Suomen Cupin lohkovaihe huipentuu Myyrmäen derbyyn

10.2.2022

Lauantai-iltana nähdään harvinainen kohtaaminen, kun kaksi Myyrmäessä majaansa pitävää joukkuetta kohtaavat. PK-35 Vantaa kohtaa Suomen Cupin lohkovaiheen päätösottelussa Vantaan Jalkapalloseuran. Myyrmäen paikallisottelu pelataan lauantaina 12.2. klo 17.30 Aktia Areenalla.

PK-35 Vantaa ja VJS ovat kohdanneet virallisessa ottelussa vain kerran aikaisemmin. Silloinkin kyse oli Suomen Cupista, kun joukkueet kohtasivat vuonna 2013 kolmannen kierroksen ottelussa Vapaalanaukean nurmella. Tuolloin PK-35 Vantaa oli vahvempi lukemin 1-4 ja eteni lopulta Suomen Cupin voittoon.

Punamustien nykyjoukkueesta mukana olivat Sanna Saarinen ja Vilma Hakala. Kentällä olivat myös Velma Oikarinen ja Tia Painilainen, jotka tosin edustivat tuolloin vastapuolta VJS:ää. VJS:n ainoasta osumasta vastasi tuolloin Sanni Franssi, joka siirtyi seuraavaksi kaudeksi Punamustien riveihin ja ponnisti lopulta A-maajoukkueeseen ja ulkomaisille kentille asti.

PK-35 Vantaan nykyisestä valmennusryhmästä päävalmentaja Jari Väisänen toimi tuolloin VJS:n vastuuvalmentajana apunaan niin ikään Punamustien taustaryhmään kuuluva Pasi Oikarinen. Jouni Puttonen ja Pasi Jaakonsaari sen sijaan kuuluivat jo tuolloin PK-35 Vantaan valmennusryhmään.

Lähtökohdat lauantain otteluun ovat varsin selkeät. Molemmat lohko-ottelunsa voittanut PK-35 Vantaa pyrkii varmistamaan jatkopaikkansa ja tarvitsee lohkovoiton sinetöimiseen vähintään yhden pisteen. Molemmat ottelunsa hävinnyt VJS:n sen sijaan pelaa paikallisottelussa vain kunniasta.

PK-35 Vantaa kaatoi cup-avauksessaan viime syksyn loppuotteluvastustajansa Åland Unitedin maalein 3-2. Punamustien osumista vastasivat Karoliina Autio, Vilma Hakala ja Wilma Forsblom. Viime viikon perjantaina PK-35 Vantaa jatkoi vahvoja otteitaan kaatamalla HJK:n T18-joukkueen lukemin 7-0. Maalinteossa onnistuivat Reetta Suomela, Netta Koso, Rebecca Kindstedt, Ella Koivu, Forsblom ja Sinna Suuriniemi. Yksi osumista kirjattiin vastustajan omaksi maaliksi. Punamustilta on siis nähty Suomen Cupissa jo peräti kahdeksan eri maalintekijää.

VJS aloitti Suomen Cupin niukalla 3-2-tappiolla HJK:n T18-joukkueelle. Vantaalaisten osumista vastasivat Hanna Fagerholm ja Liina Juntunen. Viime viikonloppuna ei vierasjoukkueelta maaleja nähty, kun VJS joutui taipumaan Åland Unitedin vieraana selvin lukemin 6-0.

Ykköseen valmistautuvan VJS:n alkuvuosi on ollut tuulinen päävalmentaja Pasi Hyyhön jätettyä tehtävänsä. Joukkueen väliaikaisena päävalmentajana toimii Aku Jokinen.

Punamustien kokoonpanosta puuttuvat lauantaina varmuudella Emma Korkalainen, Jenni Huttunen ja Elina Mankki. Karoliina Aution pelaaminen on vielä epävarmaa.

Hieno paikallisasetelma

PK-35 Vantaa on voittanut molemmat Suomen Cupin lohko-ottelunsa ja tavoittelee lauantaina paikkaa kilpailun kahdeksan parhaan joukossa. Punamustien päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan kilpakauden alku on sujunut suunnitelmien mukaan.

– Kahden voiton myötä lähtökohdat tähän peliin eivät voisi olla paremmat. Meillä on kaksi hyvää peliä alla. Ensimmäinen peli oli tiukka ja toisessa pystyimme pitämään hyvän rytmin läpi pelin. Nyt kaikki keskittyminen on totta kai jatkopaikan varmistamisessa, Väisänen sanoo.

Väisäsen mukaan on hienoa, että PK-35 Vantaan kaikki kolme lohkovastustajaa ovat hyvin erilaisia joukkueita ja pyrkivät pelaamaan erilaista jalkapalloa. Punamustien valmennus on nähnyt VJS:n kaksi aiempaa ottelua, joten vastustajasta on muodostunut jo jonkinlainen käsitys.

– Ensimmäisessä pelissä VJS:llä oli mahdollisuudet parempaankin tulokseen. HJK/T18 oli pelillisesti hieman niskan päällä, mutta VJS:llä oli omat maalipaikkansa pelin kääntämiseen. Åland Unitedia vastaan VJS oli sitten enemmän vastaanottavana osapuolena. Heillä on muutamia tuttuja pelaajia. Cupin peleissä kapteeni Kaisa Mäki on erottunut edukseen, Väisänen kertoo.

Lauantai-illan ottelu pelataan Vantaankosken Aktia Areenalla, jonka kenttä on selvästi pienempi kuin tutussa Myyrmäki-hallissa. PK-35 Vantaa on pelannut harjoituksissa tarkoituksellisesti paljon myös pienemmän kentän pelejä poikajoukkueita vastaan, joten Väisänen ei usko sen tuottavan sopeutumisvaikeuksia.

– Pienemmällä kentällä pallosta huolehtiminen korostuu.  Aika ja tila pitää pystyä hyödyntämään optimaalisesti, jotta pystymme määräämään pelin tahdin. Meidän pitää keskittyä tekemään asiat rauhallisesti ja etsimään väylät murtautua maalintekoalueille. Summittaisia palloja maalille ei kannata pelata, Väisänen kertaa.

Lohkovaihe huipentuu harvinaiseen Myyrmäen derbyyn. Väisänen uskoo asetelman sytyttävän molemmat joukkueet.

– Tämä on paikallispeli, jossa ovat vastakkain päivittäin samoissa olosuhteissa harjoittelevat joukkueet. Totta kai se tuo oman hienon mausteensa tulevaan peliin. Uskomme, että VJS pystyy antamaan meille hyvän vastuksen.

Suomen Cupin ottelu VJS – PK-35 Vantaa pelataan lauantaina 12.2. klo 17.30 Vantaankosken Aktia Areenalla.