PK-35 Vantaa avasi sarjakauden voitolla

27.3.2022

Punamustien kausi Kansallisessa Liigassa käynnistyi voitokkaasti. PK-35 Vantaalla oli läpi ottelun vahva ote kenttätapahtumista, mutta tiukasti taistellut sarjanousija ONS taipui lopulta maalin erolla lukemin 2-1.

Ottelun käsikirjoitus oli alusta lähtien selvä. Kotijoukkue PK-35 Vantaa hallitsi palloa ja piti pelin painopisteen oululaisten kenttäpuoliskolla. Vierailija ONS sen sijaan vetäytyi syvälle omalle alueelleen puolustamaan usein jopa yhdeksän pelaajan voimin. PK-35 Vantaa pääsi etenemään hyvin jopa rangaistusalueelle asti, mutta uhrautuvasti puolustanut ONS pystyi tukkimaan kaikista vaarallisimpia maalintekoalueita.

Ensimmäinen hyvä maalintekopaikka avautui viiden minuutin pelin jälkeen Reetta Suomelalle, joka pääsi laukomaan rangaistusalueen rajan takaa. ONSin maalia vartioinut Iina Rautiainen venyi kuitenkin lennokkaaseen torjuntaan. Seuraavasta tilanteesta Suomela pääsi yrittämään keskityspallosta toistamiseen, mutta tällä kertaa ohjaus suuntautui maalin ohi. Avausjakson puolivälin lähestyessä Wilma Forsblom pääsi yrittämään lähietäisyydeltä, mutta yritys karkasi yli maalin.

Punamustien painostus tuotti lopulta 38. minuutilla. Sanna Saarinen tarjoili hienon pystysyötön päätyrajalle juosseelle Suomelalle, joka käänsi pallon hyvin maalin edustalle. ONSin puolustaja ei onnistunut purkamaan keskitystä ja irtopallo päätyi suoraan Netta Kosolle, joka tälläsi pelivälineen läheltä maalin kattoon. Samalla Koso kirjasi nimiinsä Punamustien kauden 2022 ensimmäisen liigamaalin ja vei kotijoukkueen 1-0-johdossa tauolle.

Vaikka avausjakso oli selvää Punamustien hallintaa, oli kotijoukkueen tavoitteena nostaa pelitempoa toisella jaksolla. Siinä se myös onnistui, sillä tauon jälkeen Punamustien pelaaminen oli aktiivisempaa, syötöt kovempia ja myös juoksuja puolustuslinjan selustaan nähtiin avausjaksoa enemmän.

Kotijoukkue lisäsikin nopeasti johtoaan. Toista jaksoa oli pelattu vain neljä minuuttia, kun Koso pääsi tarjoilemaan nappikeskityksen vasemmalta laidalta. Keskitys tavoitti maalin edustalta Karoliina Aution, joka nousi tilanteessa korkeimmalle ja puski pallon vastustamattomasti maalivahdin ohi.

Kolmas osuma oli lähellä tunnin täyttyessä, kun keskityspallo tavoitti takatolpalle nousseen Forsblomin. ONS-maalivahti Rautiainen ehti kuitenkin peittämään lähietäisyydeltä tulleen yrityksen. Kokonaisuudessaan toinen jakso oli avauspuoliskon tavoin selkeää Punamustien hallintaa, mutta viimeistelystä puuttui vielä kaivattua terävyyttä ja oululaisten maalia vartioinut Rautiainen hoiti omalle alueelleen päätyneet pallot varmaotteisesti.

Vieraat nousivat kuitenkin vielä 85. minuutilla kuin varkain maalin päähän. Punamustien alakerrassa sattui paha harhasyöttö ja ONSin Sara Sievistö pääsi karkaamaan nokikkain maalivahdin kanssa. Velma Oikarinen joutui kaatamaan hyökkääjän läpiajotilanteessa ja tuomiona oli rangaistuspotku. Oikarinen oli rangaistuspotkussa hyvin mukana, mutta Tiia Pohjanen laukoi pallon varmasti maalin vasempaan nurkkaan.

Kavennusosuma toi pelin loppuhetkille vielä hieman uutta jännitystä, mutta rangaistuspilkulta syntynyt osuma jäi lopulta ONSin iltapäivän ainoaksi maalintekoyritykseksi. Ottelu päättyi lukemiin 2-1, joten PK-35 Vantaa avasi uuden sarjakauden voitokkaasti kotiyleisön edessä.

Avauspelin jännitystä

Punamustien päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan sarja-avaus eteni hyvin kotijoukkueen komennossa. Samalla hän kuitenkin jakoi kunniaa myös vierasjoukkue ONSin puolustustaistelulle.

– Ensimmäisellä jaksolla pystyimme hallitsemaan palloa, mutta kierrätyksemme oli hieman liian hidasta. Pelaajien etäisyydet eivät olleet ihan kunnossa, mikä hidasti hyökkäyksiämme. Emme päässeet luomaan ylivoimia riittävän nopeasti. Lisäksi harhasyöttöjä sattui liikaa, mikä saattoi olla osaltaan vielä avauspelin jännitystä, Väisänen sanoi.

– ONS puolusti hyvin omaa maaliaan. Maalipaikkojen luominen on aina vaikeaa, kun vastustaja puolustaa syvällä yhdeksällä tai jopa kymmenellä pelaajalla. Lisäksi heidän maalivahtinsa hoiti omalle alueelleen tulleet pallot hyvin.

PK-35 Vantaa pääsi tauolle 1-0-johtolukemissa, mutta Väisäsen mukaan joukkueella oli selkeä halu parantaa pelaamistaan toisella jaksolla. Päävalmentajan mielestä siinä myös onnistuttiin.

– Korostimme tauolla sitä, miten pystymme rakentamaan paremmin ylivoimia ja nostamaan tempoa. Saimmekin toisella jaksolla enemmän hyviä liikkeitä linjan taakse ja onnistuimme nopeuttamaan pelaamistamme. Lisäksi saimme topparit ylemmäs eli lähemmäs tukemaan hyökkäyksiä, Väisänen kertasi muutoksia.

– Mielestäni olimme toisella jaksolla vaarallisempia. Pystyimme paremmin sahaamaan ONSin puolustuksen auki ja meillä olisi ollut paikkoja useampaankin osumaan.

Punamustien pelit Kansallisessa Liigassa jatkuvat ensi lauantaina 2.4. vierasottelulla Nurmijärven Jalkapalloseuraa vastaan. Kotiyleisönsä edessä PK-35 Vantaa pelaa seuraavan kerran lauantaina 23.4., jolloin Myyrmäkeen saapuu vieraaksi Tampereen Ilves.

PK-35 Vantaa – ONS 2-1 (1-0)

37´ 1-0 Netta Koso

50´ 2-0 Karoliina Autio

85´ 2-1 Tiia Pohjanen (rp.)

Avauskokoonpano:

1 Velma Oikarinen

5 Eerika Appelqvist

8 Reetta Suomela (86´ Elina Mankki)

9 Netta Koso (76´ Vilma Hakala)

10 Wilma Forsblom

13 Sanna Saarinen (76´ Tuulia Mikkola)

15 Karoliina Autio (58´ Ella Koivu)

17 Rebecca Kindstedt

19 Anna Vlasoff