Roosa Bröijer jatkaa PK-35 Vantaassa

27.1.2022

PK-35 Vantaa on solminut keskikenttäpelaaja Roosa Bröijerin kanssa kauden 2022 kattavan jatkosopimuksen. Alkava kausi on Bröijerille jo yhdeksäs Punamustien paidassa.

24-vuotias Bröijer on syntyperäinen länsivantaalainen. Hän aloitti jalkapallotaipaleensa Vantaan Jalkapalloseuran riveissä ja kävi läpi seuran juniori-ikäluokat B-tyttöihin asti. Sieltä hän siirtyi PK-35 Vantaan liigajoukkueeseen vuonna 2014. Pääsarjadebyyttinsä Bröijer teki jo samana vuonna, mutta Punamustien avauskokoonpanoon hän murtautui kunnolla mestaruuskaudella 2016.

Kaudella 2021 Bröijer pelasi Kansallisessa Liigassa 22 ottelussa ja oli niissä kahta lukuun ottamatta avauskokoonpanossa. Pelaamissaan otteluissa hän viimeisteli viisi maalia ja teki esityön viiteen osumaan. Suomen Cupissa Bröijer pelasi kaikissa viidessä ottelussa ja onnistui maalinteossa kolmesti. Yhteensä Bröijer on pelannut pääsarjatasolla 114 ottelua ja viimeistellyt niissä 17 maalia.

Keskikenttäpelaaja on ollut voittamassa PK-35 Vantaan paidassa neljää Suomen mestaruutta ja yhtä Suomen Cupin mestaruutta sekä nostamassa seuraa takaisin pääsarjaan kaudella 2019. Lisäksi Bröijerin ansiolistalta löytyy kaksi liiga- ja kaksi cup-hopeaa.

Erityinen pelaajatyyppi

PK-35 Vantaan päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan Bröijerin ominaisuudet sopivat hyvin joukkueen suosimaan pallolliseen pelitapaan. Pelin rytmittämisen lisäksi keskikenttäpelaaja on osallistunut vahvasti myös hyökkäysten päättämiseen.

– Roosan tyylisiä pelaajia ei tässä sarjassa hirveästi ole. Hänellä on erityinen kyky osallistua pallonhallintapeliin ja saada pelaaminen näyttämään helpolta, vaikka hänen tekemänsä suoritukset vaativat paljon taitoa. Roosa suojaa ja liikkuu pallon kanssa todella luontevasti. Hän on äärettömän taitava pelintekijä, joka pystyy antamaan kanssapelaajilleen aikaa ja tilaa, Väisänen sanoo.

– Lisäksi Roosa on ollut viime vuosina yksi tehokkaimmista pelaajistamme. Siitä huolimatta uskon, että hän ei ole saavuttanut vielä täyttä potentiaaliaan. Kentän lisäksi Roosa on ollut joukkueelle tärkeä pelaaja myös sen ulkopuolella, mistä osoituksena hän on kuulunut monena vuonna myös kapteenistoon.

Bröijerin mukaan Punamustissa jatkaminen tuntui luontevalta. Hän haluaa olla mukana auttamassa joukkuetta ottamaan seuraavia kehitysaskelia.

– Haluni viedä omaa ja joukkueen tekemistä eteenpäin on yhä sen verran kova, että jatkosopimuksen tekeminen tuntui oikealta päätökseltä – ja PK-35 Vantaa tietysti oikealta paikalta. Meillä on koossa kiva jengi, joten on ollut mukavaa hypätä taas mukaan, Bröijer sanoo.

– Odotan alkavalta kaudelta onnistumisia, hyvää ja laadukasta tekemistä ja tietysti kehittymistä. Lisäksi haluan totta kai nauttia pelaamisesta.