Punamustille toinen voitto Suomen Cupissa

5.2.2022

PK-35 Vantaa otti perjantai-iltana toisen voittonsa Suomen Cupin lohkovaiheessa. HJK:n T18-joukkue jaksoi yrittää loppuun asti, mutta joutui taipumaan rutinoituneemmalle liigajoukkueelle lukemin 7-0.

Ottelun siirtäminen sisätiloihin Myyrmäki-halliin osoittautui oikeaksi ratkaisuksi, sillä sakea lumipyry alkoi juuri ennen ottelun alkamista. Keventyneiden tapahtumarajoitusten myötä ottelua pääsi sisätiloihinkin todistamaan rajallinen joukko katsojia.

Kentän puolella naisten liigajoukkueen ja tasokkaan T18-joukkueen välinen tasoero oli varsin selkeä. PK-35 Vantaa määräsi pelin rytmin ja piti HJK:n tehokkaasti irti pallosta. Nuori vierasjoukkue taisteli kuitenkin pirteästi loppuun asti ja jaksoi tehdä töitä läpi ottelun.

Vain muutamaa sekuntia aiemmin kentälle vaihdettu Reetta Suomela juoksi käytännössä suoraan vaihdosta maalintekoon. Roosa Toivanen voitti kulmapotkutilanteessa pääpallon ja jatkoi sen taka-alueelta etutolpalle. Suomela oli tilanteessa hyvin hereillä ja puski pallon lähietäisyydeltä maaliin.

Punamustien johto tuplaantui vain muutamaa minuuttia myöhemmin, kun Suomela antoi päätyrajalta kovan matalan keskityksen etutolpalle ja HJK-puolustaja ohjasi epäonnekseen pelivälineen omaan maaliin. Kotijoukkueen kolmas osuma sen sijaan syntyi jälleen kulmapotkusta. Tällä kertaa irtopallo jäi pyörimään maalin edustalle ja Koso laukoi sen läheltä verkon perukoille. Tauolle lähdettiin siis Punamustien 3-0-johtolukemissa.

PK-35 Vantaa osui neljännen kerran heti toisen jakson alussa. Näyttävä osuma syntyi rangaistusalueen kulmalta tuomitusta vapaapotkusta. Pallo pelattiin lyhyenä Kosolle, joka toimitti tarkan noston taka-alueelle. Keskityspallo tavoitti Rebecca Kindstedtin, joka puski pallon vastustamattomasti takayläkulmaan.

5-0-lukemat olivat Ella Koivun käsialaa. Punamustien prässipeli tuotti tulosta ja kotijoukkue pääsi riistämään pallon vastustajansa rangaistusalueen rajalla. Koivu pääsi nokikkain maalivahdin kanssa ja sijoitti pallon varmasti taka-alakulmaan. Varma oli myös Wilma Forsblomin sijoitus vajaata kymmentä minuuttia myöhemmin. Forsblom eteni hyvin oikealta laidalta keskustaan ja laukoi pelivälineen kuudentoista rajalta tarkasti etualakulmaan.

Illan seitsemäs ja viimeinen osuma nähtiin juuri ennen varsinaisen peliajan täyttymistä. Hienon ottelun pelannut Kindstedt tarjoili oikealta laidalta nappikeskityksen ja pirteästi vaihdosta kentälle tullut Sinna Suuriniemi puski pallon rangaistuspilkun kohdalta näyttävästi takakulmaan.

Toisessa päässä kenttää Irea Virtanen Espejo teki ensiesiintymisensä PK-35 Vantaan maalilla virallisessa ottelussa. Torjuntatöihin Virtanen Espejo ei joutunut, mutta hän osallistui muutamaan otteeseen hyvin Punamustien pallolliseen pelaamiseen.

Ottelu päättyi lopulta PK-35 Vantaan selvänumeroiseen 7-0-voittoon. Toisen voittonsa myötä kotijoukkue otti jälleen yhden askeleen kohti Suomen Cupin puolivälieriä. Lohkovoitto ja varma jatkopaikka vaativat kuitenkin PK-35 Vantaalta vielä vähintään yhtä pistettä kolmannesta lohko-ottelusta.

Punamustien pelit Suomen Cupin lohkovaiheessa jatkuvat viikon kuluttua lauantaina 12.2. Silloin PK-35 Vantaa kohtaa vieraskentällä paikallisvastustajansa Vantaan Jalkapalloseuran.

Tasapainoinen peliesitys

PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisänen oli tyytyväinen joukkueensa asenteeseen ja peliesitykseen. Hänen mukaansa kentällä nähtiin perjantai-iltana haluttuja asioita.

– Pelasimme erittäin tasapainoisen pelin. Pidimme hyvin liikettä ja samalla pidimme vastustajan irti pallosta. Tiesimme miten HJK avaa peliä ja pääsimme iskemään siihen hyvin. Lisäksi pystyimme estämään pystypallot linjan taakse. Reagoimme hyvin tilanteenvaihtoihin ja vahvasti pelannut toppariparimme voitti pitkät pallot varmasti, Väisänen kertasi kenttätapahtumia.

– Asenne on tärkeä tällaisissa peleissä. Emme halunneet antaa vastustajalle mitään ilmaiseksi.

Väisänen oli tyytyväinen myös joukkueensa monipuoliseen hyökkäyspelaamiseen. Keskityspallot ja erikoistilanteet tuottivat tulosta.

– Omassa pallollisessa pelissämme pystyimme etsimään ja luomaan ylivoimia eri puolille kenttää. Tiesimme vastustajan puolustuslinjan pelaavan korkealla ja käytimme sen taakse jäävän tilan hyväksemme. Lisäksi etenimme hyvin molemmilta laidoilta. Halutut asiat toteutuivat tänään kentällä hyvin, Väisänen sanoi.

– Pääsimme hyville viimeistelyalueille ja meillä oli seitsemän osuman lisäksi paljon muitakin hyviä maalipaikkoja. Keskityksemme olivat tänään hyviä. Pelaajista hyökkäyssuunnan onnistujina voi mainita etenkin Roosa Bröijerin ja Netta Koson.

Helmikuun alkupuolella joukkueet elävät vasta valmistautumiskautta uuden sarjakauden lähestyessä. Valmistautuminen jatkuu ja samalla PK-35 Vantaa suuntaa keskittymisensä viikon päästä pelattavaan tärkeään VJS-otteluun.

– Olemme hyvällä matkalla, mutta emme ole vielä varmistaneet jatkopaikkaa. Kaksi voittoa ja kuusi pistettä on hyvä suoritus, mutta tarvitsemme vielä hyvän tuloksen myös viimeisestä lohko-ottelusta. Alkavalla viikolla alamme jälleen harjoitella hieman kovempaa. Valmistautumiskausi on yhä kesken, joten fysiikan kehittäminen jatkuu edelleen.

PK-35 Vantaa – HJK/T18 7-0 (3-0)

17´ 1-0 Reetta Suomela

20´ 2-0 oma maali

37´ 3-0 Netta Koso