niihin. Varmasti joudumme ajoittain myös puolustamaan syvällä. Emme halua kuitenkaan valua liian alas, koska KuPSin kärkikolmikko on vaarallinen rangaistusalueen läheisyydessä, Väisänen sanoo.

– Samalla tavoitteemme on saada myös KuPS puolustamaan ja laittaa painetta heidän alakerralleen. Tärkeintä on, että uskallamme pelata ja havaitsemme kentälle syntyvät tilat. Haluamme toteuttaa omaa pelitapaamme ja haastaa KuPSia sitä kautta.

Punamustien ryhmä pääsee lauantain otteluun mukavista lähtökohdista. Luvassa on hieno jalkapalloiltapäivä.

– Joukkueessa on hyvä fiilis, pelaajat ovat harjoitelleet hyvin ja myös kokoonpanotilanteemme on hyvä. Toivottavasti näemme tiukan ja tasokkaan ottelun. Joukkue antaa tässä pelissä varmasti kaikkensa.

PK-35 Vantaa – KuPS pelataan lauantaina 14.5. klo 14.00 Myyrmäen stadionilla.

Liput otteluun kannattaa hankkia edullisempaan hintaan jo etukäteen. Ennakkolipunmyyntiin pääset TÄSTÄ.

Ennakkoliput maksavat aikuisille 10 euroa ja lapsille sekä alennusryhmäläisille (opiskelijat, eläkeläiset, varusmiehet, työttömät) 5 euroa.

Portilta ostettuina liput maksavat aikuisille 12 euroa ja lapsille (12-17v) sekä alennusryhmäläisille 7 euroa.

Alle 12-vuotiailla lapsilla on otteluun vapaa pääsy.

Myyrmäen urheilupuistossa järjestetään lauantaina samaan aikaan myös toinen tapahtuma, jolla saattaa olla vaikutuksia alueen pysäköintimahdollisuuksiin. Suosittelemme siis katsojien saapuvan paikalle hyvissä ajoin.