Suomen Cupin puolivälierä sunnuntaina Töölössä

12.3.2022

Punamustien pelit jatkuvat sunnuntai-iltapäivänä. Panoksena on paikka Suomen Cupin neljän parhaan joukossa, kun PK-35 Vantaa ja HJK kohtaavat kutkuttavassa puolivälierässä. Ottelu pelataan sunnuntaina 13.3. klo 15.00 Töölön stadionilla.

PK-35 Vantaa selvitti tiensä jatkopeleihin lohkovoittajana. Kilpakauden avauksessaan PK-35 Vantaa kaatoi Åland Unitedin lukemin 3-2. Kahdessa seuraavassa ottelussaan joukkue kaatoi ensin HJK:n T18-joukkueen lukemin 7-0 ja naapuriseuransa VJS:n lukemin 5-0. Punamustien lohkovaiheen paras maalintekijä oli kertaalleen joka ottelussa osunut Wilma Forsblom.

Punamustien tavoin myös HJK voitti oman lohkonsa puhtaalla pelillä. Helsinkiläiset kaatoivat sekä Pallo-Iirot että EPS:n selvänumeroisesti 8-0, mutta lohkon päätösottelussa Ykkösen TPS piinasi HJK:ta pitkään. Lopulta liigajoukkue käänsi pelin kuitenkin voitokseen maalein 2-4. HJK:n lohkovaiheen tehopelaaja oli kuusi maalia viimeistellyt Ria Karjalainen.

Viime kaudella joukkueet kohtasivat Suomen Cupin välierävaiheessa. Tuolloin Myyrmäessä nähtiin täyden 120 minuutin jännitysnäytelmä, joka ratkesi lopulta Punamustien eduksi vasta rangaistuspotkukilpailussa. Kansallisen Liigan kohtaamisissa pisteet menivät tasan, kun molemmat voittivat kertaalleen ja yhdessä ottelussa päädyttiin pistejakoon.

Punamustien kokoonpanosta puuttuvat sunnuntaina varmuudella Emma Korkalainen, Jenni Huttunen, Tia Painilainen. Lisäksi Tuulia Mikkolan pelikunto on vielä epävarmaa.

Tuttu kilpakumppani

Päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan PK-35 Vantaa pääsee sunnuntai-iltapäivän otteluun mukavista lähtökohdista. Joukkueiden edellinen keskinäinen kohtaaminen päättyi Punamustien selvänumeroiseen voittoon, mutta tavallisesti PK-35 Vantaan ja HJK:n kohtaamiset ovat olleet tiukkoja pelejä.

– Joukkue on harjoitellut hyvin ja nyt saamme sopivaan paikkaan kovan pelin. On hienoa kohdata HJK tässä vaiheessa ja vielä panoksellisessa pelissä, Väisänen sanoo.

– Olemme pelanneet HJK:ta vastaan usein tasaisia pelejä, ja sellaista odotan tälläkin kertaa. Vuosi sitten välierä ratkesi vasta pitkän kaavan mukaan. Olemme jälleen varautuneet myös siihen vaihtoehtoon.

Puolivälierävastustaja HJK on Punamustille jo monen kauden ajalta tuttu kilpakumppani, mutta talven aikana joukkueissa tapahtuu aina joitakin pelaajavaihdoksia.

– HJK:lta on lähtenyt viime kauden päätteeksi joitakin pelaajia, mutta he ovat myös saaneet hyviä pelaajia tilalle. On kiinnostava nähdä, millaisen ja miten valmiin ryhmän he saavat meitä vastaan jalkeille, Väisänen tuumii.

– HJK:lla on vahva hyökkäys, jonka kanssa meidän pitää olla tarkkana. Se pitää huomioida erityisesti, jos he pelaavat kolmella hyökkääjällä.

Suomen Cupin puolivälierä HJK – PK-35 Vantaa pelataan sunnuntaina 13.3. klo 15.00 Töölön stadionilla.