Elina Mankki PK-35 Vantaan riveihin

16.12.2021

PK-35 Vantaa on solminut Elina Mankin kanssa kauden 2022 kattavan pelaajasopimuksen. Hyökkääjä siirtyy Punamustiin Tikkurilan Palloseurasta.

19-vuotias Mankki on aloittanut jalkapallotaipaleensa kotikuntansa seuran Valkealan Kajon riveissä. Sieltä hän siirtyi ensin Kouvolan Susien ja MyPa:n yhdistelmäjoukkueen ja myöhemmin KJP:n riveihin. Tehokkaimmalla kaudellaan Mankki tehtaili T18-tyttöjen Ykkösessä 21 ottelussa peräti 32 maalia.

Viimeiset juniorivuotensa Mankki vietti Mäkelänrinteen urheilulukion Helsinki Football Academyssä. HFA:n paidassa Mankki pelasi vuosina 2019 – 2020 yhteensä 30 P15-poikien Ykkösen ja Kakkosen ottelua ja viimeisteli niissä seitsemän maalia. HFA-kausiensa aikana hyökkääjä esiintyi myös Suomen nuorisomaajoukkueissa.

Viime talvena hän otti urallaan uuden askeleen ja siirtyi Tikkurilan Palloseuran riveihin. Ensimmäisellä aikuisten pääsarjakaudellaan Mankki pelasi Kansallisen Liigan hopeajoukkueessa kahdeksassa ottelussa ja viimeisteli niissä yhden maalin.

Taitava ja raamikas pelaaja

PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisänen uskoo Mankin olevan hyvä lisä Punamustien ryhmään. Hän kertoo kuulleensa hyökkääjän entisiltä valmentajilta paljon hyvää.

– Elina on saanut aiemmista joukkueistaan tosi paljon hyvää palautetta. Taitavana ja raamikkaana pelaajana hän on hyvä lisä joukkueemme hyökkäyspeliin, Väisänen sanoo.

– Hänellä on nyt takana harmittava loukkaantuminen, mutta hän pääsee heti tammikuusta lähtien harjoittelemaan joukkueen mukana. Nyt tärkeintä on saada Elina nopeasti jälleen täyteen kuntoon.

Mankin mukaan siirto Itä-Vantaalta länteen on sujunut luontevasti. Hyökkääjä uskoo Punamustien tarjoavan hänelle tässä vaiheessa sopivan kehitysympäristön.

– Liityn mukaan jengiin hyvällä fiiliksellä. PK-35 Vantaa vaikuttaa hyvältä ympäristöltä kehittyä ja ottaa seuraava askel eteenpäin. Valmennuksesta ja joukkueesta on myös muodostunut hyvä kuva, Mankki kertoo.

– Viime kausi oli itselleni hieman haastava loukkaantumisen vuoksi, minkä takia odotan ensisijaisesti pääseväni treenaamaan ehjänä ja sitä kautta kilpailemaan peliajasta ja auttamaan joukkuetta menestymään mahdollisimman hyvin.