Netta Koso jatkaa PK-35 Vantaan riveissä

3.11.2021

PK-35 Vantaa on solminut jatkosopimuksen hyökkäyspään rooleissa viihtyvän Netta Koson kanssa. Peräti kymmenennen kautensa Punamustissa aloittavan Koson sopimus kattaa kaudet 2022 ja 2023.

30-vuotias Koso Vantaan jalkapallokenttien kasvatti, joka aloitti taipaleensa lajin parissa VJS:n riveissä. PK-35 Vantaan liigajoukkueen mukaan hän nousi vuonna 2013 ja on edustanut seuraa yhtäjaksoisesti siitä lähtien. Yhdeksän Punamustissa vietetyn kauden aikana Koso on ollut saavuttamassa neljää Suomen mestaruutta, kahta Suomen Cupin voittoa, kahta liigahopeaa, kahta cup-hopeaa ja yhtä liiganousua.

Päättyneellä kaudella Koso pelasi 15 liigaottelua, joissa syntyi yksi maali ja yksi maalisyöttö. Pelaamissaan otteluista hän oli yhdeksän kertaa avauskokoonpanossa. Suomen Cupin kevättalven ottelut jäivät Kosolta väliin loukkaantumisen vuoksi, mutta lokakuun loppuottelussa hän kuului Punamustien avauskokoonpanoon.

Yhteensä juonikas hyökkäyspään pelaaja on pelannut urallaan 82 liigaottelua, joissa on syntynyt 16 maalia. Naisten Mestarien liigassa Koso on pelannut kahdeksan ottelua ja viimeistellyt niissä yhden maalin.

Taitava ja yllätyksellinen

PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisänen tuntee Koson jo pitkältä ajalta. Väisänen uskoo, että hänellä on tulevalla kaudella edellytyksiä yhä parempiin suorituksiin.

– Netta on pelannut tässä joukkueessa pitkään, joten tunnemme hänen taitonsa ja yllätyksellisyytensä. Kauden edetessä hän pääsi koko ajan lähemmäs parasta potentiaaliaan. Nyt tavoitteena on parantaa fysiikkaa entisestään ja päästä taas enemmän kiinni tuttuun pelirohkeuteen, Väisänen sanoo

– Kun Netta pääsee pelaamaan vahvuuksillaan, hän pystyy olemaan yksi Kansallisen Liigan parhaista pelaajista.

Koso tunnetaan yllätyksellisenä kymppipaikan pelaajana, mutta Väisäsen mukaan hänellä oli etenkin loppukaudesta tärkeä rooli myös koko joukkueen puolustuspelaamisessa.

– Vaikka Netta on todella hyökkäysorientoitunut pelaaja, hän osoitti loppukaudesta myös hyvää puolustusmoraalia ja teki paljon töitä joukkueen eteen. Todella kova lähtönopeus on Netalle iso vahvuus. Hän irtoaa tosi nopeasti ja oikea-aikaisesti esimerkiksi prässitilanteisiin ja on sen myötä erittäin yllättävä pelaaja vastustajan näkökulmasta.

Koso pääsi kuluneen syksyn aikana hyvään pelivireeseen ja oli loppukauden otteluissa tärkeässä roolissa. Uuteen kauteen hän lähtee korkein odotuksin sekä henkilökohtaisesti että joukkueena.

– Olen todella innoissani tulevasta kaudesta. Mielestäni saimme suhteellisen hyvä lopetus päättyneelle kaudelle, sillä pelaamisemme oli nousujohteista. Pääsin myös itse loppukaudesta hyville peliminuuteille ja pystyin treenaamaan laadukkaasti, mikä antaa todella paljon nälkää tulevalle kaudelle, Koso sanoo.

– Viime kaudesta jäi vielä nälkää. Vaikka pystyin pelaamaan ja harjoittelemaan aiempiin kausiin nähden paljon, vielä on töitä edessä. Talvikauden aikana on hyvä luoda pohjaa tulevalle. Aion tehdä paljon töitä fysiikan osalta ja olla ensi kaudella paremmassa fyysisessä kunnossa kuin koskaan aiemmin pääsarjatasolla. Sen myötä pystyn myös auttamaan joukkuetta yhä enemmän.

Tuoreen jatkosopimuksen myötä Koso sitoutuu Punamustiin ainakin kahdeksi vuodeksi eteenpäin. Hän uskoo, että joukkueen kehityskaari jatkuu edelleen nousujohteisena.

– Tein kaksivuotisen sopimuksen, sillä viihdyn täällä hyvin. Meillä on hyvä sekoitus nuoria ja kokeneita pelaajia. Myös seura on hoitanut monia asioita parempaan suuntaan niin, että arjesta on tullut monella tavalla laadukkaampaa. Uskon täysin tähän joukkueeseen ja siihen, että olemme jälleen vahvasti mukana mestaruustaistossa.