Jenni Huttunen Punamustiin

4.12.2021

PK-35 Vantaa on solminut Jenni Huttusen kanssa kaudet 2022 ja 2023 kattavan pelaajasopimuksen. Keskikentällä ja hyökkäävissä rooleissa viihtyvä Huttunen siirtyy Punamustiin Tikkurilan Palloseurasta.

18-vuotias Huttunen on ottanut ensiaskeleensa jalkapallon parissa kotikunnassaan Tuusulan Palloseuran paidassa. Sieltä hän siirtyi Pallokerho Keski-Uusimaahan, jota hän edusti B-tyttöikäiseksi asti. Viimeisellä juniorikaudellaan Huttunen tehtaili B-tyttöjen SM-sarjassa kymmenen maalia. Lisäksi hän pääsi pelaamaan PKKU:ssa myös muutamia naisten Ykkösen otteluita.

Kaudella 2020 Huttunen otti urallaan uuden askeleen ja siirtyi liigajoukkue Tikkurilan Palloseuran riveihin. Hän pelasi heti ensimmäisellä liigakaudellaan 17-vuotiaana 15 ottelua ja oli niistä seitsemässä avauskokoonpanossa. Maalinteossa Huttunen onnistui kolmesti.

Kausi 2021 katkesi Huttusen osalta jo alkuvuodesta ikävään loukkaantumiseen, joka piti hänet sivussa pelikentiltä koko kauden ajan. Hän ehti pelata vuoden aikana lopulta vain kahdessa Suomen Cupin ottelussa. Kuntoutuminen on kuitenkin sujunut hyvin ja Suomen nuorisomaajoukkueissakin esiintynyt pelaaja on valmis palaamaan pelikentille kauden 2022 aikana.

Maltilla takaisin pelikentille

Huttunen liittyi Punamustien ryhmään päättyvän viikon alussa. Uudesta joukkueesta on jäänyt heti hyvä vaikutelma. Huttunen odottaa jo innolla uuden kauden alkamista.

– Liityn joukkueeseen aivan mahtavilla fiiliksillä. Minulle on itse asiassa tullut jo nyt ihanan tervetullut olo. Pelaajista on täällä rikkaus, sillä ikähaarukka on laaja. Uskon oppivani kokeneemmilta pelaajilta tulevina vuosina paljon. Myös valmennus on erittäin kokenut ja ymmärtäväinen, Huttunen sanoo.

– Ensi vuoden tavoitteeni on antaa kaikkeni joukkueelle. Keskityn kuitenkin ensimmäisenä polven kuntoutukseen ja peliajan ansaitsemiseen. Sen jälkeen voin auttaa joukkuetta eteenpäin myös kentällä.

PK-35 Vantaan päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan on tärkeää, että paluu pelikentille toteutetaan maltillisesti. Hän uskoo, että kuntoon päästyään Huttunen jatkaa ensimmäisellä liigakaudellaan nähtyä nousujohteista kehitystä.

– Jennin loukkaantuminen tuli todella harmittavaan paikkaan, sillä hänen kehityskäyränsä oli ollut koko ajan nouseva ja hänellä oli hyvä asema nuorisomaajoukkueessa. On hienoa saada Jenni mukaan ryhmäämme. Kuntoutus jatkuu vielä, mutta kaiken mennessä hyvin Jenni pääsee helmikuussa harjoittelemaan joukkueen mukana ja kesällä jo peleihinkin. Etenemme kuitenkin pelaajan terveys edellä emmekä ota turhia riskejä, Väisänen sanoi.

Huttusen sopimus kattaa myös kauden 2023, joten Väisäsen mukaan koko ajan pitää katsoa myös yhtä kautta pidemmälle.

– Aloitamme Jennin kanssa pitäjänteisen prosessin. Toivottavasti hän on kesällä täysipainoisesti joukkueen käytössä ja pääsemme ajamaan häntä kunnolla sisään joukkueen pelaamiseen. Olemme varmoja, että hän on taitavana ja määrätietoisena pelaajana hyvä lisä tähän joukkueeseen.