PK-35 Vantaa puhtaalla pelillä puolivälieriin

12.2.2022

Punamustien hyvät otteet Suomen Cupissa jatkuivat lauantai-iltana. PK-35 Vantaa varmisti puolivälieräpaikkansa ja osoitti olevansa Länsi-Vantaan ykkönen, kun VJS kaatui selvin numeroin 0-5.

Ottelun lähtökohdat olivat selkeät. Kaksi aiempaa otteluaan voittanut PK-35 Vantaa tarvitsi vähintään pisteen varmistaakseen jatkopaikkansa. Molemmat ottelunsa hävinneelle VJS:lle sen sijaan oli pedattu paikallisottelussa kiusantekijän rooli. VJS lähtikin otteluun puolustamaan tiukasti ja vetäytyi syvälle omalle alueelleen.

Maalihanat aukesivat jo kolmannella peliminuutilla. Netta Koso sai jalkansa vapaaksi noin 25 metristä ja laukoi pallon vastustamattomasti VJS:n maalivahdin yli takakulmaan. Osuma oli hienon ottelun pelanneelle Kosolle cup-kauden toinen.

Vaikka avausosuma syntyi jo aikaisessa vaiheessa ja ottelu eteni vahvasti Punamustien komennossa, saatiin seuraavaa osumaa odottaa avausjakson lopulle saakka. VJS puolusti tiiviisti omaa rangaistusaluettaan eikä PK-35 Vantaa päässyt muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta aivan parhaille maalintekoalueille. Reetta Suomela tarjoili hyvän hyökkäyksen päätteeksi vetopaikan Sanna Saariselle, jonka yritys karkasi kuitenkin maalin yli.

Lopulta myös Punamustien toinen osuma syntyi 39. peliminuutilla näyttävällä kaukolaukauksella. Tällä kertaa asialla oli keskuspuolustaja Roosa Toivanen, joka pommitti pallon vasemmalla jalallaan lähes 30 metristä aivan takayläkulmaan. Upea maali keräsi ansaitusti ihailevia kommentteja myös vastustajan leiristä.

Muutamaa minuuttia myöhemmin PK-35 Vantaa karkasi jo kolmen maalin johtoon. Kahdesta ensimmäisestä osumasta poiketen kolmas maali syntyi jo lähietäisyydeltä. Tia Painilainen tarjoili vasemmalta laidalta kovan matalan keskityksen ja Wilma Forsblom pääsi ohjaamaan pallon puolustajan edestä etualakulmaan. Tauolle lähdettiin siis Punamustien 0-3-johtolukemissa.

Selvästä johtoasemasta huolimatta PK-35 Vantaan valmennus peräänkuulutti joukkueelta toisella jaksolla kovempaa pelitempoa. Tauon jälkeen vierailta nähtiinkin avausjaksoa aktiivisempaa liikettä ja palloliikuttelua. Myös Punamustien prässipeli toimi mallikkaasti, minkä johdosta koko toinen jakso pelattiin lähes kokonaisuudessaan VJS:n kenttäpuoliskolla.

Aktiivisempi ote tuotti myös enemmän maalintekopaikkoja. PK-35 Vantaa onnistui luomaan enemmän tilanteita kuin avausjaksolla ja kävi muutamaan otteeseen lähellä maalintekoa, mutta viimeistelytarkkuus ei ollut ensimmäisen puoliskon tasolla.

Punamustien neljäs osuma nähtiin lopulta avausjakson puolivälissä. Peliväline päätyi hieman onnekkaan kimmokkeen seurauksena rangaistusalueen rajalle Ella Koivulle, joka reagoi tilanteeseen nopeasti. Koivun kääntölaukaus painui varmasti taka-alakulmaan ja muutti lukemiksi jo 0-4.

Näyttävien osumien ilta huipentui todella upeaan hyökkäykseen, jossa pallo liikkui yhdellä kosketuksella Punamustien pelaajalta toiselle. Vahvasti lohkovaiheen otteluissa esiintynyt Eerika Appelqvist käynnisti tilanteen vasemmalla laidalla, Tuulia Mikkola tarjoili noston rangaistusalueelle, Forsblom jatkoi pallon maalin edustalle ja Saarinen ohjasi pelivälineen noin viidestä metristä taka-alakulmaan.

Taidokkaan syöttökombinaation seurauksena syntynyt maali jäi lopulta ottelun viimeiseksi, joten Länsi-Vantaan paikallisottelun lopputulokseksi kirjattiin Punamustien voitto lukemin 0-5. Voiton myötä PK-35 Vantaa sinetöi lohkovoittonsa ja jatkaa puhtaalla pelillä Suomen Cupin puolivälieriin.

Ensimmäinen tavoite saavutettu

PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisänen oli tyytyväinen joukkueensa varmaotteiseen voittoon. Ottelu pysyi Punamustien kontrollissa alusta loppuun.

– Peli oli aika odotetunlainen. Tiesimme VJS:n puolustavan syvällä ja he pitäytyivätkin juuri siinä suunnitelmissa. Tiesimme kuitenkin, että kun paine jatkuu koko pitkän pelin ajan, tilanteita syntyy väistämättä, Väisänen sanoi.

– Prässipelimme toimi suunnitelmien mukaisesti ja saimme paljon riistoja myös keskialueella. Aina on totta kai varaa parantaa, mutta olen tyytyväinen joukkueen puolustuspeliin. VJS:llä ei ollut yhtään maalintekoyritystä, mikä varmaan kertoo pelistä aika paljon.

Vaikka Punamustien johtolukemat olivat jo tauolla 0-3, onnistuivat vieraat Väisäsen mielestä parantamaan pelaamistaan vielä toisella jaksolla.

– Ensimmäinen jakso oli meiltä hieman liian staattista pelaamista, mihin aikainen johtomaali saattoi osittain vaikuttaa. Saimme kuitenkin kaksi hienoa kaukolaukausmaalia ja yksi syntyi hienon hyökkäyksen päätteeksi, Väisänen totesi.

– Toisella jaksolla sovimme lisäävämme vauhtia ja tilanteita alkoikin syntyä paljon enemmän. Toinen jakso oli tilanteiden valossa parempaa pelaamista, vaikka maaleja syntyikin vain kaksi. Loimme hyvin ylivoimia laidoille ja saimme paljon keskityksiä maalille.

PK-35 Vantaa saavutti Suomen Cupin lohkovaiheessa tavoitteensa ja eteni lohkovoittajana puolivälieriin.

– Saimme lohkovaiheessa kolme hyvin erilaista peliä. Tärkeintä oli kuitenkin, että pystyimme hoitamaan kaikki pelit ja varmistimme jatkopaikkamme, Väisänen tiivisti.

Suomen Cupin puolivälierät arvotaan maanantaina 28.2. Puolivälierien runkopelipäivät ovat 5. – 6.3.

VJS – PK-35 Vantaa 0-5 (0-3)

3´ 0-1 Netta Koso

39´ 0-2 Roosa Toivanen

42´ 0-3 Wilma Forsblom